Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny typ av teststickor - inte bra...  (läst 23685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blinformation

Ny typ av teststickor - inte bra...
« skrivet: juni 19, 2011, 10:52:22:22 »
Nu har det kommit en ny sorts teststickor från Nitor, som funkar både för Brom och för Klor. Men jag är inte alls nöjd med de nya stickorna. De visar inte låg förekomst av Klor, i alla fall kan inte jag urskilja det.

Jag har nu under flera år haft fantastiskt vatten och hemligheten är att jag inte fyllt på klor förrän det verkligen är väldigt låg klorhalt. Ingen märker att det finns klor i poolen, men vattnet är ändå alltid på topp i alla avseenden.

Min fråga: Finns det andra fabrikat av stickor som visar riktigt låg klorhalt???

Jag har tre andra system med tabletter för att mäta allt möjligt, men för att hålla koll ett par gånger i veckan är det så bekvämt med teststickorna.

Tacksam för svar
Börje
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2011, 19:29:08:08 »
Det finns sämre stickor och bättre sådana. För några veckor sedan köpte jag stickor på Hornbach (50 styck) för 159 kr och dom visade nästan inget klor alls, stickan blev ljust lila direkt när jag tog upp den ur vattnet för att direkt blekna och bli helt vit vilket visade att jag inte hade klor i vattnet trots konstant användande av puckar och chockklorering 2 gånger på 2 veckor.
Då köpte jag Nitors mätstickor (25 styck) istället på Bauhaus för 189 kr och det var nästan samma visa där.... väldigt diffusa resultat, blev liksom inte någon klar lila färg....
I fredags åkte jag till Folkpool och köpte Aquachek stickor (50 styck) för 129 kr, dessa har jag även haft föregående säsonger, kom hem och testade och simsalabim så hade jag en rätt stark lila färg som var tydlig att utläsa och kunde direkt se att jag hade 5 i klorvärde.

Jag kan inte annat än rekomendera att man provar Aquachek stickorna om man misstänker att man har mer klor än vad en annan sticka visar. Även försäljaren på Folkpool bekräftade att bättre stickor finns inte och i vanliga fall skulle jag påstå att det är försäljarknep men jag har ju egen erfarenhet som bara bekräftar hans påstående.
Dessutom var dessa stickorna billigast.

Nu menar jag inte att alla ska springa och köpa Aquachek stickorna, men om man misstänkter att stickorna inte visar rätt kan det vara värt ett försök. Tänk om jag hade litat på resultatet av de andra stickorna då hade jag troligtvis överdoserat och kanske haft klorblockering vid det här laget....  <dontkn>

Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2011, 19:54:52:52 »
Ska kanske tillägga att av de 3 olika stickorna visar den första från Hornbach att jag har för högt PH medans de andra 2 visar för lågt PH (mätt med de olika 3 stickorna idag), därför litar jag inte på den förstnämnda stickan eftersom alla 3 visar alldeles för låg alkanitet och då brukar PH ligga lägre, inte högre... om jag inte är helt ute och cyklar  <hmm>

En jädra djungel det där med att mäta, men nu håller jag på att justera upp alkaniteten, så får jag höja PH sen när jag har stabil alkanitet.

Får väl satsa på en digital mätare.

Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad blinformation

SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2011, 22:45:04:04 »
Tack Majja för värdefull information, jag ska prova Aquatechs stickor och prova dem.

Du kan jämföra en digital mätare eller en tablettlösning med stickorna nån gång ibland för att se att det ligger i rätt område. Sen är det faktiskt ibland ett bra alternativ att bara tömma ut en rejäl mängd vatten och fylla på med nytt... Det finns lite klor-restprodukter och alkaliska produkter som samlar på sig och inte dunstar.

Tack
Börje
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad aromata

SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2011, 11:48:12:12 »
Jag har tröttnat på stickor eftersom alla som jag provat har visat mer eller mindre konstiga värden. Numera mäter jag inte klorhalten alls. Det känns på lukten (avsaknad av) och syns på vattnet om klorhalten är låg eller noll. Jag använder enbart kalciumhypoklorit vilket inte ska ge problem med blockering. pH kollar jag kanske två gånger per säsong med en digital pH-mätare från ClasOlsson. Denna kalibrerar jag mot vårt kommunala vatten som är stabilt och där vattenanalyser finns på nätet.
Vårt vatten är jättefint.

Utloggad blinformation

SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2011, 12:13:56:56 »
Så mycket klor så att det luktar klor har jag aldrig. Jag har lärt mig att det funkar med väldigt lite klor, och stickorna har funkat bra flera år, tills Nitor ändrade på dem. Jag har som sagt flera tablettsystem men det är jobbigt jämfört med stickor. Ska prova aquatechs stickor som sagt, annars får det väl bli tabletter trots allt.
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2011, 10:21:15:15 »
Luktar det klor om vattnet så har man för mycket bundet klor och lösningen är att hälla i chockklor. Ett högt värde på fritt or luktar inte alls på samma sätt.

Utloggad aromata

SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2011, 13:16:13:13 »
Kalciumhypoklorit är det man använder vid chock, om jag fattat rätt. Jag använder enbart denna klorvariant och känner en svag klorlukt när jag har klorerat men den sitter inte i så länge. Det går också att se på vattnet när det behöver klor. Det blir en annan lyster. Jag tror att man med lite (mycket?) erfarenhet kan lära sig att "läsa" sitt vattnet. Men det är förstås lättare om man, som jag, har bra vatten från början (kommunalt).

Utloggad Lisbeth

SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #8 skrivet: juli 04, 2011, 23:40:08:08 »
Kalciumhypoklorit är det man använder vid chock, om jag fattat rätt. Jag använder enbart denna klorvariant och känner en svag klorlukt när jag har klorerat men den sitter inte i så länge. Det går också att se på vattnet när det behöver klor. Det blir en annan lyster. Jag tror att man med lite (mycket?) erfarenhet kan lära sig att "läsa" sitt vattnet. Men det är förstås lättare om man, som jag, har bra vatten från början (kommunalt).

Vad trevligt att se att någon tycker som jag!
Jag sa ungefär som du till mannen i poolaffären och han tittade på mig som om jag varit en utomjording!
Han sa att det INTE går att se på vattnet hur det mår.
Jag hävdar bestämt att jag känner mitt vatten och vet vad det behöver. Ibland dubbelcheckar jag och testar med stickor och jag har inte haft fel hittills. (Jo, nu när vattnet blev fullt av rost - då sprack det...!)

Utloggad aromata

SV: Ny typ av teststickor - inte bra...
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2011, 12:43:17:17 »
Vad trevligt att se att någon tycker som jag!
Jag sa ungefär som du till mannen i poolaffären och han tittade på mig som om jag varit en utomjording!
Han sa att det INTE går att se på vattnet hur det mår.
Då är vi två!! Jag har kört så här i flera år och har alltid fint vatten. pH kollar jag alltid inför varje säsong för att se vad vintern har ställt till med - surt nedfall, löv och liknande kan kanske rubba balansen. Annars inget.

Mannen i poolaffären lever på att sälja pooltillbehör så hans synpunkter är inte alldeles "fria".

Goda råd och instruktioner är viktiga i början men med lite erfarenhet börjar man förstå. Generellt sett tror jag att många är lite rädda för att gå utanför ramarna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan