VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fredde´s betongpool bygge.  (läst 125216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

Fredde´s betongpool bygge.
« skrivet: juli 07, 2008, 21:06:50:50 »
Hejsan,

Till att börja med vill jag tacka alla eldsjälar i detta forum. Den information man kan finna här är annars mycket svår att komma över. Jag har nu startat mitt bygge (15 April, 2008). Det har tagit mycket tid i anspråk, så jag har ej haft möjlighet att lägga ut på forumet förräns nu!

Kort om mitt bygge: Betong pool 10*5 meter med en romersk trappa (r-2.00m) på långsidan [frugans design]. Just nu väntar jag på att väggarna "bränner", vilket hindrar mig från återfyllnad samt beklädnad.
Eftersom det är mitt första inlägg hoppas jag det funkar? [Fia har informeat mig hur, nu får vi se om jag fattar.]
Börjar idag med bilder på utgrävning o.s.v.

mvh,
Fredrik

Poolgiganten

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2008, 21:46:04:04 »
hejsan

Jag vill bara önska dig lycka till och hoppas att allt kommer fungera bra.
Själv har jag precis paddat stenmjölen och i morgon skall jag lägga isoleringen (om vädrets makter är med mig). Det har varit slitigt med samtidigt roligt. Det är helt klart värt allt jobb när man väl ligger i poolen och plaskar.
 :)

Mvh Martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2008, 22:28:19:19 »
Tack Martin!

Eftersom jag kommit en bit i bygget så lägger jag ut lite bilder till!

/Fredrik

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2008, 09:52:22:22 »
Här kommer lite bilder på formen. PS-blocken har jag fixerat i formen eftersom jag bygger själv. I normala fall trycks de ner i den våta betongen. Det vågade jag ej riskera. Motorn på botten avloppet fungerar som vikt under gjutningen. :)

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2008, 09:54:25:25 »
Så var det dags för gjutningen. :angel:

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2008, 12:09:23:23 »
Wow!  O0
Vad blir djupet på den läckra skapelsen?
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2008, 12:50:01:01 »
Hej V-Poolarn,

Vattendjupet är 140-145 cm. Det fysiska djupet är 150 cm. Jag har använt mig av 6 st liv med 25cm höga PS-block. Det är optimalt djup om man skall använda Mosaik mönstrad Alkroplan som är 1,65 m bred. Den viks upp över poolkanten samt att den skall ligga omlott med botten duken.

Här kommer lite mer bilder.
Det visar de 12 mm armerings-stick man har lodrätt upp i blockan som man sedan najar fast de liggande armeringjärnen i som ligger i varje liv.

Ni får hojta om man inte skall lägga in för mycket bilder .....[hastighets hämmande eller liknande?] Annars fortsätter jag! :D

/Fredrik

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2008, 20:46:29:29 »


Ni får hojta om man inte skall lägga in för mycket bilder .....[hastighets hämmande eller liknande?] Annars fortsätter jag! :D

/Fredrik

det behöver du nog inte oroa dig för, släng in mer bilder bara, det ser verkligen ut att bli något speciellt detta!!!
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad liverPOOLare

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2008, 22:00:42:42 »
Du ska lägga in många bilder!

Det här är det ballaste på länge.
coolt


Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2008, 22:05:35:35 »
Ok Anti!

Nu när man är på tredje dagen av sin semester och barnen undrar varför pappa är så lååångsam, så känns det lite stressande. Mitt mål var att vara klar till midsommar och det tror jag fortfarande att jag varit om man inte är beroende av leveranser och tredje part.
Jag har tagit en massa bilder på mitt bygge eftersom det är bra att ha, har jag lärt mig genom åren. Om det är något jag missat så säg till så kanske jag har en bild på det med.
Dagens status på bygget är att jag har täckt poolen med presenningar. Anledning till detta är naturligtvis regn......å när man bor i Skåne så kan det komma mycket även om jag hitills varit förskonad från det där jag bor.  <sol>
Nästa steg är slipning av spacklingen, anti-bakteriell behandling, limma fleece, installera upphängnings plåtar, svetsa liner samt installera kantstenen.
Eftersom jag ej är skåning (värmlänning), så har jag det inte lätt med kontakter i området vilket inneburit att man blivit vad man kan kalla en liten detektiv när det gäller priser samt möjligheter på den typen av pool jag bygger.

Hoppas ni har det skönt i era pooler. Avundsjukan har funnits i många år!

Här kommer lite mer bilder.

Den första bilden illustrerar poolens konstruktion utifrån med 200mm tvättad makadam/100mm Cellplast/200mm betongplatta/väggblock (och massa skräp)

De andra bilderna visar uppbyggnaden av trappen....jag tror att ni ser hur den kommer se ut när den är klar? (Ledtråd. Den kommer innehålla vad jag och frun kallar en GT-hylla)

 <help> En liten fråga!
Jag har köpt ett "Astral CANTABRIC 600mm filter" från en bekant som hör och häpna grävde igen sin pool. Är det någon som kan hjälpa mig med vilken pump jag skall köpa till detta sandfilter. Poolvolymen kommer vara 80m3+.

/Fredrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan