CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jacuzzi skapar jordfel  (läst 2876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Jacuzzi skapar jordfel
« skrivet: april 09, 2020, 13:41:35:35 »
Jag har problem med mitt badkar ute og undrar om ni vet vad som kan vara fel?

Det började med att jordfeilsbrytaren gick när pump 1 (2 speed pumpen) startade. Jag köpte då en ny och fick monterat denna på söndag. Pumpe 1 går nu fint på låg och hög hastighet och jordfeilbrytaren löser inte ut omedelbart som tidigare när pumpen startat. Så började jordfeilbrytaren att slå ut efter 5-10 minuter. Jag menade att det kunde se ut som om att den gick när den började att värma. Det är ju relativt vanlig att dom värmeellementena börjar att fela eftersom. Därför beställde jag ett nytt ellement och fick monterat det i går.

Nå startar karet som det skal, börjar att värma efter 5-10 minuter och går så fint i ca 2 timmar. Så löser jordfeilsbrytaren ut igen. Har kört så i 3 rundor nu, men det slutar alltid med att brytaren löser ut till slut. Dom sista gångerna jag testat löser säkringen ut efterca 2-3 minuter, så det blir alltså kortare och kortare tid varje gång.

Har ni nån aning om vad detta kan vara?

Karet är ett Hydropool Selfclean 675 från 2008. Balboa elektronik och Whirlpool pumpar.

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #1 skrivet: april 10, 2020, 02:32:59:59 »
Jordfel som kommer med fördröjning tyder oftast på att fukt trängt in någonstans där den inte borde finnas. Att tidsintervallet blir kortare och kortare stämmer med bilden- när strömmen går genom en överledning p.g.a. fukt/vatten så bildas nedbrytningsprodukter i ledningsbanan. Dessa leder ändå bättre och det hela accelererar av sig självt. Sedan kan det ju då också vara så att vattnet som sådant kommer från ett pågående läckage på droppnivå och att alltså mängden vatten ökar successivt.Båda delarna kommer att ge resultatet att tiden fram till det löser ut sjunker.

Värmeelementen är det vanligaste stället för jordfel. Testa att (efter att ha brutit all ström) koppla bort värmeelementets anslutningar och isolera dem väl. Provkör sedan och se om det kommer att lösa ut. Är du inte kunnig på området behöver du anlita en elektriker för detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #2 skrivet: april 10, 2020, 07:04:21:21 »
Håller med Erica till 100%  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #3 skrivet: april 10, 2020, 11:14:01:01 »
Jordfel som kommer med fördröjning tyder oftast på att fukt trängt in någonstans där den inte borde finnas. Att tidsintervallet blir kortare och kortare stämmer med bilden- när strömmen går genom en överledning p.g.a. fukt/vatten så bildas nedbrytningsprodukter i ledningsbanan. Dessa leder ändå bättre och det hela accelererar av sig självt. Sedan kan det ju då också vara så att vattnet som sådant kommer från ett pågående läckage på droppnivå och att alltså mängden vatten ökar successivt.Båda delarna kommer att ge resultatet att tiden fram till det löser ut sjunker.

Värmeelementen är det vanligaste stället för jordfel. Testa att (efter att ha brutit all ström) koppla bort värmeelementets anslutningar och isolera dem väl. Provkör sedan och se om det kommer att lösa ut. Är du inte kunnig på området behöver du anlita en elektriker för detta.

Låter förnuftigt ja! Värmeelementet är helt nytt. Har kopplat från det och mätt det och det har inte jordfel. I går kopplade jag bort pump nr 2. Då startade karet av sig själv, gick i 6 timmar. Värmde upp till 40 grader. Sen dog det. Har oxå provat utan ozon filter, men med samma resultat. Karet har två pumpar, ett ozon filter och en värmare. Cirkulationspumpen (pump 1) och värmaren är helt nya. Resten är bortkopplat. Då är det inte så mycket kvar som kan skapa jordfel.

Börjar tänka på själva strömmen till karet eller jordningen i själva karet. Har beställt elektriker.
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #4 skrivet: april 10, 2020, 14:04:55:55 »
OK, detta är det sjukaste jag nånsin varit med om. Kolla in denna loggen, och pröva att hitta nån sorts förnuft:

Jag har:
Pump1 - 2 hastigheter (helt ny)
Pump2 - 1 hastighet
Ozon rens
Värmare - 3 KW (helt ny)

Scenario:
1. Tar bort pump 1 - säkringen går efter 5 minuter och 15 sekunder
2. Tar bort pump 2 - säkringen går efter 4 minuter
3. Tar bort Ozon - säkringen går efter 4 minuter
4. Tar bort värmaren - säkringen går efter 5 minuter
5. Tar bort pump 1, pump 2 och Ozon - säkringen går efter 5 minuter och 15 sekunder
6. Tar bort pump 1, pump 2, Ozon och värmaren - säkringen går INTE

Obs1: med säkring menar jag jordfelsbrytaren
Obs2: detta är 100% exakt tid. Dvs nåt händer efter exakt 4 minuter och nåt annat händer exakt efter 5 minuter och 15 sekunder.
Obs3: Har mätt upp alla delar och jorden är som den ska. Inge kortis i pumpar, filter eller värmare.

Är detta ens möjligt??
Mvh
Hosse

Utloggad Erica

SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #5 skrivet: april 10, 2020, 23:57:11:11 »
Hur har du mätt upp delarna avseende jordfel ? Du måste ha en isolationsprovare, ibland kallad "megger", för att kunna mäta detta. En sådan testar för jordfel eller överslag med hög spänning, ofta valbart 250, 500 eller 1000 V. Att mäta med ett vanligt universalinstrument säger ingenting - mätspänningen där är alldeles för låg för att motsvara realistisk drift.

Jo det är fullt möjligt att det blir som du säger, ofta då om du har mer än ett jordfel. Jag utgår dessutom från att ditt spa är trefasanslutet och då summeras jordströmmarna vektoriellt, d.v.s. rent teoretiskt om du har ett lika starkt jordfel i varje fas så blir summan noll och jordfelsskyddet löser inte ut. Det finns mäturtrustningar som kan mäta även vektorstorheterna och plotta ut dem i en trefasig konfiguration, men med tanke på priset har du nog knappast tillgång till en sådan om du inte jobbar inom starkströmssektorn.

Kan du låna en isolationsprovare så kan du mäta komponent för komponent och utesluta komponenter. Alla motorer, värmare m.m. måste vara jordfelsfria vid mätning med 250 V. Högre mätspänning är helt ok för kablar m.m., men det är inte alla motorer som tål de höga spänningarna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #6 skrivet: april 11, 2020, 06:50:29:29 »
Sitter jordfelsbrytaren enbart på spabadet, eller sitter den kopplad på hela huset?
Om den sitter på hela huset så kan du ha 25mA jordfel någon annanstans, och när sedan värmaren slår till (den kan vara tidsfördröjd för att inte orsaka överbelastning av elnätet efter strömavbrott) så adderas ytterligare några mA jordfel.

Kan det finnas nåt annat i huset som går av/på med 4-5.15 minuters intervallet, t.ex. en kyl eller frys?

Annas kan väl jordfelet finnas på själva kretskortet som styr de olika delarna i badet.
Kollat fram o baksida av kretskort så att ingen spindel eller liknande byggt bo där?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #7 skrivet: april 11, 2020, 11:05:05:05 »
Kyl- eller frys ger sällan jordfel även om det inte är helt omöjligt. Men en mera trolig kandidat om det finns något jordfel någon annan stans i huset är varmvattenberedaren. Det är den apparat som har störst andel jordfel i ett normalt hushåll och den arbetar ju också till och från. Sedan är det så att OM man ligger konstant med ett jordfel som ligger precis på gränsen till utlösning så kan även en strömspik som egentligen inte alls är något jordfel, t.ex. startströmmen till en större motor (kanske en pump ?) räcka för att liksom knuffa brytaren över gränsen. Olika jordfelsbrytare är lite olika känsliga för det där fenomenet, men fenomenet förekommer.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #8 skrivet: april 11, 2020, 13:29:14:14 »
Hur har du mätt upp delarna avseende jordfel ? Du måste ha en isolationsprovare, ibland kallad "megger", för att kunna mäta detta. En sådan testar för jordfel eller överslag med hög spänning, ofta valbart 250, 500 eller 1000 V. Att mäta med ett vanligt universalinstrument säger ingenting - mätspänningen där är alldeles för låg för att motsvara realistisk drift.

Jo det är fullt möjligt att det blir som du säger, ofta då om du har mer än ett jordfel. Jag utgår dessutom från att ditt spa är trefasanslutet och då summeras jordströmmarna vektoriellt, d.v.s. rent teoretiskt om du har ett lika starkt jordfel i varje fas så blir summan noll och jordfelsskyddet löser inte ut. Det finns mäturtrustningar som kan mäta även vektorstorheterna och plotta ut dem i en trefasig konfiguration, men med tanke på priset har du nog knappast tillgång till en sådan om du inte jobbar inom starkströmssektorn.

Kan du låna en isolationsprovare så kan du mäta komponent för komponent och utesluta komponenter. Alla motorer, värmare m.m. måste vara jordfelsfria vid mätning med 250 V. Högre mätspänning är helt ok för kablar m.m., men det är inte alla motorer som tål de höga spänningarna.
Jag har bara mätt med multimeter ja. Det var med ellementen frånkopplade givetvis. Jag har ingen Meg, men jag vet att elektrikern har det som brukar vara hos oss. Har prövat att få kontakt med han i påsken, men det har inte varit så lätt. Kan nog komma tidigast nästa vecka.

Jag har 1 fas på karet i dag. C16 amp säkring.
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Jacuzzi skapar jordfel
« Svar #9 skrivet: april 11, 2020, 13:33:02:02 »
Sitter jordfelsbrytaren enbart på spabadet, eller sitter den kopplad på hela huset?
Om den sitter på hela huset så kan du ha 25mA jordfel någon annanstans, och när sedan värmaren slår till (den kan vara tidsfördröjd för att inte orsaka överbelastning av elnätet efter strömavbrott) så adderas ytterligare några mA jordfel.

Kan det finnas nåt annat i huset som går av/på med 4-5.15 minuters intervallet, t.ex. en kyl eller frys?

Annas kan väl jordfelet finnas på själva kretskortet som styr de olika delarna i badet.
Kollat fram o baksida av kretskort så att ingen spindel eller liknande byggt bo där?
Jordfelsbrytaren sitter i automatsäkringen till karet. Det är bara karet som är på denne kursen. 4-5,15 min intervallet är från det tidspunkt jag skruvar på säkringen tills jordfelsbrytaren utlöser.

Nej, jag har faktiskt inte kikat på baksidan av kretskortet. Tror det är mycket rivning som ska till för att komma åt det också. Men ja, det kan ju hända att det är nåt spännande på baksidan:-)
Mvh
Hosse

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag