CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??  (läst 62641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ecke

Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« skrivet: juni 24, 2008, 15:42:42:42 »
Ja som i rubriken hur gör jag regelverket smartast till min 3,6 m runda pool ska ha trycket 28x120 och reglar med 145x45?

Poolgiganten

Utloggad Ernst

SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2008, 16:22:56:56 »
Jag håller själv på och funderar på hur jag skall göra trädäck till min runda 5,5 m pool! Arkitekten som har hjälpt mig, har ritat att vi skall bygga poolen rund på ena sidan! Men byggtekniskt blir det rätt krångligt att få till det. Ett tag var jag inne på att göra trädäcket 13 kantigt som poolen är, men nu funderar jag på att bara göra det fyrkantigt. Det blir så mycket lättare att göra trädäcket om man håller räta vinklar. Vi får väl se vad det blir av det! Kräver lite funderande innan jag drar igång bygget!

Utloggad ecke

SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2008, 16:51:58:58 »
Min fundering var mer hur jag reglar närmast poolen så att trallvirket får stöd.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2008, 20:05:56:56 »


gick utmärkt att bygga trallen runt poolen! bärlinor var 145x45 och reglar 145x45 med c-c avstånd på ca 50 cm Trallen var 120x28
Poolnisse  8)
poolnisse :)

Utloggad ecke

SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2008, 20:36:10:10 »
problemet jag ser är den "halvmånetrialngel" (om du förstå vad jag menar) som blir mellan reglarna där dom möter poolen, jag har nu börjat gira in en regel i mellan dessa och då får man ju bättre stöd för trallen - vilar din trall mot poolen?

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2008, 18:46:33:33 »
Hej Ecke!

Trallen vilar ej mot poolen, Poolen måste kunna röra sig när du badar! Trallen går 3,5 cm över kanten. Reglarna ligger inte närmre än 8-10 cm från poolväggen. Problemet är trallen som löper längs med poolkanten. Här kan du använda långa galvade vinklar, (spikplåt). Jag lyckades få tag i, (170mmx90mm), svåra att hitta på träfirmor. Dessa sätter du på regeln så de stöder den innersta trallbrädan. (Hoppas du förstår vad jag menar?)

Pollnisse  8)
poolnisse :)

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2008, 20:01:33:33 »
Hej igen, jag tog lite bilder idag som förklarar:

Jag hade angett fel mått tidigare på spikvinkeln, rätt skall vara 80x160x80x3,5mm
Poolnisse  8)

poolnisse :)

Utloggad ecke

SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2008, 22:49:58:58 »
Tack för bilderna !! den modellen hade jag inte tänkt på - hade själv funderat på att såga ur åsaran så dom kan gå ut över poolen - min trall kommer att ligga 1,5 cm över poolkanten.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2008, 21:22:33:33 »
nja jag menar 3,5 cm i horisontalled  över kanten (in mot poolen så att säga), och sedan är det nog 1,5 cm i vertikaled över poolkanten. 

Verkligen viktigt att reglarna är på rätt höjd över kanten, kolla med vattenpass, annars går det åt pipan!

Poolnisse  8)
poolnisse :)

Utloggad ecke

SV: Hur gör jag regelverket för trallen till en rund pool??
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2008, 20:05:39:39 »
reglingen är i princip klar ett ryggskott har satt lite käppar i hjulen nu i ett par dagar  :( men i morgon är man nog på ett igen :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag