CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta från Spklor till klorin  (läst 23432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilking

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #10 skrivet: juni 15, 2010, 23:13:34:34 »
Ok, nu har jag kollat upp lite mera, ringde upp Colgate som gör Klorin.
Vanlig naturell klorin innehåller 3,63% natriumhypoklorit vilket är lite klent. Dessutom är PH 't på klorin 13.5 vilket är ganska högt.
Jänkarna kör med ett märke som heter Clorox som är 5-6% natriumhypoklorit och har runt 12 i PH.
Annars är Klorin bara natriumhypoklorit, ingenting annat. Men eftersom det är klent kommer man behöva ha i en del av det och jag gissar att mitt PH kommer stiga rejält då.
http://thepoolcalculator.com/ säger att om jag från 0 FC vill ha 5 FC måste jag stjälpa i 2.5 dl klorin.  (Mitt bad rymmer 1493 liter)
Det går ju att hålla efter med PH down..men jag känner mig tveksam ändå...
Men har nån sett om nån kedja kränger Clorox i Sverige?
Eller vart tusan man kan få tag på runt 5% "ren" natriumhypoklorit?
Eller nåt annat klor som inte har CYA i sig. (jag är fullt medveten om att man måste ha 20-40 PPM cya i badet för att stabilisera natriumhypokloriten)

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #11 skrivet: juni 16, 2010, 09:00:08:08 »
Här är natriumhypoklorit.
http://www.poolhajen.se/index.php/65-Klor/71-Natriumhypoklorit-6kg/garden_flypage.tpl.html

Men är den är rent det vet jag inte.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #12 skrivet: augusti 12, 2010, 15:27:39:39 »
tänk på era garantier
då de oftast inte täcker triklor...
det är det som äter på limningar mm.
samt att det finns tryckta föreskrifter för dom som sälger pool-spa kemi
tycker nog inte att man ska laborera själv.
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad Nilking

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #13 skrivet: augusti 12, 2010, 22:04:57:57 »
Nä, jag struntade faktiskt i det. När CYA når 80-90 ppm blir det vattenbyte och det är bara att leva med ;)
Men badar man ofta(och då klorar man ju) kommer man upp på den nivån efter kanske 2 månader...
Blir rätt många byten per år då.....

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #14 skrivet: september 28, 2010, 11:18:20:20 »
Nilking, hur går det med dina Chlorox-funderingar? Blev det bara funderingar eller? Jag har gått över till mer eller mindre enbart spa-klor nu. Det jag gör är att jag slänger i 1-2 tabletter "aktivt syre" en liten stund innan badet och sedan c:a 1 msk spa-klor efter badet. Kör därefter jetsen med luft i 5-10 minuter med locket av eftersom jag inbillar mig att det är bra på något sätt. En gång i veckan chockar jag med 3 msk spa-klor. Jag har inga synbara problem med vattnet, mer än ibland aningen segt skum. Skummet verkar som att det uppträder om jag har låga värden på klor och försvinner om jag håller klorvärden i det högre intervallet. CYA har jag ingen utrustning för att testa, så det vet jag inte hur det ligger till. pH däremot ligger mestadels stabilt, någon gång blir det lite högt, men känns absolut inte som något problem. Vattnet är alltid kristallklart och det finns inga obehagliga dofter eller några som helst synbara problem.

Min största farhåga är att det fria kloret blir för lågt pga. högt CYA. Mätvärdena på klor tror jag inte tar hänsyn till fritt resp. bundet klor och det är ju det fria kloret som man vill åt, eller?

Det senaste halvåret har jag gjort som du (?), kört på med spaklor och bytt vatten relativt ofta. Under vinterhalvåret, så blir detta mindre attraktivt, dels pga att badandet (och kloreringen) ökar, dels pga att det inte är lika kul att byta vatten när det är svinkallt ute.

Jänkarna tycks döma ut detta med aktivt syre som "not safe" så det vore verkligen riktigt intressant att kunna hålla en hyfsad klorhalt, utan att det blir för mycket bundet klor i vattnet pga högt CYA.

Jag kan känna att våra spa säljare inte riktigt tar in rätt produkter, eller att de bara vill sälja sina dyra produkter. Kanske kunde flera av oss gå samman och försöka förmå någon att ta in de produkter vi vill ha? Finsn det fler som kan vara intresserade av detta?

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #15 skrivet: september 28, 2010, 21:34:14:14 »
Jag var som sagt på G ett tag men hittade aldrig Chlorox och då föll det lite. vanligt klorin är för klent och har för högt PH tyckte jag efter diskussioner på poolspaforum.com

Ja, om jag inte missat nåt totalt så är det det fria kloret man vill åt. Ju mer CYA man har så blir kloren mindre verksam.
MEN, man ska ha en viss CYA i vattnet, den stabiliserar kloren. Tror jag läst att ~30 ppm är bra värde men som spaägare är man snabbt över den siffran.
Folkpool har stickor som ger dig både fritt och bundet klor samt CYA och där är över 100ppm CYA "high". Men jag tycker ändå att stickorna suger, svårlästa... Vill jag ha mera exakta siffor kör jag min ColorQ.

Så, när min CYA närmar sig 80 börjar jag förbereda v-byte och det känns som jag får leva med det. :-\ Jag köpte en pump som tömmer badet på 40 minuter så jag tycker det funkar ok.

Annars sköter jag badet ungefär som dig fast använder mindre klor då jag chockar, kanske 1 till 1,5 msk.Skulle du kanske kunna testa att chocka med säg 1.5 msk och sen kolla halten dagen efter? Är det fortfarande hög halt kanske du klarar dig med det och på köpet fyller du inte på så mycket CYA.

Jag har skrivit det tidigare här men kör en snabbvända vad som funkar hos mig:
Chockar varje söndag med ca 1-1,5 msk klor. Sen kollar jag klorhalten 24 h senare. Är den låg då (under 2-3 ppm) åker det i en matsked till. Men det händer sällan. Sen kastar jag i nån tesked på typ torsdagen..Sen kommer badandet under helgen och då räknar jag med 1 tsk/person och timme badande.

När det gäller SPAgrejor så saknar jag också en del. Speciellt denna:
http://www.poolgeek.com/ProTeam-Gentle-Spa-P2371.aspx
Frågan är vilken säljare man ska fråga :)

Utloggad falmarkspeter

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #16 skrivet: november 18, 2014, 23:27:11:11 »
Så, när min CYA närmar sig 80 börjar jag förbereda v-byte och det känns som jag får leva med det. :-\ Jag köpte en pump som tömmer badet på 40 minuter så jag tycker det funkar ok.

Annars sköter jag badet ungefär som dig fast använder mindre klor då jag chockar, kanske 1 till 1,5 msk.Skulle du kanske kunna testa att chocka med säg 1.5 msk och sen kolla halten dagen efter? Är det fortfarande hög halt kanske du klarar dig med det och på köpet fyller du inte på så mycket CYA.

Jag har skrivit det tidigare här men kör en snabbvända vad som funkar hos mig:
Chockar varje söndag med ca 1-1,5 msk klor. Sen kollar jag klorhalten 24 h senare. Är den låg då (under 2-3 ppm) åker det i en matsked till. Men det händer sällan. Sen kastar jag i nån tesked på typ torsdagen..Sen kommer badandet under helgen och då räknar jag med 1 tsk/person och timme badande.

Allt detta med vattenkemi börjar så sakteliga falla plats.

Några frågor bara:
  • Hur många liter rymmer din balja?
  • Hur lång tid tar det för dig från ett vattenbyte att nå CYA>80 ppm?
  • Hur stor är den genomsnittliga badbelastningen/vecka under en sån period?
  • Hur mycket Spaklor skopar du i/vecka under en sån period?


Anledningen varför jag frågar är att mitt Spabad som är på 1200 liter åker upp till 80-90 i CYA på relativt kort tid, med relativt måttlig badbelastning ( 2pers, 3gånger/v, 30 min/gång).
Med SpaKlor (3,5 tsk efter bad + 3 tsk chock/vecka) så höjs CYA-värdet c:a 15ppm/vecka. Det innebär alltså att redan efter c:a 5-6 veckor är CYA>80 ppm och det är alltså dags att byta vatten...

Om jag utesluter chockklorering så tar det teoretiskt c:a 9 v innan CYA>80 ppm

Stämmer det med dina noteringar?

Det är i alla fall långt ifrån de 3-4 månader/vattenbyte som jag fick höra av alla olika Spasäljare?
Är det någon här som klarar 3-4 månader på samma vatten om ni kör Spaklor?

Utloggad Magnus D

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #17 skrivet: november 19, 2014, 12:35:49:49 »
Frågade själv om CYA nivåerna för ett tag sen, skönt att det finns fler som är frågande.
Det kan ju inte vara meningen att man ska behöva byta vatten varannan månad vid bad 1-2  gånger i veckan. Jag har egen brunn och vill inte belasta i onödan.

Hur allvarligt bör man ta på hög CYA nivå ? funkar kloret inte alls och med ozonrening finns det ju något som tar död på bakterierna. Eller ska man gå över till Brom, då är det väl grön sen ?

Känns inte som återförsäljare har full koll och kan ge handfasta råd. Jag har gått ner på klor til ca i matsked i veckan eller vid bad, får se om jag klarar mig längre än 2 månader nu.

Utloggad falmarkspeter

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #18 skrivet: november 19, 2014, 13:20:17:17 »
Håller på att skapa ett Excelblad där man lägger in värden från vattenmätningar och får ut  hjälp med kemdosering, prognoser, Klorbehov (Chlorine demand, CD) och lite annat. Det kommer att bli en kanonbra hjälp ner jag fått in allt :-)

Jag har sneglat en del på poolcalculator.com och troublefreepool.com som inspiration.

Excelbladet blir som en dagbok/journal över vattentester

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #19 skrivet: november 19, 2014, 13:29:51:51 »
Jag har inget spa själv så jag borde väl kanske inte svara här. Men om jag skulle ha spa så skulle jag köra med kalciumhypoklorit, som inte innehåller någon cyanursyra. Anledningen till att man har cyanursyra är ju för att kloret förbrukas snabbt av uv-strålningen från solen i en öppen pool/bassäng, och cyanursyran binder upp kloret så att det inte bryts ner så fort. Men har man för hög halt av cyanursyra så binds för mycket klor upp så inget blir över för att desinficera. I ett spa borde man inte ha det problemet att kloret bryts ner av uv-strålning då man har ett lock på när man inte badar, alltså inget behov av cyanursyra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag