VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Var nog klantig - la sandfiltret på sidan och rullade det  (läst 768 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mresteen

Var nog klantig - la sandfiltret på sidan och rullade det
« skrivet: april 21, 2018, 11:43:52:52 »
Jag skulle flytta sandfiltret och kom på den briljanta idén att lägga det på sidan och rulla det.
Efter ett par meter kom jag på att det är olika sorters sand som blandas och jag även kan få upp sand i ventilen.
Måste jag byta sanden nu och göra rent hela filtret eller räcker det att backspola det och se så det inte kommer någon sand vid uppstarten?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Var nog klantig - la sandfiltret på sidan och rullade det
« Svar #1 skrivet: april 21, 2018, 12:03:54:54 »
Det värsta som kan hända är att någon eller flera av dysorna nära botten lossnat men det är nog ganska låg sannolikhet för det. Sand i ventilen spolas nog bort. Jag skulle prova att köra. Möjligen backspola lite först men det är kanske inte nödvändigt. Kommer det ut sand ur munstyckena så är något löst inne i filtret annars så är det troligen ok. Prova. Det är viktigt att pumpen inte suger luft och att inte manövrera centralventilen på sandfiltret utan att stänga av pumpen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad mresteen

SV: Var nog klantig - la sandfiltret på sidan och rullade det
« Svar #2 skrivet: april 21, 2018, 13:33:54:54 »
Ok, jag testar så får vi se.
Är några veckor kvar ännu dock... men vi får se då.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan