CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bypass och optimal effekt  (läst 16284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bypass och optimal effekt
« skrivet: maj 06, 2009, 18:08:31:31 »
Eftersom jag inte är helt nöjd med hur snabbt temperaturen ökar så har jag kikat på lite trådar om detta, men jag hajar inte riktigt.

Är det mer effektivt om jag öppnar bypass och hur ska jag i så fall ställa de olika ventilerna.

Idag kör helt öppet in och ut i VP och bypass helt stängd.

Mina frågor:

1. Vilken inverkan på uppvärmningen har det om jag sänker trycket in i VP?
2. Hur ska jag ställa de olika ventilerna?
3. Hur kollar jag skillnaden i grader mellan ut och in?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bypass och optimal effekt
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2009, 18:56:30:30 »
hej samses
detta har jag tagit ur min manual (gullberg&jansson)

3.2. Bypasskoppling
Vi rekommenderar att en bypasskoppling monteras till samtliga installationer för att kunna
reglera rätt delflöde till poolvärmepumpen. Rätt delflöde innebär balanserad gång samt
minskat slitage på värmepumpens dyraste del, värmeväxlaren. Se vattenflödesvolymer
under rubriken, Specifikationer.

3.2.1. Injustering av bypass
För att justera bypassen rätt kan man göra på olika sätt. Ett av de enklare sätten är att låta
ventilen till ingående vatten vara helt stängd och därefter sakta öppna upp och släppa på
vatten till värmepumpen startar upp automatiskt via flödesvakten. Justera därefter
vattenflödet så att temperaturökningen ligger på ca 1 grad inuti värmeväxlaren. Skillnaden
mellan in- och utgående vatten går att avläsa mellan parameter A och B i den digitala
displayen.

Själv kör jag fullt flöde, det var inga problem enligt honom med en 0,75 hk pump
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bypass och optimal effekt
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2009, 21:48:13:13 »
samses

vad har du för dimensioner på anslutningarna o vad är det för typ av värmeväxlare du har?!

pumpflödet är också väsentligt att veta för att kunna svara korrekt.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bypass och optimal effekt
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2009, 22:01:26:26 »
Hej,

Ronson har rätt, men jag tycker ändå att man kan ge ett generellt uttalande  :)

Kör du hela flödet via VPn så får du säkert ut max effekt.

Hur stor är din pool och hur mycket stiger din temp?, vilket effekt skall VP:n ge, det går att räkna lite baserat på min favorit det "kostar" 1,17 kwh att värma en kubik vatten 1 grad. Kanske din VP ger vad den skall, du kan ju kolla med tempdiff på 10 timmar och räkna baklänges via din poolvolym

tillförd effekt * 10 timmar = poolvolym(i M3) *1,17 * temphöjning --> Tillförd effekt = (poolvolym * 1,17 *temphöjning) / 10

En bra dag i vår pool kan man på det viset se att solen bidragit med tämligen avsevärd effekt dvs tillförd effekt är betydligt större än VP:n maxeffekt.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bypass och optimal effekt
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2009, 05:23:52:52 »
Jag tolkade en del gamla trådar i ämnet som att max effekt inte fås ut vid hela flödet över VP, utan att ett visst flöde skall gå i bypass.

Anledningen till min fråga är att jag just nu inte kommer upp i önskade 29 grader, men det kan ju möjligen bero på avkylning. Det är ju rätt så kallt just nu.

Temperaturen stiger olika snabbt olika dagar beroende på vädret, men nu står den stilla med en eftermiddagstemperatur mellan 26 och 27 grader. För en vecka sedan steg dock temperaturen med 2,5-3 grader per dygn.

Jag har en 3,5 x 7 m Folkpool med Europac 8 kw VP. Pumpflödet kan jag inte svara på. Trycket ligger normalt på 1 bar och flödesmätaren på VP visar att flödet ligger mitt i det område där det ska ligga.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bypass och optimal effekt
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2009, 08:29:35:35 »
Det är nog avkylningen som är boven!
Inställning av flödet påverkar uteffekten så lite att de flesta inte har mätinstrument att kolla med!
Om du höjer tempen med, säg, en grad på 100 liter/minut eller en 1/2 grad på 200 liter/minut så blir resultatet i din pool detsamma, men VP har lite, lite bättre COP vid 1/2 grad's höjning, och även om man skulle kunna mäta skillnaden så märks det i princip inte i poolen, du torde alltså inte få 32 grader vid rätt flöde och "bara" 29 vid lite feljustering!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bypass och optimal effekt
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2009, 19:36:22:22 »
Ok, jag avvaktar. Jag tyckte mig se en tendens i höstas att VPn inte höll temperaturen, men då slarvades det med täckning p.g.a. krånglande pool-safe.  Om poolen stiger upp till 26 såpass snabbt som den gjorde förra veckan så borde det vara avkylningen som gör att det stannat av och inte kapacitetsproblem eller annat.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag