VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stenläggning runt poolen  (läst 24995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simste0

Stenläggning runt poolen
« skrivet: juli 24, 2006, 11:34:36:36 »
Nu går familjen i pooltankar!

Drömmen ser ut någonting så här:

 - 4x8 m pool med en romersk trappa på kortänden.
 - Stensarg med matchande stenläggning runt poolen

Har ju sett många förföriska bilder på nätet om just detta men
efter att ha pratat med en "branchkille" så inser jag att det finns
en del att ta hänsyn till...

Det största problemet, vad jag förstår, är att man inte kan packa
massorna direkt intill poolen lika hårt som en bit utanför, därför "sätter" sig
marken olika. Detta skulle medföra att en stenläggning efter ett tag skulle
spricka i fogarna och bli ojämn.

Ska man gjuta runt hela området eller bara lägga stenarna i stenmjöl etc?

Om någon kan tillföra lite info angående detta skulle det vara mycket
uppskattat då vi verkligen vill ha stenlagt runt vår kommande pool.

Även tips om snygg sten etc är välkommet  :)

/Stefan




 

Poolgiganten

Utloggad tobbe

SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2006, 22:33:39:39 »
Hej,
Det fungerar bra med sand och plattsätning om det är en gjuten pool. Om det är marksten du ska ha så lägger man max tre rader i taget och måttar med snöre för att få rätt vinklar innan nästa. Sedan kör man med en liten markvibrator så slipper man knacka varje sten för hand. Jag körde med Benders Terramix som jag är otroligt nöjd med.

Stensargen limmas på både kant och trappa med ett lim liknande PL400/Starka. Jag har själv beställt en sandfärgad sarg.
« Senast ändrad: juli 24, 2006, 22:39:26:26 av tobbe »
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2006, 23:08:41:41 »
 Tjena Stefan
 
 Jag har själv stensatt runt min egen pool, och som du hade fått förklarat så "får" man inte köra med padda närmast poolen. Varför? kan man ju undra, men det är väl som en försäkring åt sig själva för framtida ev. sprickor i fundamentet. Så det är till att ha tålamod, och vattna mycket vid återfyllningen, trampa omkring i det blöta o sen vänta ut tiden, tills marken har satt sig så långt att du tror o hoppas att den inte rör sig mer. Mina egna plattor har legat på plats ca: 2.5 år sedan den sista lades och har sjunkit ungefär 3-4 cm på den tiden. Eftersom det ligger vanlig sättsand mellan plattorna blir det ju ganska mycket att suga upp dan efter (allafall när barnen har badat)från poolbotten. Vissa av plattorna har även spruckit i sig själva men det kanske inte beror på sättningen närmast poolen utan frys/tjälskador. Men någon gång i det närmaste skall alla plattor lyftas upp, underlaget jämnas till med svag lutning från poolen och därefter skall springorna fyllas med någon cementblandning är det tänkt. Mina stenar är från ett stensliperi på öland och de kallades toppsågade, dvs. den delen som blev närmast sprängningen (låter inge vidare) men efter sågningen finns en skiva straxt innan deras efterläntade släta skiva som har lite "liv" i sig, och det var den vi fastnade för. Den är lite gropig får man väl kalla den för, men har inga direkt vassa kanter och inbjuder inte till sring runt poolen.
 Det blev rätt mycket skrivet men ibland kan det ju bli så när andan flyger på. Skall försöka få in en bild senare.

 Simma lungt  Hälsningar JPe

 

Utloggad simste0

SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2006, 00:01:40:40 »
Tack för era svar!

Jag tolkar dig Jörgen så att man lägger stenarna löst i sand ett
par år och låter moder natur samt eget stampande stabilisera
området.

Under tiden så rensar man tålmodigt ungarnas sand från bottnen  ;)

När man sedan känner att det blivit stabilt så kan man foga med cement?

Var hittade du stensliperiet på Öland?
(bor själv i Kalmar)


Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2006, 01:10:18:18 »
 Hej igen

 Jag tänkte kanske inte på andra alternativ än det jag själv har, utan vanlig små sten eller marksten blir nog svårt att få att ligga still under så lång tid. Det går ju att stampa sanden för hand med rätt verktyg så blir det ganska hårt, så det borde ju funka det med. Kanske inte att rekomendera om du inte har en gjuten pool, men det kan säkert någon annan som har en ogjuten pool kunna svara på. Min sten är ju "ölandsten" typ skiffer fast i gråton o inte den rödaktiga som verkar vanligast. Skivorna är sågade i tjocklekar ca:2-4 cm med en sida slät och den vi har som uppsida, då är lite gövre. Därför har jag ju mellanrum mellan alla plattor, där sanden ligger öppen. Har du tänkt dig sten runt kan man även använda stenmjöl (såg på annan plats här i forumet där de rekomenderade det före sand) eftersom det blir hårdare under åren pga. markfukten som får det att stelna.
 Kommer inte ihåg vad stensliperiet hette men kan kolla det imorrn efter att jag kommit hem från jobbet. Själv bor jag i blekinge så vi bor ju då inte så långt ifrån varandra.

 Ha det bra    JPe

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2006, 12:24:52:52 »
Hej igen Stefan o andra

 Tiden går fort när man har roligt märker jag 8), vi (fam. o jag ) åkte på en sem. tripp upp till göteborg under mina fridagar. Sen hade jag inte en tanke på vad jag "sagt" här förrän jag var på jobbet igen >ohno>. Men här är ialla fall stensliperiet på öland; AP sten i Löttorp . Säger det dig något ;), det ligger ganska långt upp på ön efter bron räknat. Men du är väl mer hemmastadd på ön än vad en annan är, så för dig känns det nog inte lika avlägset.

 Ha det bra o simma lungt.  JPe

Utloggad simste0

SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2006, 17:08:54:54 »
Hej o tack för svaret!

Vi har dock ändrat oss nu och bygger ett bang kirai - däck istället.
Blev för lång ledtid att vänta på att marken ska stabiliseras närmast
poolen. Dessutom skulle vår stensarg limmas på dessa stenar...

Stefan, nu snickare istället för stenläggare!

Utloggad GiZZmo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Vårgårda
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2006, 23:16:29:29 »
Som någon sa, VATTEN funkar lika bra som padda vattna så mycker du orkar med ett rör i backen. Det e luft du vill bli av med så det e bra att använda "bra" massor och massor av vatten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2006, 16:49:58:58 »
Usch och fy.
Ännu en annalkande migrän känner jag här.
Inte padda säger ni.

Fasen, plattläggaren (som inte var någon poolman) berättade att "det var tusan så mycket bärlager
det gick åt, jag paddade och paddade med det bara sjönk undan hela tiden...inte klokt!".

Sedan lade han byasten på hela området. Idag två år efteråt har byastenen sjunkit ner ca 1-2 cm
i genomsnitt. Jag tänkte vänta till nästa år innan jag åtgärdar detta med de reservlager plattsand
jag sparat på olika ställen ute i skogen och som blev över då vi byggde.

Men vi har paddat! Vår pool är inte gjuten (impregnerat trä).
Vad händer nu? Jag måste studera poolsidorna när jag kommer hem ingående.
Finns tendenser till inåtlutning? Vad händer när en lampa går sönder och vi tömmer poolen?
Kommer då den förbaskade plattläggarens hejdlösa paddning att ta ut sin rätt tro?
Stommen bångna inåt...?
« Senast ändrad: augusti 09, 2006, 16:54:29:29 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Stenläggning runt poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2006, 16:54:33:33 »


Finns tendenser till inåtlutning? Vad hände när en lampa går sönder och vi tömmer poolen?
Kommer då den förbaskade plattläggarens hejdlösa paddning att ta ut sin rätt tro?
Stommen bångna inåt...?

För att byta ljuskällan behöver du inte tömma poolen.
Ljuskällan sitter i en ram och med ca en meters kabel som du kan lyfta ovanför vatten ytan.
/A

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag