CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Barbeque Smoker  (läst 15931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

Barbeque Smoker
« skrivet: augusti 27, 2008, 17:15:14:14 »
Nu när man äntligen har pool börjar som vanligt nya projekt >:D O0

Jag reser en del i mitt yrke och hamnar då och då i Texas, USA. Mina kollegor där säger alltid...Freddy that is not BBQ that is grilling!! :-\ Alla som har prövat "riktig" barbeque vet hur fantasktiskt det smakar. Det lyfter vad vi är vana som grillning till en annan dimension.

Jag har testat med blötläggning av hickory chips i min Weber samt andra typer av träslag. Problemet med detta är att det alltid blir direkt värme till skillnad från en Smoker.

Jag ska tillverka en Smoker under vintern. Att köpa en BRA kostar 10.000+ i Sverige för att det är ganska dyrt att frakta (tung).

Nu till min fråga. Är det någon som har en ritning på en sådan eller vet var jag kan få tag på en ritning?

mvh,
Fredde
« Senast ändrad: augusti 27, 2008, 18:26:44:44 av mofajenko »

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2008, 03:21:47:47 »
Hej Mofajenko !

Här får du lite tips, som du kanske kan ha nytta av  <dontkn> Redan när jag läste din fråga tänkte jag, men DENNA boken måste du bara läsa (om du nu inte redan har gjort det) innan du bygger din Smoker.

Boken heter "Absolute Heat" (din grill- & barbecuebok) av kocken Jonas Borssén, kom ut 1999, vet ej om den fortfarande finns att köpa, annars är alternativet biblioteket.

Helt otrolig bok, 223 sidor sprängfylld med fakta, 60 sidor bara om historia, grillmetoder, grillar och val av ved samt underbara recept, har gjort väldigt många av dem  O0

Jonas har en hemsida www.borssen.com, har själv köpt både "grillved" och olika chilisorter via hans internetbutik, tänkte att du kanske kan skicka en förfrågan till honom om han har några tips på en hemmagjord Smoker, enlig boken verkar han känna alla barbecuenissar i USA  :)

Vilka mått har du tänkt dig = hur många kilo vill du kunna grilla samtidigt ?? Ett tips till din vanliga Weber för att få indirekt värme är att sätta en kantin med vätska i, vatten, vin eller äppeljucie blandat med olika örtkryddor.....i mitten längst ner i grillen, ösa på grillkol på båda sidorna om kantinen, ovanpå lägger du grillgallret, få en stekyta genom att låta köttet få direktvärme först över kolbädden, flytta det sedan så att det ligger ovanför kantinen (indirekt värme) lägg blötläggda goa vedbitar ovanpå kolen, lock på, nu har du skapat en doftande ångande ugn, inte helt fel att dra in en digital temp. i köttet & håll koll, så att kantinen inte "kokar torrt" & ev. mata på med mer kol.

Ritningar på en Smoker har jag inte, men om du skriver in http://www.barbecook.com/en/customerservice/pdf/Manualsmoker.pdf  kanske du kan förstå principen hur du ska bygga din egen,  just denna finns att köpa på www.culina.se för 1.225:--, köp över 1.000:-- = fri frakt (har handlat av dem flera gånger  8))

Många bygger om gamla oljefat, det gjorde min mofa(Jinko) där rökgrillade vi bl.a nyfångad öring medan potatisen puttrade och kantarellerna levde sitt eget liv i smör.... :D

Min blötlagda favoritsmak är svensk nyplockad en....lägg på några gröna eneriskvistar på glöden...sagolik doft.

Lycka till med ditt vinterbygge  8)


LOTTERÖD 



 
 
« Senast ändrad: augusti 29, 2008, 23:42:06:06 av LOTTERÖD »
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad mofajenko

SV: Barbeque Smoker
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2008, 17:08:45:45 »
Ja du LOTTERÖD..... :-*
Vad kan man säga om en person som dig? Jag är mycket imponerad och tacksam för din hjälpsamhet.

Den Webergrill jag har är Gasolgrill (kanske skall tillägga tyvärr) men har förstått att det funkar att göra på samma sätt du beskrev med kolgrillen.

Jag kommer att testa att röka Kamben i den imorgon. Vi får tydligen underbart väder, så det blir utomhus vill jag lova.

Jag har fått ett råd från en BBQ intresserad/guru [Tack Rikard, om du nu läser detta?] som har en egen sida i ämnet http://www.barbeque.se/  att smyga till JULA och ta mått på den smoker de säljer men göra den i mycket tjockare gods. Han menar att den designen är bra.

Återkommer med mina framsteg……Återigen tack!

/Fredde

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2008, 18:41:22:22 »


 :D

Någon som har provat Jula-grillen???

Det här låter ju verkligen som något man vill prova, NU! Och efter pooltaket får man väl sätta tak över grillen också för att förlänga den säsongen också...

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2008, 19:13:30:30 »
Tack själv  O0

Ett av mina stora intressen är matlagning, (kockutbildning i ungdomens vår)

Googla och skriv in: BBQ Smoker, och det kommer upp bl.a instruktioner & ritningar på olika hemmabyggen, bl.a på www.grillweb.se och oqvist.info/hoa/proj/0508-BBQ/index.htm , i sistnämnda finns det mycket "matnyttigt"  >rulla< >rulla< där finns även en god kryddblandning just till kamben  8)

Fungerar säkert även på en gasolgrill, med att sätta ner en kantin med vätska, man bräserar, som det heter, röksmaken kommer från vilken typ av ved eller spån man använder.

Det finns briketter (för kolgrillar) med olika trädslagssmaker inbakade i briketten, för er som inte vill hålla på med att blötlägga ved....ett alternativ kanske <dontkn>, har inte provat själv.

LOTTERÖD

 

 
« Senast ändrad: augusti 29, 2008, 19:46:16:16 av LOTTERÖD »
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad matz

SV: Barbeque Smoker
« Svar #5 skrivet: september 03, 2008, 07:49:29:29 »
ett tips som jag brukar göra är att lägga en bastant björkvedsbit i en balja med vatten ett dygn, sedan lägger du en marinerad laxsida på den sura björkveden som du lägger direkt på glödbädden i c:a 30 minuter, blir både ångkokt och rökt på en gång..gott
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #6 skrivet: september 03, 2008, 08:25:04:04 »
En god vän till mig har en kollega som själv importerade en smoker från USA. Han kom undan med ca. 20 000 i kostnad, vilket var avsevärt billigare än om han gjort på annat sätt. Nu pratar vi om TUNGA BBQ freaks här. De grillar exempelvis sin fläskkarré 4-8 timmar på låg värme. Jag har ätit det de lagat och det går inte att jämföra med kött som grillats över direkt värme.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #7 skrivet: september 03, 2008, 08:59:07:07 »
För att få ihop den investeringen bör man nog starta restaurang
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #8 skrivet: september 03, 2008, 16:01:31:31 »
Ja så är det, eller så ska man uppskatta kvalitetsskillnade tillräckligt mycket och dessutom grilla ofta.

För egen del kör jag på träkol med direktvärme. Hade gasol tidigare, men skippade den för några år sedan. Sanningen att säga så grillar vi inte så jättemycket längre - max 10 ggr/sommar. Då känns det som att det räcker med min klotgrill.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad mofajenko

SV: Barbeque Smoker
« Svar #9 skrivet: september 03, 2008, 16:07:49:49 »
Hej Samses,

Då vet du vad jag suktar efter >:D

Jag rökte faktiskt 5 kg kamben i min gasolweber i helgen. Jag blötlade hickorychips i vatten som jag la i ett aluminiumtråg närmast värmekällan. Köttet la jag så lång ifrån jag kunde tillsammans med termometern. Jag rullade spjällen i en rulle och körde en träpinne igenom för att hålla dom på plats, sedan ställde jag dom på högkant på gallret, trodde att det skulle bli jämnast rökning så.  <dontkn>
Resultatet blev helt ok men eftersom man ej kommer ifrån påverkan av den direkta värmen och därav "hotspots" så blev delar av mina ribs lite torra.

Kul var att jag lyckades hålla temperaturen mellan 110 - 120 C i ca. 5 timmar.

Det blev "PINK FALL OF THE BONE BABY RACKS" som gästerna uppskattade......Men jag vet ju hur det verkligen kan smaka!

Finns att köpa smoker i Sverige för ca. 10.000 SEK. Bra alltså. Kanske inte som din kollegas men ändå O0
Jag söker ritning mer för att det skulle passa perfekt som årets vinter projekt.

/Fredde

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #10 skrivet: september 04, 2008, 09:31:21:21 »
Jag förstår Dig för det är en gigantisk smakskillnad mellan riktig BBQ och grill på direktvärme. Jag är själv intresserad av matlagning, men inte tillräckligt av utematlagning för att ta kostnaden och framförallt underhållet för en smoker. Jag är faktsikt så lat att jag köper ny klotgrill varje år, givetvis en ganska billig.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2009, 18:00:54:54 »

Måste lyfta fram denna tråden, är nyfiken på om du lyckades med ditt planerade vinterbygge ?

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Pearton

  • Brukspatron
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2009, 13:03:25:25 »
Jag är oxå intresserad av denna tråd....
Har ett liknande projekt på gång, har en murad grill med ett "plåttak" och skorsten på... det enda som behövas är egentligen att sätta dit luckor och mura lite till, voila, så är det klart.

Måste ju ställa frågan: visst finns det väl varmrökt och kallrökt? Varmröt är det man gör i t ex sin grill... kallrökt har man röken och värmen separerade, alltså olika "behållare"... eller?  ???

//Andreas
4X8m gjuten pool

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Barbeque Smoker
« Svar #13 skrivet: augusti 25, 2009, 22:47:39:39 »
Fredrik gubben!
Har du fått ihop nån UDS(uggly drum smoker) än 8)

Dom säljer en riktigt bra offset smoker i Helsingborg. Visserligen dyr men prisvärd. Har kollat upp den i tyskland o runt om i Europa där den är mellan 6-8" dyrare.
Jag har varit nykär ett par veckor u i Komodo Kamado. Känner jag mig själv så kommer det att stå en sådan och glänsa ikapp med poolen inom ett par år, bland det vackraste föremålet jag sett faktiskt. I jämförelse är en offset smoker helt plötsligt inom gränsen vad man kan tänkas betala för en grill :) Konstigt vad man kan flytta fram sin egen smärtgräns...
Du kan väl höra av dig.

//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag