CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Auquachek - går värdena att lita på?  (läst 6873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Auquachek - går värdena att lita på?
« skrivet: juli 28, 2011, 19:50:39:39 »
Hej,

Är nybliven ägare till en Aquachek, den lilla manicken som läser av stickor åt en.
Som beskrivits av flera andra så viftar mätvärdena en hel del, gjorde fyra mätningar igår

CL   6,1    3,6    0    0
pH   7,8,   7,5   7,5  7,0
Alk  166,   187  111  95

Ni andra som har dessa mätare, har ni något sätt att undvika dessa variationer och skapa en tilltro att mätvärdena faktiskt har ngt med verkligheten att skaffa. Mätningen jag gjorde först CL=0, pH 7,0 och alka 98 känns som den som ligger bäst till i förhållande till verkligheten.

Då det används ljus inifrån instrumentet för avläsning törs man ju gissa att det blir olika om det är sol eller mulet, någon kunskap/erfarenhet kring detta?

Fundersam.... (dropparna snart slut och tydligen enligt uppgift är DPD dropparna väldigt cancerogena --> byte av metod)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Tony B

SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2011, 10:33:38:38 »
Hej

Jag har använt denna nu i snart 3 år och tycker det fungerar bra.
Men det är viktigt att man gör på lika sätt för att få bra. Då får man upp känsla för riktigheten.

Slå på Auquacheck tryck för att aktivera mätning ( Du har då 10 sekunder på dej för att doppa stickan i vattnet. Skaka av den samt placera den i apparaten)
Alltid nya stickor. Kan aldrig mäta om på en gammal sticka.
Jag har en inomhus pool så problemet med ljusstörning från solen har jag inte men för er andra så gäller det att skärma av med handen.MVH

Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2011, 11:19:14:14 »
Det är min 3:e säsong nu med denna utrustning och min erfarenhet säger:

Doppa stickan exakt samtidigt som du aktiverar mätningen på maskinen
Skaka inte Stickan utan håll den horisontellt någon sekund så att överskotts vattnet rinner av. (hålls Stickan vertikalt så blandas kemikalierna från dom olika mätkuddarna)
Rengör apparaten då o då med ett tops.

Om jag gör flera mätningar eftere varandra så brukar det kanske diffa med en tiondel.

Ibland stöter man på stickor som ger helt vansinniga resultat, men det märker man och då får man göra en ommätning.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2011, 20:23:19:19 »
Hej,

Har idag testat vattnet igen, tre tester med ny approach. Tog vatten i en behållare och gick inomhus doppade och lät vattnet rinna av sidledes enligt Nimajneb.

Tre tester med väldigt likvärdiga resultat --> jag tror jag skapat min rutin.

Jämförde med både dropparna och vanliga stickor, kan bara konstatera att både droppar och stickor detekterar klor medan Aquachek tycker att det är 0.
Kör med klorpuck i påse som jag alltid gör så klormätningen känns som ett i-landsproblem bara vattnet håller sig fräscht så är jag nöjd även om mätvärdet är noll :)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad TeeOne

SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2011, 23:17:38:38 »
Var köper ni nya stickor till bra pris?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2011, 08:16:00:00 »
Hej,

Vet ej men tippar på Folkpool, knaprar på burken som kom med i paketet.
Bra pris är det sannolikt inte men jag antar det måste vara Aquachek specifika stickor --> jag känner bara till en källa.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2011, 10:46:49:49 »
Finns på flera ställen på nätet och också i en del vanliga butiker har jag märkt. Ca 150kr för 50st  verkar vara riktpriset.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad TeeOne

SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2011, 15:12:55:55 »
Då har jag inte missat något!

Hade också tänkt 'knapra' igenom första burken under den här säsongen, men slösade som f för att lära in metoden. Då tog de slut  ;D

Utloggad elvings

SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2011, 16:50:42:42 »
har också införskaffat denna apparat och höll på att bli tokig.

Värdena var någorlunda jämna de två första mätningarna. ph 8.3 och 8.1
Sedan justerade jag ph och nya mätningen blev efter beräkningarna.
Sedan justerade jag ph igen så att det skulle bli 7.4 från 7.5   då gick allt åt hevete.

5 mätningar och ingen ar den andra lik.


Höll på att slänga skiten i backen.

Läste då här och tog in ett glas vatten och tippade stickan åt sidan så att inget vatten från de tre fyrkanterna skulle kunna rinna på varandra.
fick då 7.7 i ph och det kanske är mer troligt.
Tack för tipset.

Problemet är att jag måste skaffa fler stickor. Orkar inte åka till folkpool (9mil) utan får hitta en återförsäljare som samtidigt säljer filter till denform 61 via webben.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Auquachek - går värdena att lita på?
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2011, 19:09:06:06 »
Bl.a. Colorama, Bauhaus och K_rauta har stickor har jag sett (åtminstone i Stockholm)...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag