CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nyttan med en bypass?  (läst 26543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holton

Nyttan med en bypass?
« skrivet: maj 18, 2014, 12:49:46:46 »
Nu har jag läst många trådar här på forumet, men jag har fortfarande lite svårt att förstå vitsen med en bypass. Visserligen har jag en fin bypasslinga och visst är det enklare att koppla bort VP med dessa rejäla PVC-Kopplingar, men de där andra orsakerna har jag svårt att förstå.
"Du behöver bypass för att få ut maximalt av energin ur din VP"
Hur kan man få ut mer energi om vattnet rör sig långsammare? Om jag tänker mig situationen för den lilla värmeväxlaren i min VP så måste ju maximal effekt uppnås när vvx kyla ner så mycket som möjligt. Nog bör väl den typen av nedkylning vara som högst när flödet är som störst, eller?
"Vvx tål inte trycket från så mycket strömmande vatten"
Vi har kört med fullt flöde i flera år och inte råkat ut för någon exploderande vvx. Men det kanske kommer.
"Det höga vattenflödet nöter ut metallen i vvx"
Detta är väl det jag har mest oro inför. Detta kan mycket väl stämma, är det ett vanligt problem att värmeväxlaren nöts ut?
Ja, vad stämmer i dessa tre frågor? Svar och kritik tas emot tacksamt.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2014, 14:55:07:07 »
Av de tre påståendena tror jag väl endast det tredje skulle kunna vara ett problem. Det låter ju inte helt omöjligt om metallen är tunn i värmeväxlaren, att det skule kunna slita ut den med tiden. Men jag har inte personligen stött på någon som råkat ut för det. Det är nog betydligt mycket vanligare med t.ex. pumpar som fryser sönder.

Utloggad concrete pumper

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2014, 20:32:06:06 »
jag ska just koppla in min värmepump, vore ju kanon att slippa bypassen, men vågar man strunta i den ????

Utloggad Holton

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2014, 20:37:29:29 »
Lite så jag tänker också, och fasen vet om ens slitage är någon risk, jag har heller aldrig hört talas om någon nerstöt värmeväxlare, men om någon annan har så berätta gärna.
Testade idag med att strypa bypassen, enligt instruktionen att strypa den tills VP går igång. Igår värmde vår VP poolen 6° på 12 timmar, idag hanns det bara med 5° på samma tid, och då kan tilläggas att det var en klart varmare och soligare dag idag...
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Holton

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2014, 20:39:41:41 »
jag ska just koppla in min värmepump, vore ju kanon att slippa bypassen, men vågar man strunta i den ????
Vågar... Jag hade vågat, meny andra sidan är det ju lite bättre kopplingar i åtminstone vår bypass, sånna där rejäla i PVC som nog går att köra över med en personbil utan att de pajar. Medan de OS-satsningen på vår Brillix nog bara tål ett fåtal av och påmonteringar.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad MathiasS

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2014, 21:45:46:46 »
Bypass har man för att få rätt tempdiff/flöde genom pumpen eftersom detta är direkt kopplat till vpns verkningsgrad. Glöm alla andra hittepåteorier.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2014, 23:12:26:26 »
Bypass har man för att få rätt tempdiff/flöde genom pumpen eftersom detta är direkt kopplat till vpns verkningsgrad. Glöm alla andra hittepåteorier.

Men om detta stämmer, har du någon fysikalisk förklaring till hur det kan hänga ihop ? Att för STOR temp.diff. kommer att ge sämre verkningsgrad är självklart, förångartemperaturen åker ju upp i så fall, men hur skulle en för LITEN temp.diff. kunna sänka verkningsgraden ? Eller handlar det om att styrsystemet på något sätt anpassats efter en viss diff.temp. ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2014, 06:48:24:24 »
De flesta köldmedier som används i värmepumpar har en glide, det innebär att köldmediat kondenserar vid olika temperaturer. Orsaken till detta är att det är blandgaser som används.
För att få maximal verkningsgrad eftersträvar man en viss tempdiff över växlaren, för hög tempdiff ger sämre verkningsgrad, och för låg (onödigt högt flöde) stryper flödet i poolcirkulationen, ökar slitaget, och ger ingen bättre verkningsgrad.
Dock är jag benägen att hålla  med om att verkningsgraden inte borde bli sämre med för högt flöde.
Med onödigt höga flöden genom växlaren så borde ju förångningen ske på en mindre yta i värmeväxlaren, underkylningen borde öka (om än marginellt) och COP borde kunna bli bättre.

De rekommendationer som avser flödet kan till viss del härledas till "vanliga värmepumpar", där man vill spara drivenergi på cirkulationspumparna, och då vill man ju absolut itne köra högre flöde än nödvändigt, dels för att det kostar pengar att pumpa, och dels för att för höga flöden i en radiatorkrets kan slita ut rören, och bidra till irriterande brus i radiatorer och rör.

Att med automatik överföra dessa generella flödesrekommendationer till poolvärmepumpar anser jag vara att skujta över målet, här pumpar vi ju i normalfallet inte vatten för att värma ett hus, utan för att rena poolvattnet på bästa sätt, flödet bestäms alltså av de krav som finns för att vattnet skall hålla sig fräscht, och värmen från poolvärmepumpen får vi så att säga på köpet, att strypa flödet över poolvärmepumparna ser jag egentligen bara en anledning till, och det är att minska slitaget på värmeväxlaren, som nog ofta är gjord så klen som möjligt för att spara pengar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad patrikj

SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2014, 12:30:27:27 »
Gisses vilken bra diskussion, jag fick hem min värmepump på morgonen idag  <antman>
och surfar nu febrilt efter kopplingar till en bypass men funderar samtidigt på om
jag behöver den.... Jag har limmade ventiler före och efter mitt filter i garaget, men ute
vid poolen där värmepumpen skall stå, så tänkte jag sätta en bypass.
Lite bökigt när man skall gå från PEM där ute till limmat.... men det finns ju ventiler för PEM också
men dom blir så rackans dyra  :'(
Men om den viktigaste orsaken till bypass är att strypa flödet så känns det
som att jag borde kunna göra det vid ventilen som är utgående från filtret istället. Eller ?

Följer denna fina diskussion med stort intresse  O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyttan med en bypass?
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2014, 12:33:38:38 »
Visst går det, men då tappar du ju flöde i hela cirkulationen, med sämre rening som följd.
Frågan är dock hur stort flöde du har idag, om du kör pumpen på timer, eller dygnet runt, och om du omsätter poolens vatten tillräckligt många gånger/dygn även om du stryper flödet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag