VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Regler - Fallrisk från pool ovan mark på utbyggd terrass  (läst 5665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Filip Jacobson

  • Gäst
Filip Jacobson
Regler - Fallrisk från pool ovan mark på utbyggd terrass
« skrivet: december 11, 2012, 14:13:16:16 »
Undrar om någon vet vilka regler som gäller med krav på räcke runt en pool som ska byggas på en terrass som byggs på en tomt som lutar.
Jag känner till alla regler om staket/övertäckning/pooltak för att barn,djur osv inte ska trilla i.
I detta fallet ligger polens ovankant jäms en terrass, och på utsidan av polen går en trappa ned runt polen då tomten lutar mkt. Ju längre ut i poolen man befinner sig desto högre skulle ett ev. fall bli ner på den utvändiga trappan (om man klättrar över kanten). Det är alltså en trappa mellan pool och trädgård. Se bifogad bild.

Rent estetiskt vill man slippa ett glasräcke runt poolen, men frågan är vad reglerna säger, eller om det finns regler för detta? Är poolen tom på vatten skulle man stå långt ned i poolen och muren skulle då fungera som räcke gott och väl högre än vad vanliga räcken på t.ex. en balkong/terrass osv behöver vara. Men med vatten i poolen är skulle man i teorin kunna ta sig över kanten och falla över på andra sidan (ned på en trappa eller en underliggande terrass..

Någon som vet?
Tacksam för bra svar!

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Regler - Fallrisk från pool ovan mark på utbyggd terrass
« Svar #1 skrivet: december 11, 2012, 19:24:39:39 »
Hej jag har pool ganska exakt enl. din skiss, dock är det runt uppbyggt av byggtimmer samt pooltak på. Höjden är ca 130 där det ev är någon fallrisk. Dock så är det så smalt att man knappast går där. Jag är ingen expert men jag tror inte det finns några sådana regler för fallrisk, hur gör man om man har berg på tomten? Har bekanta som har rätt kraftigt sluttande berg, skall de vara tvingade att sätta upp staket?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan