CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?  (läst 18088 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klein

Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« skrivet: maj 20, 2013, 12:57:37:37 »
Hej

Undrar hur ni andra har er poolpump och luftvärmare inställda. Har ni dom på dygnet runt eller via timer? Borde man inte stänga av allt under natten så att vattnet inte kyls av så mycket? Tacksam för idéer och energispartips.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2013, 13:00:19:19 »
Värmepumpen har dessa första veckor gått dagtid. Nu ska den få gå när den vill oavsett tid på dygnet.

vattenpumpen har hittills gått 24/7 men jag har förberett för att köra vattenpump, dosering och uv på klocka. Har dock inte tagit klivet dit ännu.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2013, 21:49:28:28 »
Jag kör värme och cirkulation under samma tider. 7 till 20 och sen några 30min stötar däremellan eftersom jag läst att det inte är så bra om cirkulationen står helt still för länge.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2013, 23:30:00:00 »
Hos oss går på timer pumpen i en halvtimme, står en halvtimme mellan 8-20, alltså totalt 6 timmars drifttid. Alltså 30 min på, 30 min av, 30 min på o.s.v.

Vi har dock en extra knapp som vi trycker på när vi badar som kör pumpen i tre timmar. Fungerar för oss, men är egentligen för lite då man ska snurra runt vattnet minst tre gånger under ett dygn och med vår tid så blir det bara två gånger. Men hittills har vi bra vatten så jag ser ingen anledning att ändra (än).
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Offshore

SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2013, 10:04:33:33 »
Kör pumpen 7-19 för det är då vi har sol så solvärmaren har flöde.
regndagar så bipassar jag flödet till solvärmarna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2013, 19:41:37:37 »
Kör pump på en timer och VP på en annan (egen inbyggd), kör cirkulation just nu 7-22 VP typ 9-19.
Brukar ha lite marginal mellan VP:n tider och cirkulationens.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2013, 22:25:05:05 »
Inomhuspool, allt är igång 7/24 f.n., men vi har funderingar kring att sätta in en timer för att minska körtiderna, särskilt som pump och filter i vårt fall är kraftigt överdimensionerade.

Utloggad TommyC

SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2013, 10:53:29:29 »
Hos oss går på timer pumpen i en halvtimme, står en halvtimme mellan 8-20, alltså totalt 6 timmars drifttid. Alltså 30 min på, 30 min av, 30 min på o.s.v.

Vi har dock en extra knapp som vi trycker på när vi badar som kör pumpen i tre timmar. Fungerar för oss, men är egentligen för lite då man ska snurra runt vattnet minst tre gånger under ett dygn och med vår tid så blir det bara två gånger. Men hittills har vi bra vatten så jag ser ingen anledning att ändra (än).
Nu kanske det är dags att öka när du har skräp i vattnet O0
Jag har i snart en vecka kört cirkulationen hela dygnet och vattnet ser nu bättre ut. Det var inte dåligt förut men nu ser det kristallklart ut, speciellt på natten i poollampans sken ser det fräschare ut så nu får pumpen gå tills vidare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer på poolpump och värmare, hur har ni?
« Svar #8 skrivet: juli 08, 2013, 11:15:20:20 »
Jag har kristallklart, förutom utfällningarna på botten. Tror inte att de försvinner med att köra pumpen mer.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag