CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Beräkning sarg.  (läst 18052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyAndersson

Beräkning sarg.
« skrivet: maj 26, 2009, 10:26:18:18 »
Hej alla!

Nu är det tredje året jag pysslar med poolen och den är fortfarande inte riktigt klar!
Eller rättare det runtom den. Just nu ligger mitt trallgolv bara rakt ut i poolen och ser ju hemskt ut. Tänkte bygga en sarg runt den men är inte helt säker på beräkningen av den, kanske någon här redan gjort det så slipper jag såga mig fattig! :)

Tänkte köra med tryckt 45*170 reglar och 24 hörning, poolen är 5.5m diameter.
Vinkeln på sågningen blir 180/24= 7.5 grader MEN hur långa ska de bli?!?
Diametern på poolen är ju 5.5*pi = ca 17.3 m och med 24 segment -> 0.72 m per bit..Men är det ytterkant eller inner kant eller mitten på min bräda?!?!?
Aldså, hur lång ska den längsta delen på varje bräda vara för att den ska passa så den ligger rätt över poolkanten?!?!

Något geni?!? ;)

Poolgiganten

Utloggad evets32

SV: Beräkning sarg.
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2009, 20:20:00:00 »
Hmmmm.....Jag höll på väldigt länge med med just det där, exprimenterade mengav upp,eftersom jag har en oval pool och helst av allt ville att sargen skulle följa poolen.....Hade många funderingar på hur jag skulle göra men tillslut byggde jag en form runt poolen av byggbeslag,köpte mig en klyvsåg och 35 m A-virke. Klöv virket i12 mm remsor och stavlimmade en sarg runt om poolen..... Det var inte helt enkelt men bifogar en bild på resultatet.
 

Utloggad JimmyAndersson

SV: Beräkning sarg.
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2009, 07:42:25:25 »
Hmmmm.....Jag höll på väldigt länge med med just det där, exprimenterade mengav upp,eftersom jag har en oval pool och helst av allt ville att sargen skulle följa poolen.....Hade många funderingar på hur jag skulle göra men tillslut byggde jag en form runt poolen av byggbeslag,köpte mig en klyvsåg och 35 m A-virke. Klöv virket i12 mm remsor och stavlimmade en sarg runt om poolen..... Det var inte helt enkelt men bifogar en bild på resultatet.
 

Wow! Va snyggt!!!
Riktigt snyggt men jag tror det är utanför mina kunskaper...Dessutom är jag ganska förtjust i den "kantiga" formen som uppstår...Särskilt när det är en rund pool då.
Vet någon hade gjort en uträkning här någon gång men jag kan inte hitta den med sökningen...

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Beräkning sarg.
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2009, 09:05:06:06 »
Hmmm....
5.5 m i diameter. Det är väl ytterkant på poolen.
Då borde din uträkning stämma mot innerkant på sargen.  ::)
Skaffa dig lite wellpapp och skär ut en mall och testa  ;)
/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad evets32

SV: Beräkning sarg.
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2009, 12:31:25:25 »
Du har det ganska enkelt med tanke på att du har en rund pool. En cirkel är ju 360 grader. Vet inte exakt vad du har för diameter på din pool men om vi antar att du har 5 m . Omkretsen på poolen är 500*3.14=1570 cm. Om vi antar att du vill ha 20 bitar i din sarg så blir varje bit 78,5 cm.  360 grader / 20 bitar = 18 grader.  Enkelt räknat.... MEN... du måste ta hänsyn till bredd på dina plankor också... Jag använde mig utav "sketch up" när jag ritade min sarg. Funderade ganska länge innan jag satte igång men jag fick till det. Mitt problem är att jag stör mig på skarvarna så jag kommer att riva upp den i år igen och tillverka en i överbliven markisolering. (har en oval pool) som jag kommer att forma och plasta och tillslut lägga mosaik på. Vet inte om det kommer att fungera men jag ska i alla fall prova....

Hittade ett inlägg jag skrev förra året..... Sketch up är ett smidigt program att använda som jag kan rekomendera. Vill gärnA se bilder på det färdiga resultatet! 

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Beräkning sarg.
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2009, 13:47:49:49 »
Borde inte vara så svårt att räkna ut exakt längd på bitarna.
Tänk åxå på:
- du behöver ett par cm skvalpskydd på poolsidan.
- du kan säker köpa färdiga bitar från en pooltillverkare.

Utloggad Pea

SV: Beräkning sarg.
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2009, 19:49:19:19 »
har du stavlimmat en hel sarg som nu är i ett stycke runt poolen?
grattis, grymt bra jobbat  O0
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad evets32

SV: Beräkning sarg.
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2009, 20:11:01:01 »
Hahaha Jo det var en del pyssel...... Men det blev bra tillslut. Har haft iden en stund men dragit mig för det pga allt jobb. Men nu när det snart är sommar så var jag bara tvungen!
Tog 3 dagar men så här i efterhand så var det värt det!
Om nån annan funderar på att göra det så kan jag bara säga att SPIKPISTOL!!!!!! Det är ett av världens bästa verktyg!

Utloggad JimmyAndersson

SV: Beräkning sarg.
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2009, 09:34:35:35 »
Du har det ganska enkelt med tanke på att du har en rund pool. En cirkel är ju 360 grader. Vet inte exakt vad du har för diameter på din pool men om vi antar att du har 5 m . Omkretsen på poolen är 500*3.14=1570 cm. Om vi antar att du vill ha 20 bitar i din sarg så blir varje bit 78,5 cm.  360 grader / 20 bitar = 18 grader.  Enkelt räknat.... MEN... du måste ta hänsyn till bredd på dina plankor också... Jag använde mig utav "sketch up" när jag ritade min sarg. Funderade ganska länge innan jag satte igång men jag fick till det. Mitt problem är att jag stör mig på skarvarna så jag kommer att riva upp den i år igen och tillverka en i överbliven markisolering. (har en oval pool) som jag kommer att forma och plasta och tillslut lägga mosaik på. Vet inte om det kommer att fungera men jag ska i alla fall prova....

Hittade ett inlägg jag skrev förra året..... Sketch up är ett smidigt program att använda som jag kan rekomendera. Vill gärnA se bilder på det färdiga resultatet! 

Tack!
Sketchup är bra, jag ritade hela altanen i det från början men det blir mindre bra när det blir för avancerat.(eller JAG fick inte till det!) :)

Sedan tänkte jag, det måste ju vara 180/antalet bitar?!? Eftersom 2 bitar med en vinkel blir ju halva vinkeln på var sida så att säga?

Janne G:
wellpapp!!! Varför tänkte jag inte på det! ;)

Nimajneb:
Skvalpskydd?!? Är det så det heter?!? :)
Det var just där mina funderingar är, hur långt in över poolkanten är lagom?!? Jag tänkte ca 5 cm typ men det varierar ju då bitarna är raka och polen rund...

Utloggad evets32

SV: Beräkning sarg.
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2009, 12:35:51:51 »
360/antal bitar ger vinkeln mellan bitarna.Efter som du har 2 bitar får man dela det på 2 igen, eller helt enkelt 180/antal bitar......
Iaf i mitt  huvud!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag