CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lösa algproblem?  (läst 28228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chinilla

Hur lösa algproblem?
« skrivet: juli 16, 2011, 13:14:46:46 »
Hej
Jag har tyvärr klantat mig. Jag har fått alger i min rampool  >ohno>. Hade ett antal regniga dagar då barnen bodde hos sin pappa, och jag arbetade och hade inte så bra koll på poolen, soltäcket var på dygnet runt. Fick en chock en dag då jag lyfte på soltäcket och fann att poolen var alldeles grön och slemmig. Hade också av någon dum anledning ställt upp pumpen på en pall ett par dagar tidigare, vilket mycket möjligt också hjälpte till att ställa till den här situationen.

Hur som helst så var det i tisdags jag fann denna situation. Chockklorerade omedelbart poolen och kollade ph-värden mm. Värdena såg bra ut. Efter chockkloreringen blev vattnet alldeles vitt och mjölkaktigt. Två dagar senare, i torsdags, chockklorerade jag återigen, då vattnet alltmer gått från gråvittmjölkigt till ljusgrönmjölkigt, och höjde ph som sjunkit, samt hävde i Nitor Hindrar alger. Pumpen har fått gått hela tiden. Jag bytte filter i tisdags i samband med chockkloreringen. Har bara den filterpump som följde med poolen.  Har under tiden sopat insidan av poolväggarna, samt försökt dammsugit poolgolvet med den totalt värdelösa pooldammsugaren som ingick i paketet. När jag gått med dammsugarmunstycket över golvet har det rivit upp stora gröna moln av alger som tydligen ligger på poolbotten, så nu är det gråvita ogenomskinliga vattnet återigen ljusgrönt.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till  :'(. På måndag kommer mina barn till mig igen och ska ha sina sista två lediga veckor från fritids hos mig. Vill verkligen fixa den här situationen så snart det bara går men vad ska jag göra. Alternativen som jag ser är
•    försöka få tag i flockningsmedel och se om det kan hjälpa.  Just nu är ju hela vattnet fyllt av en massa småpartiklar. Om de kunde klumpa ihop sig vore det kanske enklare att få bort dom. Jag har dock läst om att man bara ska använda detta om man använder sandfilter. Men om orsaken till detta enbart är för att inte klumparna ska sätta sig fast i filtret så går väl det lätt att motverka genom att sätta ett tyg över poolrensaren där vattnet åker in? Så de kan fastna där istället. Eller finns det fler anledningar…?
•   Byta till sandfilterpump. Rent ekonomiskt hade jag helst velat vänta med detta, även om jag kan se att det är mer ekonomiskt i längden då man slipper köpa dyra filter. Frågan är bara om det verkligen klarar ut denna situation. Löser detta problemet?
•   Byta vattnet. Detta undviker jag helst av allt. Frånsett att det tog runt 10 timmar att fylla poolen, så var vattnet bara runt 12 grader och det tog flera veckor innan det kommit upp i någorlunda vettiga grader. Det skulle ju totalt förstöra barnens sista lediga veckor, och stor del av resterande del av sommaren.  Men finns det inget annat sätt så måste jag ju… >ohno>

Finns det något annat alternativ jag missat?
Vad skulle ni gjort?  Någon som klarat ut en sån här situation med alger?  <help>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2011, 18:55:14:14 »
Ett sandfilter klara kanske upp algerna fortare men det är kloret som dödar algerna.
Flockmedel hjälper inte mot alger enbart metaller,
Anledningen till att man inte kan använda flockmedel i din pool är att flockarna inte fastnar i det filtret utan de går bara tillbaka ut i poolen.
Med ett sandfilter så fastnar flockarna o man backspolar sen bort dem.

Fortsätt att ha hög klorhalt o låt pumpen gå, det tar tyvärr lång tid att få bukt med alger. Rör om emellanåt o tvätta filtret.
Du har ju två dagar på dig.  ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2011, 16:11:48:48 »
Hur har det gått?? Ser du någon förbättring?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad chinilla

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2011, 17:15:52:52 »
Nej det går inget vidare  :-\. Var igår och inhandlade mättabletter att jämföra mätvärdena med. Litar inte fullständigt på teststickorna jag har. Stod lääänge i affären och funderade på att köpa eller inte köpa sandfilter på en gång. Jag har just nu små förhoppningar om att lösa problemet med nuvarande pump. Inte inom rimlig tid iallafall. Åkte ändock hem utan och har sedan fått hävt i ph minus i ett par omgångar igår och idag då det helt plötsligt stod för högt när jag kom hem igår. Har för någon timme sedan chockklorerat för tredje gången. Kunde dock inte se någon reaktion efter detta som tidigare. Första gången jag chockklorerade blev ju det gröna omedelbart färgat till gråvitt. Nu syns ingen skillnad överhuvudtaget. Det är fortfarande grönt. Vet dock inte vad jag ska tro om ph-värdena. Teststickorna visade lägre ph än tabletterna. Jag gick efter värdena som tabletterna visade. Men tänk om de inte stämde... >ohno>. Så väldigt svårt detta. Som att famla i blindo. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Det blir väl att inom ett par dagar ta beslut om att antingen inhandla sandfilter, eller tömma poolen.  :'(

När det gäller flockmedlet. Jag har sökt runt mycket på nätet om hur andra med alger gjort, och många har använt flockmedel, framförallt då med sandfilter. Flera har skrivit att efter att de chockklorerat och i nästa läge använt flockmedel så har de bara kört pumpen 1-2 dygn, backspolat, och sedan har vattnet i princip varit klart. Det låter som verkligen flockmedlet hjälpt dom. Jag läste på en förpackning från Nitor med flockkuddar tror jag det var, där det stod att det skulle användas för att klumpa ihop små partiklar i vattnet. Stod inget uttryckligen just där om att det inte passar med alger. Det är ju annars precis det jag skulle behöva att få partiklarna att klumpa ihop sig så det finns någon möjlighet att samla ihop dom. Ja jag vet inte.

Har bifogat bild om hur poolen ser ut nu efter senast chocklorering. (Får se om det funkar att få med bilden.)

Utloggad Fia

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2011, 23:14:39:39 »
"Minst30grader" skrev i en anna tråd angående få bukt med alger = "Flockningsmedel gör nog ingen verkan i ditt fall då dess funktion är att frigöra metaller från vattenmolekylerna. Tex Järn och Mangan."
Alger är ju organiska. Anledningen till att jag tycker du ska undvika flockmedel är pga ditt filter. De fastnar inte i det utan går bara runt tillbaka ut i poolen o då har du ett problem till.
Det är inte lätt att få bort flockarna som blir liggandes på botten.
Man kan tillsätta "Algdräpare" om man vill, med det är kloret o filtret o tiden som tar algerna tillslut.

Förstår att det känns tröstlöst! :(
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2011, 23:20:21:21 »
Glömde, lita mer på tabletterna än stickorna, det är en säkrare mätmetod.
« Senast ändrad: juli 17, 2011, 23:28:55:55 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad pennan

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2011, 23:45:07:07 »
Hej!

Flockningsmedel används för att binda ihop mindre partiklar till större så att dem kan fastna i filtret. Har inget med metaller eller ta död på alger att göra. Vissa flockningsmedel tar även bort metaller, vissa inte.
Om vattnet fortfarande är grönt efter en chockklorering känns det som vattnet har fel pH så kloret blir verkningslöst. Med rätt pH så tar kloret död på algerna. Har du någon poolfirma i närheten som har "professionell" utrustning att mäta vattnet med?
Kloret bleker också algerna, därför blir vattnet "mjölkigt". Efter chockklorering är det bara att borsta väggar och botten ett par ggr per dag och låta filtret klarna vattnet. Spola rent filtret ofta och ha cirkulationen igång dygnet runt. Ju effektivare filter desto bättre. Finns ingen genväg tyvärr.  :(

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2011, 09:59:19:19 »
Nu verkar det ju finnas olika typer av flockningsmedel.

Jg flockar en gång per år med folkpools superflock. Den gör 2 saker, dels så binder den metaller i vattnet, eg järn samt att den gör sandfiltret mycket "finare" och därmed fångar det upp småpariklar som inte ens ett sandfilter klarar normalt sett.
Efter ung ett dygns pumpkörning måste man backspola filtret då det har fastnat så mycket skit i det.

Därefter så ha man ett glasklart vatten.

Utloggad chinilla

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2011, 14:08:03:03 »
Citera
Alger är ju organiska. Anledningen till att jag tycker du ska undvika flockmedel är pga ditt filter. De fastnar inte i det utan går bara runt tillbaka ut i poolen o då har du ett problem till.
Det är inte lätt att få bort flockarna som blir liggandes på botten.
Ena anledningen att jag undrade över flockmedlet var ju utifall att jag köper ett sandfilter. Om jag då gagnas av ett flockmedel ihop med sandfilter så vill jag ju köpa detta på en gång samtidigt som jag köper sandfiltret. 
Andra anledningen var utifall att jag skulle testa det med nuvarande pump. Min tanke var då att ”rädda” att inte klumpar åker in och fastnar i patronfiltret genom att sätta tyg över skimmern som det istället får fastna i. Men detta var bara en tanke…. Det du skriver sist om att flockar blir liggande på botten….borde inte samma problem bli om man har sandfilter. ??? Förstår inte vad skillnaden blir.  Varför/Hur kan sandfiltret komma åt det som ligger på botten bättre än ett patronfilter.  <hmm>

Citera
Glömde, lita mer på tabletterna än stickorna, det är en säkrare mätmetod.
Ja det var tabletternas värde jag gick efter nu sist, men har blivit alltmer fundersam efteråt på om de kanske var ett sämre val eftersom det inte blev någon reaktion alls vid sista chockkloreringen.  Första chockkloreringen tog bäst. Då kände jag inte till att man ska kolla ph först, utan jag hävde bara i det. Direkt efter surfade jag på nätet och fick syn på att ph behövde ligga rätt och fick då brått att kolla vad det låg på. Jag hade bara tur att det råkade ligga rätt enligt stickorna. Reaktionen den gången var slående. Direkt när vattnet med chockmedlet mötte vattenytan så färgades allt som det nådde direkt till gråvit mjölk. Medans nu sista gången då ph enligt stickorna låg för lågt så hände ingenting. Det får mig ju att undra om kanske stickorna trots allt visade mer rätt.  :-\

Citera
Flockningsmedel används för att binda ihop mindre partiklar till större så att dem kan fastna i filtret. Har inget med metaller eller ta död på alger att göra. Vissa flockningsmedel tar även bort metaller, vissa inte.
Om vattnet fortfarande är grönt efter en chockklorering känns det som vattnet har fel pH så kloret blir verkningslöst. Med rätt pH så tar kloret död på algerna. Har du någon poolfirma i närheten som har "professionell" utrustning att mäta vattnet med?
Kloret bleker också algerna, därför blir vattnet "mjölkigt". Efter chockklorering är det bara att borsta väggar och botten ett par ggr per dag och låta filtret klarna vattnet. Spola rent filtret ofta och ha cirkulationen igång dygnet runt. Ju effektivare filter desto bättre. Finns ingen genväg tyvärr.
Ja det är precis det jag också läst på många ställen. Jag har inte tänkt använda flockmedel för att ta död på algerna, det ska ju förhoppningsvis kloret göra, utan just att klumpa ihop partiklarna så att de ska gå lättare att samla in. Men det tycks vara väldigt olika info om detta på nätet. 
Jo jag håller med och har samma misstanke att ph-värdet kanske låg fel denna gång eftersom det inte blev någon reaktion efter chockkloreringen. Tidigare har jag ju genom att det blivit vitt och mjölkigt kunnat förstå att jag dödat en massa alger. Misstaget som jag verkar ha gjort denna gång, är att jag gick efter värdet som tabletterna visade, eftersom jag trodde de var mer tillförlitliga. Tidigare har jag gått efter vanliga mätstickor som ju denna gång visade på för lågt ph. Men med facit i hand kanske de ändå hade mer rätt.  <dontkn>

Citera
Jg flockar en gång per år med folkpools superflock. Den gör 2 saker, dels så binder den metaller i vattnet, eg järn samt att den gör sandfiltret mycket "finare" och därmed fångar det upp småpariklar som inte ens ett sandfilter klarar normalt sett.
Efter ung ett dygns pumpkörning måste man backspola filtret då det har fastnat så mycket skit i det.
Okey. Ja just det flockmedel jag hittat från Nitor verkar mest vara till för att binda samman partiklar i vattnet för att göra det enklare att fånga upp dom, precis som jag är ute efter. Det heter Nitor flockar sticks. Köper jag något flockmedel så blir det detta av den enkla anledningen att det är det enda jag lyckats hitta i affärerna.  Dock verkar många på nätet tycka denna typ av ”kuddar” vara bättre än vanligt flockmedel så det var ju trots allt bra att det är just dessa jag hittat. Dock återstår ett litet dilemma. Om jag skulle komma att köpa sandfilter och flockmedel, vart lägger jag dessa flockar sticks? Jag har ju inget brädavlopp.

Utloggad Fia

SV: Hur lösa algproblem?
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2011, 17:36:07:07 »
I o m att du har patronfilter o, vad jag förmodade, inget brädavlopp, så brukar man använda det flytande flockmedlet.
Då blir flockarna liggandes på botten o man ska då dammsuga upp dem, det kan vara svårt i o m att de inte fastnar i ett patronfilter men de fastnar i ett  sandfiltret. Har man det sistnämda så är det smidigare att använda flockstick, man lägger det då i brädavloppets silkorg o sen backspolar man bort det som fastnat i filtret.
Var du ska lägga dem nu vet jag inte, tyvärr, kanske någon som har samma typ av pool som dig kan svara på.

Det finns att köpa till en ytvattenrenare till din pool, om man vill. Kopplar man sen in ett sandfilter så kan du ju lägga sticksen i ytvattenrenaren.
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=598

Har du kollat så du inte har så hög nivå på kloret så att det går över mätskalan? Blanda 50 % poolvatten med 50 % kranvatten o kolla sen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag