CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybliven spaägare får luft ur två jets  (läst 6680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spabadaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Arctic Tundra Ultra inköpt september 2011
    • Visa profil
Nybliven spaägare får luft ur två jets
« skrivet: september 11, 2011, 22:10:11:11 »
Hej! Har haft mitt Arctic Ultra i en vecka och efter vattenbyte så gurglar det ur två jets. Det kommer luft stötvis och det låter ganska mycket när pumpen går på lågfart fr att cirkulera vattnet. Hur får man bort luften?

Vattennivå är bra och jag har kört pumpen på max i en halvtimme typ, men det fortsätter att spotta och gurgla om dessa två jets  :(

Tack på förhand för tips!!


 

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #1 skrivet: september 12, 2011, 07:09:41:41 »
Så skall det ju inte vara. Tyvärr så kan det bero på många faktorer och är inte helt lätt att klura ut vad som orsakar problemen. En viktig sak är dock när du byter vatten att du börjar fylla på via filtren, dvs filtren skall vara borttagna, men vattnet skall fyllas på där. I annat fall kan man få "luftlås" i rören, dvs luft som fångas i krökar och böjar och då kan det bli som för dig. Ibland så upphör detta efter ett tag när luften trots allt hittat ut. Prova annars att tömmma och fylla igen enligt ovan.

Har du kollat om vattennivån sjunker? Gör den det så kan du ha en läcka och har du garanti kvar så är det bara att ringa din leverantör.

Om vattenbyte inte hjälper, så bör du kontakta din leverantör för felsökning.

/Ziggy

Utloggad Spabadaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Arctic Tundra Ultra inköpt september 2011
    • Visa profil
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #2 skrivet: september 12, 2011, 08:56:08:08 »
Tack för info!

Jag fyllde på i filtret med filtret kvar så förhoppningsvis så försviner problemet om jag byter vatten igen och fyller på enligt Ziggys instruktion... Provar i kväll. Tack igen!

Utloggad Spabadaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Arctic Tundra Ultra inköpt september 2011
    • Visa profil
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #3 skrivet: september 13, 2011, 08:41:27:27 »
Tömde allt vatten och tog bort filtret och fyllde på i hålet, men samma problem kvarstår  <hmm>. Det kommer bubbler ur de två översta jetsen på ena sätet när pump 1 går på lågfart för att cirkulera vattnet och det låter en hel del även när locket är på. Verkar kankske vara en luftläcka då?
Hej hej

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #4 skrivet: september 13, 2011, 14:16:02:02 »
Märkligt... Är pump 1 en separat cirkulationspump, eller driver den även jetsen? Har du ozonrening, så kanske det kan "läcka" luft från ozonreningen som kommer in i övriga rörsystem. Om du har en vattenläcka och det kommer in luft den vägen så borde du märka att vattennivån sjunker, gör den det?

Beroende på hur pass allvarligt du upplever problemet, så hade jag nog väntat och sett om det försvinner av sig självt när eventuell instängd luft bubblat ut, samtidigt som du kan hålla ett öga på vattennivån.

Det kan ju också bara vara så att det finns en otäthet någonstans där det sugs in luft utan att det behöver läcka ut något vatten, då är ju problemet mindre än om du har en vattenläcka.

Kvarstår problemen så är det bara att ringa säljaren så får de åtgärda detta.

/Ziggy

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #5 skrivet: september 13, 2011, 14:24:04:04 »
Och det är inte så att det skall göra så?
På mitt Caldera SPA kommer det alltid lite luft med grundcirkulationsflödet via en luftslang som injekterar luft.
Ser väl lite mysigt ut eller vad det kan vara bra för.  <dontkn>
Kolla slangarna mellan pump och insprutare och se om det finns någon lite klenare slang som går ihop med huvudledningen.
Kan komma från t.ex. en kemikaliedoseringsbehållare (som inte används) eller liknande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Spabadaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Arctic Tundra Ultra inköpt september 2011
    • Visa profil
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #6 skrivet: september 13, 2011, 14:39:48:48 »
Ja, Pump 1 har ett lågläge som cirkulation vid rening och full fart-läge vid bad :-). Den var väldigt tyst under reningsfasen tidigare. Nu låter det som om nån står och kokar ägg ungefär. Jag låter den värmas nu och låter den vara igång några dar så får jag se om det slutar eller om jag kan se att det läcker någonstans.

Tack så mycket för er input.


Utloggad Spabadaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Arctic Tundra Ultra inköpt september 2011
    • Visa profil
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #7 skrivet: september 14, 2011, 08:52:10:10 »
Hej igen, lite tjatande här, men jag hittade en läcka på sugsidan på pump 1. När pumpen är avstängd så droppar det en dropp i sekunden. När pumen är igång så droppar det inget, men där borde det väl sugas in luft? Kanske är det den luften som kommer ut i de äversta jetsen? Jag har försökt att dra åt kopplingen, men den sitter stenhårt, får inte loss den heller. Det är ett typ 15 cm i diameter stort vit koppling man skall skruva på. Bör man orka få loss den för hand eller brukar ni behöva något verktyg?
Annars så kontaktar jag leverantören, badet är bara 10 dagar gammalt.
Tack så mycket för er hjälp!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybliven spaägare får luft ur två jets
« Svar #8 skrivet: september 14, 2011, 13:23:48:48 »
Det lär nog komma en del vatten OM du får loss den.  :)
På den där typen av stora plastmuttrar brukar jag använda en kejdeoljefilteravdragare som jag har i min ägo för att öppna och stänga, funkar bra.
Men om SPA.t är 10 dar så tycker jag att säljaren kan fixa det där, risken är ju att du har sönder nåt annat om du försöker själv.
Ring i vart fall och fråga om det är OK att du micklar själv.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag