Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolskydd - boverkets regler  (läst 11712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesmandor

Poolskydd - boverkets regler
« skrivet: juli 11, 2009, 14:42:34:34 »
Hej

Är på gång att skaffa pool. Mycket att sätta sig in i. Har bestämt oss för en 4x8 med roman end trappa och med saltgenerator. Nu är funderingarna kring poolskyddet. Har hittat poolroller eller rollover som jag tycker verkar bra. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Det jag föll för var att det inte kan samlas vatten i det och att det samtidigt är enkelt att dra på / ta av. Men nu säger min poolhandlare att det här skyddet inte är godkänt av boverket, däremot är alla deras (Folkpool) skydd godkända. Finns det någon som godkänner skydd? Var kan man isåfall få fram informationen om godkända och icke godkända skydd?

//Jessica

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Poolskydd - boverkets regler
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2009, 14:56:48:48 »
Detta är vad boverket skriver. Vilka skydd som skulle vara godkända av boverket har jag aldrig hört talas om, bara att de ska klara tyngden av ett barn!
Kopierat från boverket:

"Vad finns det för regler för pooler och bassänger?
Att anlägga en pool kräver eftertanke. Drunkningsolyckor är den vanligaste dödsorsaken bland små barn. Boverkets byggregler, BBR, ställer krav på att nyanlagda fasta bassänger och liknande på tomtmark ska utformas med ett tillfredsställande skydd mot barnolycksfall. En plaskdamm eller motsvarande där vattennivån är mindre än två decimeter behöver inte ha något särskilt skydd.
Boverket ger förslag på lämpliga skyddsanordningar i de allmänna råden i BBR. En lösning är ett staket som är minst 90 centimeter högt och som barn inte kan klättra på eller krypa under. En grind i ett sådant staket bör ha säkerhetsbeslag eller liknande så att små barn inte kan öppna den. En annan lösning är att täcka poolen med en presenning eller ett skyddsnät med högst 50 millimeter maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.

Ansvaret för att uppfylla byggreglerna vilar på fastighetsägaren. Byggnadsnämnden, eller motsvarande nämnd i kommunen, har ansvar för att utöva tillsyn över att bygglagstiftningen efterlevs.
Den som undrar över om en pool uppfyller samhällets krav kan få hjälp med en bedömning av byggnadsnämnden.



Två lagstiftningar
Samhället betraktar drunkningsolyckor med barn som särskilt allvarliga. Detta återspeglas i att bestämmelser om skydd mot drunkning återfinns i två lagstiftningar. Både bygglagstiftningen (plan- och bygglagen och Boverkets byggregler) och ordningslagen innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas. Polisen utövar tillsyn över ordningslagen.
En genomgång av regler för pooler och bassänger som också tar upp frågor om bygglov och bygganmälan finns i ”Boverket informerar om pooler, 2008:7”."


--------------------------------------------------------------------------------
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolskydd - boverkets regler
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2009, 16:56:14:14 »
Jag tycker det är konstigt att när man bygger ngt som kostar
iallafall rätt mkt pengar, börjar snåla på säkerhetsbiten. Det är kul m pool,
men jag skulle då inte vilja ha någons liv på mitt samvete pga. ren snålhet.

Barn är ju fenomenala på hitta vatten.
Kan berätta en liten rolig grej, en kompis
barn 5 år kom hem för 2 år sen när han fick
se min pool hade då överdraget på
ett poolsafe. Han for ut på poolen o börja hoppa gör kul tyckte han :).
Det visa sig att deras granne
hade skaffat studsmatta, vilken färg har den? ;D.
Fuska inte m säkerheten
Roland 8).
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad utopiazz

SV: Poolskydd - boverkets regler
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2009, 12:44:18:18 »
Finns det någon som godkänner skydd?

Det enkla svaret är nej eftersom det inte finns något krav på att ett poolskydd (räknas som byggnadsdel) måste vara testat och godkänt. Ett skydd kan ju antingen vara ett "täcke/lock" över poolen eller ett staket runt.
http://www.sitac.se/prodcert.asp


Poolguard's återförsäljare vill gärna påstå att skyddet är godkänt av Boverket. Det är svårt att få det godkänt av Boverket eftersom dom inte är ett organ som godkänner produkter. Dom sätter upp reglerna.


Poolguard är däremot testat och certifierat av SITAC så att det klarar de krav som Boverket har ställt upp i BBR (det som Fia citerade ovan).


Den som vill får gärna rätta mig i detta men så har iaf jag tolkat det här med certifiering av produkter


Var kan man isåfall få fram informationen om godkända och icke godkända skydd?

Eftersom det inte finns något krav på godkännande så finns det heller ingen lista på godkända skydd. Det är möjligen leverantören eller tillverkaren som kan ge någon typ av föräkran att deras skydd uppfyller kraven. Sen om man tycker en försäkran har ett värde och är fullgott eller inte får var och en avgöra.
« Senast ändrad: juli 16, 2009, 13:09:48:48 av utopiazz »

Utloggad Fia

SV: Poolskydd - boverkets regler
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2009, 19:49:43:43 »
Jag har hört samma sak av en poolförsäljare, Utopiazz, men kom inte ihåg namnet Sitac, ville därför inte skriva något om det.
Jag ifrågasatte det här med godkända o icke godkända skygg o fick då samma förklaring.
 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolskydd - boverkets regler
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2009, 10:46:07:07 »
Hej

Jag har en poolguard men för att vara på den säkra sidan så monterade jag ett nätstängsel med säkerhetsgrind runt poolen. Monterade inte ner stängslet förrän mina tre pojkar och deras alla kompisar var simkunniga. Några år fick alltså säkerheten vara viktigare än det estetiska. Jag hoppas att alla poolägare gör denna prioritering oavsett lagstiftning och rekommendationer

Hälsn Bjärred
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolskydd - boverkets regler
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2009, 11:07:39:39 »
Ett alternativ till alla dessa polskydd är pooltak. Skjut över taket och allt är säkert. Både för barn, djur och löv mm.
Det är förstårs viktigt att man kan låsa och spärra taket.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag