VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet  (läst 209580 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #20 skrivet: augusti 02, 2010, 08:18:52:52 »
Byt ut gruset mot makadam (krossat material). Lycka till med det fortsatta bygget!  :)
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #21 skrivet: augusti 02, 2010, 16:59:14:14 »
Nästa 10 ton material blir makadam, 8/16. Har inga intentioner på att byta ut det vi kärrat dit för hand...

Så här såg det ut efter första regnet som kom, vi var inte förberedda på det.


Efter att vi satt ner pumpen på plats.


Det är intressant att se de olika skikten i marken, det kommer man nog aldrig få se igen.
Längst ner är det blöt lera, påminner om det man drejar krukor av. Sedan kommer ett lager blöt sand (istiden?).
Sedan ett lager seg lera, som har torv ovanpå sig. Sedan är det svårt att se när vår utfyllning av tomten börjar, vi tog hem ca 50 lastbilslass när vi byggde. Beroende på var på tomten man kollar hur mycket vi fyllt så skulle jag uppskatta det till 30-50 cm höjning.









I pumpgropen har vi lagt duk, sedan makadam och duk på det. Sedan har vi satt duk på röret som vi ställer ovanpå makadamet. Sedan lite makadam inuti röret.









Äntligen fyrkantig...





Grus och mer regn samt för liten padda.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad mikaelhede

SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #22 skrivet: augusti 02, 2010, 20:17:24:24 »
Hahaha, ja den paddan var inte mycket att hänga i julgranen.
Fixa en rejäl padda. gärna över 400-450 kg så att du får paddat ordentligt.

Utloggad sjabth

SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #23 skrivet: augusti 02, 2010, 20:36:26:26 »
Man kan nog (tyvärr) varken skylla på paddan eller regnet (en större padda skulle möjligen komprimera underlaget bättre, men knappast hjälpa vattnet att rinna bort). Jag skulle tro att dräneringen under är problemet. Med tanke på hur marken ser ut runtomkring, så hade jag nog försökt börja med ett lager makadam - kanske 15cm i botten och dräneringsrör runt om. Om du ska ha 0-16 ovanpå det, så lägg ett lager duk till mellan makadam och 0-16, annars trillar det ner och täpper till makadamen igen.

Jag har liknande jord hemma (och ska gräva om ett par veckor), men kommer att gjuta platta. Det blir paddad makadam, cellplast och armerad betong.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #24 skrivet: augusti 02, 2010, 22:45:43:43 »
Har idag jobbat lite långsammare då en del tid gick åt till funderingar av icke jobbrelaterat. Kommer att hyra en 200 kg padda så att jag kommer en bit ner i leran med komprimerandet, hoppas att jag trycker ihop det tillräckligt.

Ovanpå det jag lagt nu blir det bara makadam och sedan kommer jag att lägga dränklossen och 70 mm dränskivor innanför. Sedan duk på och armering, sedan gjuter jag en 130 mm tjock platta ovanpå skivorna.

Bilder kommer.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #25 skrivet: oktober 14, 2010, 20:48:56:56 »
Long time no see som det heter där borta. Har varit lite dålig på att uppdatera.

Den 5-7 augusti fick vi hjälp med att lyfta ner makadamet (och markvibrator) i gropen, sedan la vi ut dränkloss från Pordrän och skivorna.


















/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #26 skrivet: oktober 14, 2010, 20:57:04:04 »
Sedan den 21:a augusti började jag med fibermatta. Blev klar den 12:e september.





Sedan i början av oktober hade jag köpt armeringsmattor med 10 cm stora rutor. Kom inte på förrän de låg nere i gropen att fötterna inte går ner i hålen. Svårt att lyfta sig själv när man ska dit med distanserna...

Fick köpa ett par plank och skruva/limma ihop och sedan tog jag ett spännband och använde som talja för att lyfta upp armeringen och komma under med distanserna.



I morgon kl 8 kommer roterpumpen, betongbil med snabel. Ska enligt dem väga 32 ton, har med sig fullt lass. Jag ska egentligen ha 5,5 m3 (med plusmån) men den rymmer egentligen bara 5 m3. Vi får se om det räcker, annars får jag putsa det sista.

Kl 6 åker jag till Ramirent och hyr en stavvibrator och en sloda, är grymt nervös då jag och frugan ska göra det själva och det är första gången.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #27 skrivet: oktober 15, 2010, 09:26:25:25 »
Kl 8 kom de och svängde ut sin snabel. Jag hade tur för de var två st i bilen, en skulle lära sig att köra roterpump. Han körde normalt en vanlig pumpbil, men skulle lära sig den här också. Så den erfarne hjälpte mig i gropen, och det är jag väldigt tacksam över. Dels för att jag är en icketränad kontorsråtta, och att sloda är ingen barnlek. Kommer ha grym träningsvärk imorgon. Dels för att jag aldrig har gjort det så hans kunskap och hjälp var välkommet.





Rätbräda, något för kort.



Sloda. Jag hade ingen aning om hur man använder en sådan när jag kom ner med den i gropen. Han visade mig hur man använder den. Först drar man den från kroppen och avjämnar grovt och försöker hålla den så att den inte sjunker. Sedan tillbaka så gungar man den fram och tillbaka ända in till kanten. Vi körde 1/3 av plattan i taget.

Edit: När plattan var klar kollade han hur mycket det var kvar i bilen. Han berömde uträkningen för det var bara lite grann kvar på ena vingen i blandaren. Han hade lastat 5 m3, sedan hade han tagit med en sluring som han blandade i direkt. Så det räckte precis, perfekt!





Nu är det bara resten kvar. Blir nog till våren, under vintern täcker vi plattan med frigolit så att den inte fryser sönder.
« Senast ändrad: oktober 16, 2010, 09:56:12:12 av erikn »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #28 skrivet: oktober 15, 2010, 11:39:17:17 »
Grattis till kommit såpass långt med de jobbiga förutsättningarna.
Snyggt jobbat O0, roligt m bra bilddokumentering. Blir lång väntan
till våren.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad BORFJERM

SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #29 skrivet: oktober 15, 2010, 21:39:54:54 »
Dette må jeg si, spennende opplegg for drenering i bunnen. Har jeg ikke sett før.
Jeg bor i en steinfylling, så da samler det seg ikke noe vann heldigvis, så jeg har droppet all drenering.

Så da er det ikke lenge før dere kan begynne å bygge??

Børge :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan