Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativ stolphållare?  (läst 7100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Alternativ stolphållare?
« skrivet: september 15, 2011, 13:19:24:24 »
Tja,

Håller på att bygga trall runt en pool och börjar seriöst ruttna på att åka till k-rauta hela tiden för att köpa stolpskor.

I min lilla bubbla så tycker jag att man borde kunna ställa en regel på höjden, som agerar stolpsko (se bild).


Kan nån vis människa säga om det är görbart eller inte? Om inte, vad är risken?





/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad Liemannen

SV: Alternativ stolphållare?
« Svar #1 skrivet: september 15, 2011, 21:55:22:22 »
Eftersom du använder stolpskor antar jag att du har grävt ner plintar, och tänker använda regeln mellan plint och bärlina? Går gör det säkert, men man brukar ju använda syllpapp mellan trä och betong för att inte fukten från betongen skall gå in i trät. Risken är väl att det ruttnar?

Eller har jag missförstått hur du tänkt?

Utloggad KarlINykvarn

SV: Alternativ stolphållare?
« Svar #2 skrivet: september 15, 2011, 22:02:07:07 »
Nä, tanken var att ha dessa stolpar istället för stolpskorna...
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad matz

SV: Alternativ stolphållare?
« Svar #3 skrivet: september 16, 2011, 06:16:32:32 »
varför inte ställa regeln ovanpå stolpen (med fuktspärr) med spikplåtar

Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad KarlINykvarn

SV: Alternativ stolphållare?
« Svar #4 skrivet: september 16, 2011, 06:34:52:52 »
Precis min tanke (nästan, fast bättre)

:-)
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad swanthe

SV: Alternativ stolphållare?
« Svar #5 skrivet: september 16, 2011, 08:39:38:38 »
Om det är kostnaden du ruttnar på så kostar ju spikplåtar och balkskor också pengar. Bit ihop, räkna hur många du behöver och åk och köp plintar med justerbar stolpsko. Kostar lite mer än plint med fast sko men du slipper svära så mycket när du ska väga av rubbet. Du har förmodligen redan lagt ner en mindre förmögenhet på själva poolen, så varför plötsligt börja snåla bara för att det närmar sig slutet? Kör med kvalitet rakt igenom så blir du mycket mera nöjd när projektet är klart.

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad KarlINykvarn

SV: Alternativ stolphållare?
« Svar #6 skrivet: september 16, 2011, 08:58:34:34 »
Jo, tanken är god.
Problemet med plintar är att marken är morän och ett rent h-e att gräva i.
Schakten för hela poolen tog närmare 60 timmar pga alla sabla knot som nån bestämt ska ligga just på min tomt.
Detta trots att vi började med en 5,5 tons maskin, och avslutade med en 21tons maskin.

Kostnaden för plintarna är inte en issue (vi har plöjt ner strax över 150 ton med singel bara för bädden och återfyllnaden) så rent ekonomiskt så i dagsläget så gör inte 20 plint någon större skillnad (konkursen känns ändå väldigt nära :-) )
Det är mer att jag börjar ruttna på att köpa sånt som jag vet att jag kommer bryta ryggen för att få ner i marken...

:-(

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag