Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När kan man ????? Hjälp !!!!!!  (läst 16513 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« skrivet: augusti 27, 2006, 21:55:39:39 »

Hej !!!

Vill att Ni som har erfarenhet av att lägga sten- eller cementplattor (40 x 40 x 5 cm har vi tänkt, i cement) runt hela poolområdet hjälper oss med lite råd och tips. Poolen kommer att ha yttermått 4,40 x 10,5 m inkl. trapp på ena kortsidan, Mälarbaden från Steelpool blir nog den vi kommer att välja om detta poolbygge blir av. Plattläggning ca. mellan 120-140 kvm.

Vi undrar följande;

Hur länge skall man vänta med själva plattläggningen efter det att återfyllnaden är gjord runt poolen, i detta fall ca. 50-60 cm ut från poolväggarna, för att allt ska ha hunnit sätta sig ?

Vi har tänkt lägga markduk, stenmjöl och sedan plattorna.

Eftersom vi förmodligen kommer att välja ett skjutbart pooltak på skenor är det ju väldigt viktigt att just det området utanför poolväggarna inte rör sig åt något håll, där skall ju skenorna fästas.

Hur har Ni gjort ???????? Snälla ge råd även om Ni inte har ett skjutbart pooltak.

Lotteröd




 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Poolgiganten

Utloggad wolffi

SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2006, 22:06:57:57 »
Klart att det skulle gå. Men blir inte det dyrt?
Jag vet inte vad såna plattor kostar men i mina öron låter det dyrt

Utloggad Uffe_1

SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2006, 22:07:36:36 »
Du bör verkligen komprimera fyllnadsmassorna runt poolen väl, om du ska lägga sten......  Det allra bästa allternativet är att montera poolen och återfylla nu i höst, och sedan vänta med stensättningen till våren.......  Jag har jobbat som stensättare i ca: 20 år och sett skräckexempel på när man återfyller o lägger sten direkt efter...= sättningar.... Bästa resultat får du med Markduk, 10 cm 0-25 bärlager, 4 cm 0-4 stenmjöl...... Glöm inte att komprimera väl!!!!!! ;) ;)

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2006, 19:19:16:16 »
Du bör verkligen komprimera fyllnadsmassorna runt poolen väl, om du ska lägga sten......  Det allra bästa allternativet är att montera poolen och återfylla nu i höst, och sedan vänta med stensättningen till våren.......  Jag har jobbat som stensättare i ca: 20 år och sett skräckexempel på när man återfyller o lägger sten direkt efter...= sättningar.... Bästa resultat får du med Markduk, 10 cm 0-25 bärlager, 4 cm 0-4 stenmjöl...... Glöm inte att komprimera väl!!!!!! ;) ;)

Tack Uffe_1 för din erfarenhet, du besannade mina misstankar. Nu är det så att vi kommer inte att börja gräva förän sista veckan i april nästa år, hela totalentreprenaden tar ca. 2 veckor.

Hur skall vi lösa detta, med att ha öppen jord som varit uppgrävd ca. 1,90 under markytan och ca. 50-60 cm ut från poolsargen + att vi har tänkt att när dom ändå gräver tar dom bort de lager med gräsmatta och jord på ett område som total kommer att mäta 2 m ut från poolsargen på varje långsida  och 4 m ut från poolsargen (bredd ca. 8,40 m) på den ena kortsidan (där man kan ha pooltaket när man skjutit ihop det och dragit det förbi hela poolytan) på den andra kortsidan har vi pooltrappan som bygger till med B 2,20 x L 2 m (utöver poolytan på 4 x 8 m) där är det tänkt att vi skall göra det som ett altanområde där man kan ha däckstolar o dyl. Bra att kunna gå runt poolområdet på plattorna när taket ligger på, speciellt under vinterhalvåret.

Altanområdet kommer att bli ganska stort, för att kunna användas även om pooltaket är fullt utdraget så att det inte känns trångt, slippa flytta på däckstolarna varje gång man måste typ köra skottkärran eller gräsklipparen genom grindhålet till den andra delen av vår trädgård, det nya altanområdet kommer att bli i etage (höjd ca.60 cm) till vår befintliga altan som är på ca. 65 kvm.

Vad skall man nu göra hela badsäsongen år 2007 med all denna jord i dagern och när man då inte kan lägga plattorna kan man heller inte montera ett pooltak, vilket gör att man måste köpa ett annat poolöverdrag och dessutom sätta staket på den delen av trädgården där poolen kommer att ligga..................HJÄLP...... finns det inte något sätt att få denna förhållandevis lilla återfyllda yta runt poolområdet att sätta sig snabbt, kan man t.ex blanda sand med stenmjöl och lägga i det i omgångar och "padda" och vattna mellan varje varv ????????

Att lägga ett trädäck kommer inte på frågan, eftersom vi har samma sorts cementplattor på många andra platser i vår trädgård  vissa i direkt anslutning till det ev. poolområdet och det är viktigt att allt bildar en enhet.

Lotteröd

En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2006, 20:04:25:25 »
Hej !
Vad ni kan göra är att använda krossad makadam i stor utsträckning när ni återfyller. Inte närmast poolen, lämna ca 20 cm i mellan som ni fyller upp med sand. Markväv använder ni för att inte makadamen ska blanda sig med något annat.
Makadam har den fantastiska egenskapen att det knappt sätter sig alls.
På detta lägger ni sedan markväv igen och fortsätter som Uffe_1 beskrev.
Lägg sen inte alla plattorna och gör färdigt utan lägg ut en del så att ni klarar er över sommaren och så får ni göra det klart nästa år istället.
Troligen kommer det bli en del sättningar för er så att ni får lägga på mer stenmjöl.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2006, 20:23:10:10 »

Tack Janne G, god råd av dig.....men hur skall vi lösa själva pooltaksfastsättningen i samband med att själva poolen står färdig, för att slippa köpa annat överdrag och fixa staket som vi måste ha under tiden som vi väntar på att jorden sätter sig ??????

Lotteröd
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2006, 22:59:40:40 »
Hej,

Håller med att det är viktigt att du skapar en enhet av din uteplats. Plattor sen tidigare > plattor runt poolen.
Det blir garanterat snyggast.

men personligen skulle jag skippa taket helt och hållet.
Töckena tokerier och en styggelse i poolsammanhang.  >:D
Bada skall man göra när det är varmt.

Men eftersom du/ni verkar ha låst er för den lösningen
(smaken är ju olika) och inte tänker gräva förrän nästa år
så är mitt tips att mentalt förbereda er på 2007 som ett "förlorat" år.
(liksom 2004 blev för oss, skopan i marken i maj samma år).
Det du önskar verkar svårt att uppnå annat än på papperet.
Lite som att ha kakan och samtidigt äta den.
Men att skaffa pool är dessvärre lite som att föda barn (tror jag).
Det gör ont i början, det ser inte snyggt ut...
men det är underbart när det är över. Man kan dock inte
hoppa över födsloarbetet. Tyvärr. Jag ville själv att allt skulle "bli klart"
på en gång. Ville bara bada.

"Hela totalentreprenaden tar två veckor" låter otäckt bekant i mina öron.
Min erfarenhet är att det tar mycket längre än "totalpaketleverantören"
lovar. Men man glömmer snabbt. Och kanske har du hittat en riktigt riktigt
bra poolleverantör (om nu sådana finns?) som faktiskt håller vad han lovar.
Men vad han lovar och vad du tror att han lovat misstänker jag inte är riktigt samma saker.

I vårt fall så lade vi vår byasten redan första säsongen. Det paddades och fylldes på mer bärlager dygnet runt om man skall tro plattläggaren vi anlitade. Det har gått två år nu och en
liten nedsjunkning (1-2 cm) kan noteras. Jag väntar till nästa år innan jag ger mig på
och lägger på lite mer stensand. Så visst går det att stensätta redan första säsongen.
Men att bygga fast takskenor och annat verkar inte vettigt.
« Senast ändrad: augusti 29, 2006, 15:33:32:32 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2006, 07:26:22:22 »
Min erfarenhet är också att det sätter sig 1-2 cm hos de jag sett göra det du beskriver.

Jag skulle göra allt klart första året, även fastsättningen av skenorna för taket, men se till att de gick relativt lätt att demontera, sedan efter ett eller två år demontera det hela igen och lyfta på de plattor som behöver justeras. Det arbetet är ju gjort på ett par dagar om du ligger i, en arbetshelg och det är fixat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad blinformation

SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2006, 14:35:44:44 »
Vi hade precis samma problem, dvs att hinna skaffa pooltaket innan vi var tvungna att skaffa annan övertäckning. Jorden bör få ett år på sig att sätta sig. För vår del löste vi det genom att lägga armerad betong som vi sedan lade plattor på. Vi lät betongen brinna i över en månad innan plattsättningen.

Men om man inte vill göra så, tycker jag att man ska ha tålamod och låta marken sätta sig. Jag håller med om att man ska kunna acceptera ett förlorat år (men det går ju att bada ändå...). Skaffa i så fall billigast möjliga vintertäckning, t ex plåtskivor.

OM man väljer att lägga betong eller något annat mer vattentåligt underlag, så har jag ett bra tips:
Se till att ni har en lutning på 7 promille så att pölar inte ansamlas. Titta om det ändå blir pölar på betongen och slipa ner om det behövs. Blir det inte pölar på betongen så blir det inte det på plattorna heller!
Naturligtvis får man inte ha lutning just där skenorna till pooltaket går dock.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: När kan man ????? Hjälp !!!!!!
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2006, 20:10:35:35 »
Tack för Era inlägg,uppskattar verkligen alla råd vi kan få.

Tycker också att det är "klart" att det måste gå och lösa till..... i samband med att själva poolen är färdig. Grejen är ju då att hela det uppgrävda området utanför poolsargen (ca. 50-60 cm ut från sarg & 1,90 m djupt) måste sätter sig lika mycke där själva skenorna sitter fast, för vad händer annars ???? om skenorna slår sig ? Jag förstår att då kommer ju inte taket att kunna skjutas åt något håll, men om skenorna blir förstörda...det får ju bara inte hända !!!

Kanske skall man för att fördela tyngden på bägge skenorna och därmed underlaget, ha pooltaket på hela tiden under sommaren man kan ju ta bort båda gavlarna och öppna upp "bara" lite på mitten ???? men hur kul är det när det är 30 grader varmt, även om takhöjden i mitten på pooltaket är 1,85 m ???

Vi har tittat lite på www.poolstore.se, deras Klasik C 74.900:-- inkl. moms & fri frakt i södra Sverige, (tur att man bor där) man monterar ihop det själv. Är det någon som kan titta på detta pooltaket, klicka på pooltak, sedan klasik C, sedan deras produktblad med skisser och annat som visar alla mått m.m och ge kommentarer som om Ni själva skulle sätta detta på plats över Er egen pool. Och vad tycker man om själva ihopmonteringen som man skall fixa själv ?

Bredden på vår pool kommer att vara 4.40 m & längd inkl. trapp 10,4 m, med en sargkant höjd ca.6-7 cm.

Lotteröd






En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag