CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak Dallas B klart  (läst 30107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Pooltak Dallas B klart
« skrivet: augusti 02, 2011, 21:10:00:00 »
Är super nöjd med vårt nya pooltak. Köpte det i box så det var bara att nita och nita. Fick ett riktigt bra pris. Ska ni göra detta, läs instruktionerna innan (det finns fel), köp en ny nittång med längre handtag (bättre moment) och räkna med dubbelt så lång tid att montera mot vad säljaren säger. Den nittång som följde med gick sönder när 3 nitar var kvar men jag hade köpt en annan tång eftersom vi var två som nitade. Efter installationen har värmen hittills ökat till 25,5 grader utan värmare påslagen. Ungarna älskar att bada "inomhus" på kvällarna och när vädret är dåligt...och så är säkerheten på topp och vintern säkrad.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2011, 23:52:54:54 »
Modellen finns, som jag ser det vid "googling", i olika modeller, bl.a. DALLAS B EXCELLENCE LÅG och DALLAS B LÅG, kanske även fler modeller? <dontkn>
Är nyfiken så kan du lägga upp nga. bilder på din installation är det intressant. ;)

hälsar "Poolbadaren"
 
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2011, 00:52:20:20 »
Hur är skenan att gå på? Just det taket står annars högst på listan just nu. Men det gäller att kolla runt, jag har hittat skillnader på priset på det taket på ca 15-20 tusen hos olika leverantörer.

Jag har hittat två andra tak i Tyskland och Österrike som verkar ha skönare skenor, den ena har jag fått svar från och då verkar taket kosta ca 10' mer, fick inget pris på frakten. Den andra har inte svarat. Andra tak i Sverige är väldigt mycket dyrare så de är helt borta ur bilden.

Så troligtvis kommer det att bli ett Dallas B för oss också. Skillnaden mellan Excellence och vanligt är att Excellence har Plexiglas och är väsentligt mycket dyrare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2011, 08:23:25:25 »
Dallas är det låga taket och Klasik är det lite högre. För båda modellerna finns Excellence med klarglas (plast) till skillnad från den vanliga som har kanalplast. Tycker inte att rälsen är något problem. Vi valde att inte bygga ner den då vi har en ganska hög sarg. Ska försöka lägga ut några bilder.Säg till om jag ska fota någon detalj eller någon speciell vinkel. Bor du i Skåne går det bra att svänga förbi.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2011, 08:30:14:14 »
Hur stormsäkras taket? Jag har ställt den frågan i en tidigare tråd om tak men inte fått något svar. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6854.msg50921#msg50921

Jag fick information från säljaren av mitt tak att de gåvänliga skenorna har sämre stormsäkring. Kan vara värt att kolla om ni inte har vindskyddat läge!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2011, 09:41:55:55 »
Har inget bra svar. Mitt tak är omringat av ganska högt plank som skyddar. Räknar kallt med att krokarna som hakas fast i rälsen ska räcka i mitt fall.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2011, 09:50:30:30 »
Kroken som håller fast taket på rälsen...hoppas jag...............
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2011, 10:31:30:30 »
Tack för bilden. Det ser ut som att den kroken kan räcka om den är av starkt material. Kroken greppar ju under rälsen så då kan ju inte taket lyfta om kroken inte brister eller böjer sig. Med ditt plank så blir det nog inte så mycket vind som når taket om det inte kan bli några konstiga lyftkrafter som på en vinge.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2011, 23:12:46:46 »
Vi har själva installerat ett Dallas i vintras. Dock valde vi kanalplast men valde den lägre skenan. Skenvalet är inget vi ångrar, den lägre modellen är skön (nåja, inte obekväm  :D) att gå på och ingen risk att du slår i tårna.

Jag funderade också på stormtåligheten då det blåser rätt friskt här hos oss när västerstormarna drar in. Vi bor i Stenungsund på västkusten.... Men till slut tänkte jag att i och med att Dallas-taket blir lägre än häcken kommer ändå den värsta kraften brytas innan det träffar taket. Den lägre skenan har också en metallvinkel som går in under skenan som vindsäkring.

Vi tittade länge på Klassik B & C samt Dallas B & C, men deras mått var inte riktigt det vi ville ha så vi var på väg att skippa taket helt. Först då lärde vi oss att både Klassik och Dallas går att beställa med nästan vilka mått man vill (se http://custom.idealcover.com/de/dallas/abmessungsvarianten/), och även med kraftigare aluminiumprofiler. Priset blir något högre än standardmodellerna, men påslaget var mycket mindre än vi förväntat oss. Dessutom kommer de beställda taken färdigmonterade. Du kan då också välja till lite olika tillbehör (som vikbara kortsidor, extra dörrar etc...). Tillbehörslistan kan ses på http://www.swimmingpool-myshop.de/albion/Aufpreis.pdf

Jag har tyvärr inte hittat listorna på engelska, men Google Translate är din vän  O0

(Jag har ingen anknytning till någon av ovan nämnda, eller länkade, företag. Jag önskade bara att jag själv visste om allt detta när jag letade pooltak. Det kan tilläggas att vi själva betsällde genom en svensk leverantör)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2011, 00:07:25:25 »
Hupp!

Citera
...men valde den lägre skenan...

Hur gör man det? Har inte på någon sida sett att man kan välja olika skenor. Man kanske ska besöka en leverantör live...

Det jag egentligen vill är ju att det finns någonting mellan själva skenorna, för jag har fått information om att det är 7 cm mellan skenorna. Men alla som levererar tak (även fabrikanterna) fokuserar enbart på själva taket, nästan ingen info om skenorna trots att det är de som är det intressanta när man badar och taket är bortskjutet. Det skulle ju kunna vara gångyta mellan det som bär taket, för komfortens skull.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag