CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Massor av poolfrågor!  (läst 5356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gulligavera

Massor av poolfrågor!
« skrivet: juli 28, 2010, 20:28:58:58 »
Har en massa frågor ang pool.
Jag o maken går i poolköpar tankar sen en tid tillbaka.

Vilka pooler är bäst?

Vill ju självklart komma så billigt undan som möjligt men vill ha garanti på
grejerna och lång hållbarhet!

Vilket material bör man satsa på?

Vill inte ha en rund liten utan det ska vara så det går att simma lite.
Trappa ner och gärna lite grundare först och sedan gradvis djupare.(inget måste).
+Alla andra tillbehör som reningsverk,pump,filter,hardtop eller vad det heter o värme.

Vill veta vad era har kostat inkl allt ovannämnda+däck och arbete.

Är det mkt jobb med att sköta en pool?

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2010, 21:23:10:10 »
Hej! Det mesta finns nog att läsa runt på dessa byggtrådar. Blir till att
sätta av lite tid o vandra runt i trådarna. :). Sen vilken som är bäst
är nog ngt man får försöka komma fram till när man studerat lite. Det
finns många nöjda m olika pooler här vilket är det viktigaste. Studera här
på forumet så lär man sig mycket finns många detaljbilder att
ta hjälp av. Lycka till m ert beslut vad det blir.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2010, 10:03:23:23 »
Ett poolpaket av någon sort brukar bli billigast.
Är du ute efter ett problemfritt ägande så rekommenderar jag en leverantör som har representation på orten, även om det kan bli lite dyrare.
Jobbet med att ha pool är ofta överdrivet anser jag, och det är nog mest sånt man hör från de som inte har pool.

Visst får man dammsuga poolen då och då, men det brukar jag göra när vi ändå skall bada, och då blir det ju bara ett lite längre bad än vad det annars skulle blivit.
Köper du en poolrobot så är det inte mycket jobb alls.
Dock behöver en pool övervakas med avseende på kemikaliedosering och vattenbalans, och detta kan vara lite bökigt första tiden, men man lär sig rätt fort.
Hart man en pooltäckning som är besvärlig att få av/på så kan det också kännas lite jobbigt om man skall täcka av/på flera gånger/dag. (gäller mest om man har små barn, typ 3-10 års ålder)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2010, 10:58:25:25 »
Hej,
det finns massor av trådar som svarar på dina inledande frågor som handlar om olika pool typer samt om budget/billig/"märkes" pooler.

Det första är väl att fundera ut hur stor pool man vill (kan) ha samt vad det får kosta totalt. Angående kostnaden finns det sen också en hel del "dolda" kostnader (rör, kopplingar, grävning, material) samt att man bör räkna med ev. markarbete och t.ex. nya altan om det är aktuellt runt poolen.

Ang. skötsel så spenderar jag kanske 10 minuter två gånger i veckan till att dammsuga samt någon minut till för kontroll av vattenvärden och att dosaer en ny veckoklorpuck...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2010, 12:46:08:08 »
Angående kostnader så hörde jag en poolsäljare som sa: tumregel, totalkostnaden är ungefär dubbla priset för poolpaketet.
Det stämde ganska bra i mitt fall.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2010, 21:24:47:47 »
Angående jobb med att sköta en pool - Jag spenderar ca. 10-15 minuter per dag i genomsnitt under säsongen - men det beror också på vad filtersystem du har och om du har träd eller buskar i närheten av poolen - dvs. det finns mycket nedfall från dem i poolen. Jag har själv två björkar mycket nära till poolen och därför jag använder 10 - 15 min per dag. Men det är ganska trevligt  ;D ;D
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2010, 22:18:49:49 »
En slarver satsar 15 minter var 14:e dag, och en pedant satsar 15 minuter/dag.
Jag misstänker att du är rätt nogrann Bjorn...  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ingvar

SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2010, 00:21:01:01 »
Att ha björkar i närheten av poolen är inte någon höjdare. Tack och lov har min nya granne fällt dem nu, så min tid för poolskötsel har mer än halverats.

När det gäller att sluttande botten, så är det relativt ovanligt. De vanliga poolpaketen saknar den möjligheten, bortsett från vissa modeller i glasfiber eller möjligen i något annat plastmaterial. Alternativet är att gjuta/mura, men det kan bli dyrt/komplicerat. Ett alternativ är att köpa ett poolpaket med djupdel, vilket erbjuds av Folkpool och Miamipool. Då får du en plan grunddel och en djupdel. Priset skiljer inte särskilt mycket mellan ett standardpaket och ett paket för djupdel. Men att fixa till poolbotten blir naturligtvis lite mer komplicerat än för en pool med plan botten. Jag vill ändå starkt rekommendera detta alternativ, eftersom det ger ett mycket mer flexibelt användande av poolen, med undatag av wolleybollspel.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: Massor av poolfrågor!
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2010, 00:40:49:49 »
Hey Rickard,
ja jag är definitivt mycket noggrann, men mina björkar fällor mycket. Senaste nytt: Jag har tagit bort en björk.! YES...!
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag