VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När kan man ????? Hjälp !!!!!!  (läst 16514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blinformation

SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #10 skrivet: augusti 31, 2006, 07:42:25:25 »
Det taket ser ju bra och trevligt ut.

Fördela tyngden - nej så tungt är inte pooltaket (det är plast, inte glas). Skenorna måste ändå ligga så stabilt så att de klarar den lilla tyngden.

Montera själv är helt OK, jag förutsätter att det finns monteringsanvisningar. Att skenorna ligger rakt och i våg är förstås viktigt för att det ska gå lätt att skjuta.
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2006, 07:46:27:27 »
För att förindra att skenorna deformeras skulle ni kunna fästa dem ovanpå en cellplastskiva "frigolit", eller någon form att tjock (typ 20 mm) mjuk "tätningslist" först året, det borde kunna ge den flexibilitet som krävs om marken skulle sätta sig. Besiktning var 14:dag och eventuell justering av skenorna med underlägg kan vara ett annat alternativ.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #12 skrivet: augusti 31, 2006, 17:21:16:16 »
Det taket ser ju bra och trevligt ut.

Fördela tyngden - nej så tungt är inte pooltaket (det är plast, inte glas). Skenorna måste ändå ligga så stabilt så att de klarar den lilla tyngden.

Montera själv är helt OK, jag förutsätter att det finns monteringsanvisningar. Att skenorna ligger rakt och i våg är förstås viktigt för att det ska gå lätt att skjuta.


En lite desperat tanke bara !

Monteringsanvisningar ingår samt en DVD så man kan se hur man skall montera, har inte kollat upp på vilket språk instruktionerna är på, men det är på gång. www.water_world.dk säljer samma pooltak så även om dom skulle vara på danska är det helt OK. Läste på  Idealcover´s egen hemsida att dom levererar 1000 pooltak i månaden !!

Glömde nämna i senaste inlägget att hela pooltaket kommer som platta (IKEA) paket upprättstående på längden på special"pallar"
och det krävs en truck el. liknande för kunna lasta av dem från lastbilen, detta får man fixa själv, vi har en lokal bygghandel ett par hundra meter från där vi bor, ev. kan vi hyra både truck- och truckförare därifrån.

Alternativt packar dom om allt på en lastbil med kran och lyfter in allt på plats och för det vill dom ha 850:--/tim.

Har en fråga till dig........vilken känsla upplever man när man står i poolen och har ett pooltak (i detta fallet) 1,85 m över huvudet ?? från poolbotten och upp kommer det att bli nästan 3,40 m, har för mig att du skrev att ert tak är 2,26 m.
Känner man sig som en myra i havet eller känns det helt rätt,  alltså som om takhöjden är i balans med hela poolytan = rätt mått åt alla håll. Det som oroar oss lite är att takhöjden på pooltaket kommer att "ta över" resten av trädgården i det område poolen skall ligga, även om vi har enormt stora träd (parkmodell) runt hela vår tomtgräns och 2 stora före detta gamla gaslampor med en höjd på 3,50 m över mark vill man ju inte att det skall se ut som om man satt upp ett stort "växthus" mitt på gräsmattan.
Vi hade tänkt en takhöjd på ca. 1.20 för att det då mer skulle se ut som en lite större bubbla som man kan "se" över och inte störa ut resten av trädgården, men både på Poolstore och Termatec är vi då uppe i summor runt 140.000:-- eller mer och det känns alldeles för dyrt.

Satt och funderade på om man istället för att köpa ett pooltak skulle bygga som ett fristående inglasat uterum runt hela poolen,   med skjutbara sektioner, undra vilka summor man då skulle komma upp i ? Det skulle vara högre än 1,85 m men det går att utforma på ett helt annat sätt, så att det passar in på tomten, helheten är väldigt viktig.

Lotteröd
 

 


En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #13 skrivet: augusti 31, 2006, 17:28:04:04 »
För att förindra att skenorna deformeras skulle ni kunna fästa dem ovanpå en cellplastskiva "frigolit", eller någon form att tjock (typ 20 mm) mjuk "tätningslist" först året, det borde kunna ge den flexibilitet som krävs om marken skulle sätta sig. Besiktning var 14:dag och eventuell justering av skenorna med underlägg kan vara ett annat alternativ.

Ditt förslag låter verkligen rimligt, kom att tänka på den typen av räfflad gummimatta som finns i t.ex hästtransporter eller varför inte typ två lager dammduk i gummi, frigolit undrar jag hur det skall hålla om man skruvar rakt igenom, "äter" inte borrhålen upp sig själva då och hela taket lossnar från underlaget ? vad skulle man lägga mellan då för att det inte skulle kunna ske?

Lotteröd
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #14 skrivet: november 28, 2006, 15:12:58:58 »
Har läst alla inlägg om hur man skall "padda" och lägga olika material för att få det att sätta sig så lite som möjligt. Har själv jobbat i anläggningsbranschen i 30 år så jag har en del erfarenhet av liknande.

Sättningar får du alltid första året men du kan kanske leva med dem om det blir lika mycket utmed hela skenan till taket.
Kolla bara med tillverkaren av poolen om du får lov att komprimera fyllnadsmassorna.

Vissa säger att man skall efterfylla med s.k. magerbetong som inte skall komprimeras. Detta brinner sen som vanlig betong men blir inte lika hårt men fyllningen blir minst lika bra som en komprimerad fyllning. Dessutom är den ju användbar efter kanske en vecka eller två beroende på vad man skall göra.

Eventuellt (det beror på hur bred din skena är) kan du lägga en syll 45x90 av tryckimpregnerat virke som du skruvar fast skenan i. Detta borde göra att du får en någorlunda jämn sättning, i alla fall bättre fördelad över skenan. Om du sedan behöver göra några justeringar så gör du det på syllen vilket är betydligt lättare än att justera skenan. Dessutom stabiliserar du hela bygget med en syll vilket inte gör det sämre.
Bäst är kanske att kombinera dessa två metoder för att vara på den säkra sidan.O0
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #15 skrivet: april 11, 2007, 00:22:07:07 »
Jag undrar hur Lotteröd har löst det med marken och fästet för taket. Jag ska nämligen göra samma sak i slutet på juni.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #16 skrivet: maj 15, 2007, 02:02:14:14 »

Tack till alla Er som har svarat på denna vår fråga, helt otroligt.....TACK....TACK.....TACK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #17 skrivet: maj 15, 2007, 02:23:15:15 »
Jag undrar hur Lotteröd har löst det med marken och fästet för taket. Jag ska nämligen göra samma sak i slutet på juni.


Ursäkta att jag inte har svarat tillbaka, snart har montörerna svetsat ihop hela poolen, de pyramidpräglade bottenplåtarna kom på plats idag. Lovar att återkomma med ett svar på din fråga, vilken typ av tak (fabrikat, storlek m.m) har ni valt ?

LOTTERÖD

En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #18 skrivet: maj 16, 2007, 01:21:18:18 »
Vi kommer att lägga granit stenar tror jag. Står i valet just nu att beställa. <hmm>
Att fästa taket i en träregel som man gräver ner i bärlagret verka vara en bra lösning tycker jag men jag vet inte om det duger. Frågan är hur kraftig den regeln bör vara. Jag har några slipers liggandes men de är ju inte så miljövänliga och jämna, men stora och tunga.
Limträbalkar är ju raka och håller formen. Vad tror ni om det?

Vårt poolområde blir ca 75 kvm.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag