VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vid vägs ände - behöver råd!  (läst 12732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jcm

Vid vägs ände - behöver råd!
« skrivet: juli 08, 2010, 10:36:44:44 »
Hej alla,

efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag inget val än att "krypa till korset" och be om hjälp.

Storyn är denna:

Vår pool är runt 20 år gammal. Jag gissar här för jag vet inte exakt hur gammal då den följde med huset som vi köpte för tre år sedan. Förra hösten rasade pumpen och i vintras exploderade sandfiltret då jag glömde att tömma det på vatten.

Sagt och gjort, nya grejer införskaffades och en god vän, som är rörmokare, installerade allt med rejäla kopparrör så vi skulle slippa fundera mer på det. Detta var i mitten på Juni.

Vattnet är glasklart och allt ser bra ut. Sedan fyller jag på sand i sandfiltret och då börjar underliga saker hända. I samma veva stiger temperaturen kraftigt och toppar runt 30+ på dagarna sedan snart två veckor.

Vattnet börjar nu bli grumligt. Klor och PH-värde är perfekt men det går inte att se poolens botten. Jag trodde att det väl hade att göra med att sanden kanske skulle "spolas ren" eller något sådant och det gick 4-5 dagar innan jag började ana oråd. Så jag öppnade sandfiltret. Och sanden var i princip borta. Troligen är detta inte ett sandfilter men det är en annan historia.

Sanden låg istället på botten nedanför insprutningsröret i bortre änden av poolen, där man givetvis aldrig sätter sin fot.

Jag tömmer ur den sista sanden ur filtret, håvar upp all sand från botten och tänker att nu ska det väl bli bättre. Men icke.

Jag chockklorerar. Ingen skillnad. Testar flockningsmedel. Ingen skillnad. Testar medel mot alger (för säkerhets skull) men det hjälper inte heller. 

Så jag vet inte vad jag ska göra härnäst. Vi badar i poolen som vanligt och det är inte dumt sådana här dagar men det vore trevligare om vattnet var rent.

Jag bifogar en bild på eländet så kanske någon har förslag på vad jag ska göra. En sista utväg är väl att tömma poolen antar jag och byta vattnet men det är ju inte så enkelt i en pool på 8x4 meter.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2010, 11:01:14:14 »
Utan ett fungerande filter kommer nog vattnet aldrig att klarna.
Kan du inte ta en bild på "filtret" så vi får se vad det är för nåt.
Försök knäppa bilderna så att vi kan se hur rören dragits också.

Sen brukar man aldrig ha kopparrör i en poolinstallation då det inte funkar så bra med klor, så det ni trodde skulle bli problemfritt blir nog det första ni måste byta ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2010, 11:40:10:10 »
hej
Detta kopierade jag från folkpools hemsida

...blivit missfärgat? (ej alger)
Ett rödbrunt vatten beror på järn i vattnet. Brunsvart vatten beror på en hög halt mangan. Blågrönt vatten beror på kopparhaltigt vatten.

För att åtgärda bör du göra en chockklorering och använd därefter Super-Flock för att ”flocka” (binda) dessa ämnen så att de fastnar i sandfiltret och försvinner vid backspolning.

Rör av koppar i systemet kan fälla ut kopparsalter vid lågt pH/hög klorhalt. Det kan även missfärga blont hår. Kopparrör hör alltså inte hemma i poolsystemet. //citat slut

kan det vara sanden som fortfarande kör runt i vattnet/systemet
i så fall kanske du skulle prova att stänga cirkulationspumpen ett dygn så allt får falla till botten
och se om det klarnar
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad jcm

SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2010, 11:52:54:54 »
Well, jag gick ut för att fotografera hela mankemanget i poolhuset och började titta närmare på rören. Det visar sig att insugningsröret från poolen och röret från filtret till pumpen monterats omvänt, vilket innebär att vattnet sugs baklänges genom filtret, vilket i sin tur förklarar varför poolsanden sögs ut i poolen.   :P

Fattar inte att jag inte sett detta tidigare!

Har ringt rörmokaren (som menar att man kan köra kopparrör om man använder miljövänligt klor) och tills att han kan komma hit och fixa detta så kör jag endast vattnet på cirkulation med en klorpuck i filtret i pumpen.

Ledsen att jag skapade en höna av en fjäder.  Tack för tipsen, alla!

8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2010, 13:28:16:16 »
Det finns inget miljövänligt klor, men däremot finns det klorfria alternativ, vet dock inte om koppar fungerar ens med dessa utan att du riskerar få utfällningar som missfärgar vatten/poolduk/hår.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jcm

SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2010, 13:32:09:09 »
Vad är det för rör som krävs för att det ska vara 100% bra?  PVC?

8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Utloggad annna

SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2010, 13:37:38:38 »
pem slang eller pvc rör helt riktigt

hoppas nu inte det är för jobbigt att byta ut rören

lycka till

Utloggad jcm

SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2010, 13:48:40:40 »
Rörmokaren är en god vän så det ska nog ordna sig. :)

Nu ska jag bara köpa ny sand till filtret. var köper man det enklast?

Tack för tipset!
8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Utloggad annna

SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #8 skrivet: juli 08, 2010, 13:54:14:14 »
kolla först vilken storlek och hur mycket  sand du ska ha till ditt filter

ett tips skriv inn vad ditt filter heter och vad det har för beteckning så får du svar här rätt snabbt tror jag

skriv även var i sverige du bor så kan folk säga var som är närmaste ställe att köpa sand på

Utloggad jcm

SV: Vid vägs ände - behöver råd!
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2010, 14:19:14:14 »
Filtret har inget namn på sig. Behållaren är 45cm hög från botten till topp där reglagedelen fästs. Behållaren har en omkrets på 104 centimeter.

Jag bor i norra Stockholm, mellan Norrtälje och Vallentuna.  Jula, Rusta, med mera, finns i närheten men jag lurade på om det är skillnad på sand och sand så att säga, och hur mycket som behövs.

Bifogar bild. Röret för avloppet är inte anslutet ännu, som synes.
8x4 meter pool, troligen köpt i Upplands Väsby för 20 år sedan. Ingen aktiv uppvärmning ännu, men tittar på det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan