CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.  (läst 41179 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vendel

Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« skrivet: maj 19, 2014, 15:15:38:38 »
En markpool.
4,5 * 9m.
Full av alger.
Det är rikligt med alger!

Det här verkar vara ett bra ställe att få hjälp att komma igång.
En steg för steg-lista skulle uppskattas.

Har läst om chockklor och algmedel, men det verkar finnas en hel del att välja på.

Hur gör man?  >rulla<

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2014, 15:22:07:07 »
Algmedel behöver du inte, det räcker med chockkorering, med så mycket grönt i poolen behöver du troligen ckocka 2 gånger med fullt angiven mängd.
Egentligen är det nästan bäst med flytande klor (natriumhypoklorit) om man hamnat i din situation, det regerar snabbare med algerna än vanligt klorgranulat, men som sagt, har du inte tillgång till det så kan du chockklorera som vanligt.
Det brukar ta 3-4 dar innan vattnet är fräscht efter en sån algblommning.
Chockklorera och mät sedan klorhalten var 6-12 timma, om/när klornivån sjunker under 3 ppm kan du chockklorera igen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 15:37:09:09 »
Tack! Tack för supersnabbt svar!

Det kommer så klart följdfrågor.
:/

Ska man ha fyllt upp vatten och startat cirkulationspumpen innan man chockklorerar?
Och sånt där flytande klor, var får man tag på det?
Jag tror jag måste köpa en slags mätare för att mäta sån där ph, klor och vad det nu är mer? Gärna en digital ...
Kan man få en rekommendation på det också?



Utloggad Erica

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2014, 16:13:43:43 »
Vissa poolfirmor har natriumhypoklorit, speciellt de som även säljer till simhallar och kommersiella pooler typ hotell. Cirkulationen behöver du ju ha igång för att få bort skräp rent mekaniskt (filtrering). Jag antar att du har ett sandfilter till poolen ?

De billiga digitala eller analoga mätare som jag sett för att kontrollera pH verkar vara tämligen otillförlitliga. Det finns proffsinstrument som mäter mycket bättre men då i en helt annan prisklass. Men det räcker inte med att mäta pH, du måste kunna mäta upp din klorhalt också. Enklaste lösningen är ett testset, antingen med stickor som doppas i vattnet eller med testreagens (tabletter) som blandas med poolvattnet i en liten behällare som följer med testsetet och där man sedan ser på färgerna vad man har för pH och klornivå.

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2014, 23:05:02:02 »
Vi har köpt ett dödsbo, därav har vi ingen chans att fråga de som bodde här innan hur allt fungerar.
Håller på att fylla upp poolen för att sen börja göra rent den.

Då man är helt färsk på det här så har man en miljard frågor som säkerligen är totalt ruttna för de som kan.

En sån fråga är om man ska göra rent poolen innan man värmer upp den?

Om jag fattar det rätt så ska man chockklora, låta det gå några timmar innan man backspolar ut skiten?

Måste så klart handla allting.
Har inte ens en håv.

Har iaf något som ser ut som en dammsugare.

Tack för er hjälp!

Utloggad Erica

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2014, 23:21:34:34 »
Det som styr när du behöver backspola är när filtret blivit igensatt. Om jag förutsätter att du har ett vanligt sandfilter så skall du normalt backspola när filtertrycksmanometern visar att trycket stigit med ca 0.2 bar jämfört med utgångsvärdet (lite olika rekommendationer beroende på fabrikat). Du backspolar då under ca 2 minuter, ställer den sedan på renspolning / sköljning ("rinse") och sedan tillbaka till det vanliga filtreringsläget. OBS - varje gång som du ändrar läge på centralventilen så skall pumpen först vara avstängd !

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2014, 09:28:23:23 »
Ta ett gäng bilder på den utrustning du har så är det tusen gånger lättare att hjälpa och råda dig med dina frågor. Det kan kännas som att man ska vara kemist i början när man blir med pool, men det är inte så svårt när man väl är i gång. Förstå kemin är bra, men det löser sig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2014, 19:40:11:11 »
Här kommer några bilder.

Jag vet att mätaren på sandfiltret inte är korrekt inställd.
Den går, men den startat inte på 0.

Vattnet håller på att fyllas upp, det är över kanten precis så jag startade pumpen.
Sandfiltret stod på close innan jag vred den till filter.

« Senast ändrad: maj 20, 2014, 19:44:01:01 av vendel »

Utloggad Erica

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2014, 21:30:16:16 »
Felet att manometern inte går ned till noll ens vid stopp är väldigt vanligt. Vi har fått byta manometer ett par gånger på den senaste åren. Antagligen vibrerar de sönder eller rostar på något sätt. Som tur är är de inte särskilt dyra.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2014, 22:19:00:00 »
Precis, jag är inne på min tredje manometer på fjärde säsongen. De första två frös sönder då jag inte plockade in den i tid då det blev minusgrader på natten i slutet av säsongen. Nuvarande tog jag loss i tid och la i garaget så den höll.

Vad gäller testutrustning så finns lite olika att använda. Några tycker att stickor räcker (inte jag, jag är inte överens med dem), några kör med en automatisk avläsare för stickor, för en del fungerar det bra, för en del inte. Sedan har du mätglas där man lägger i en tablett och jämför mot en färgskala. Motsvarande för tablett finns också droppar man har i, det har jag inte själv provat. Sedan finns det mer och mer invecklade instrument för mätningar. En av de modellerna kör jag med, den heter Scuba. Där använder man också tablett, men avläsningen sker automatiskt i en kammare och värdet presenteras digitalt.

Bild på sticka som jag har tagit. Jag tycker att pH är värdelöst att mäta med den där, inte en färg brukar stämma för mig. Men jag använder den oftast för alkalinitet och cyanursyra (Stabilizer) fast det behöver man inte mäta så ofta. Alkalinitet på Scuban är värdelös då den har alldeles för stor onoggrannhet.



Det jag använder oftast för att mäta är mätglaset trots att jag har en Scuba. Det ser ut så här, hittade en bra bild från ghcinvest.cz. Fyll behållaren med vatten från poolen, lägg i tablett i vardera facket. Sätt på locket och skaka, jämför färgen mot referensskalan på inre delen. Finns olika tabletter för klor.

DPD1 = fritt klor
DPD3 = bundet klor, men kan bara användas tillsammans med DPD1 och visar då totalt klor.
DPD4 = Totalt klor.

Det man är intresserad av är just fritt och bundet, bundet ska vara max hälften av det fria. Är det mer så ska man chockklorera.



Scuban jämför själv färgerna och presenterar resultatet digitalt.



Hoppas att jag tillfört något till ditt poolande.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag