VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trädäck  (läst 22005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trädäck
« Svar #10 skrivet: mars 22, 2006, 11:34:15:15 »
 Hej Gustavsson

Fördelen med plattor eller stenbeläggning är ju att de inte blir hala på samma sätt som trädäck, plus att barnen lär sig ganaka fort att det gör ont om man inte går i normal takt. Så det blir inte så mycket spring mer än i början.

  Hälsn. JPe

Poolgiganten

Utloggad Robban

SV: Trädäck
« Svar #11 skrivet: mars 31, 2006, 09:52:18:18 »
Annars kan du göra som vi gjort.
Vi har trädäck och stensarg runt poolen... Då blir det både snyggt och lätt o hålla rent.

Sol&pool's Åtta-formade pool 770x500x150 med solfångare & bergvärme.

Utloggad Magnus H

SV: Trädäck
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2006, 15:29:33:33 »
Hej Poolarn,

har du lite bilder på hur du har löst trädäck frågan?
Jag har också en Kidney från Miamipool och jag tror att man borde på något sätt fästa balkarna i krysstagen som sitter fast i poolväggen. Som sagt så är ju området närmast poolen nygrävt och där kommer en betongstomme att sjunka.

Tänkte du använda vanligt trallgolv i dimension 28x120mm?

Ska du olja det, eller vänta något år med det?

Att såga snyggt mot poolkanten verkar ju även det vara en stor utmaning, RLA hur löste du det? Det ser ju riktigt fint ut på dina bilder, synd dock att det inte fanns bilder på hur balkarna är fästa i marken.

Mvh
Magnus H.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Trädäck
« Svar #13 skrivet: maj 23, 2006, 17:16:14:14 »
Att såga snyggt mot poolkanten verkar ju även det vara en stor utmaning, RLA hur löste du det? Det ser ju riktigt fint ut på dina bilder, synd dock att det inte fanns bilder på hur balkarna är fästa i marken.

Mvh
Magnus H.

Jag lät alla plankor gå ut 3-5 cm över poolkanten, därefter tillverkade jag en liten ritmanick så jag kunde använda den underliggande poolkanten (insidan av poolen) att styra manicken med, den ritade då poolens kontur på ovansidan av bräderna, sen bara fram med sticksågen, därefter slipade jag till kanterna med en liten slipmaskin!

Det var faktiskt ganska enkelt! Patent på ritmanicken är taget ;)

Det jag var rädd för var att ändträ skulle "splitta" sig men det har jag sluppit, möjligen pga av att vi har Sibirisk lärk vilken är mycket kompaktare än tryckt virke!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolarn

SV: Trädäck
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2006, 23:58:42:42 »
Hej hopp!

Har inte haft tid att gå in här på länge känns det som, och inte har jag tid nu heller egentligen. Hemma har jag jobbat som en tok med poolen och på jobbet bara jobbat som en tok ;D

Poolen ligger klar och håller som bäst på att bli badfärdig. Vattnet kom i tisdags när jag var iväg och jobbade och på onsdag em när jag kom hem var det lätt grönt.

Förtvivlande dåliga instruktionshandlingar från Miamipool gör att man får tänka till själv och hålla tummarna.

Nästa steg är att lägga trädäck. Snickaren som skulle hjälpa har fått häcken full och kan nu bara vara behjälplig med goda idéer. Jag har inte fått dem än men har hittills gjort följande.

På den välstampade poolbotten utan för själva poolen har jag lagt 5cm tjocka plattor och ovanpå dessa papprör för att gjuta plintar i. Runt poolen blev det 19 styck.  Poolbyggarna rekomenderade minst 16 och jag tog till några extra. Där utöver kommer jag att gjuta ett antal stolpar längre ifrån poolen för att montera bärläkt. Detta beror naturligtvis på hur stort, långt och brett däcket ska vara.Bärläkten kommer att ligga längs med poolen och reglarna ovanpå dessa. Däcket toppas med 145x28 sibirisk lärk som kommer att oljas med en pigmenterad olja som är anti uv-strålningsbehandlad. (Eller nå't) Dyr men bra enl. uppgift. Jag återkommer med detta.

Att använda själva poolstagen att fästa trädäck i tror jag inte riktigt på. Trä rör sig och kanske även poolen. Vad om de inte rör sig åt samma håll?

Kort och gott!

Go' natt.

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Dennis

SV: Trädäck
« Svar #15 skrivet: maj 26, 2006, 00:31:04:04 »
Vart beställde du lärken? Pris? Mängd? Ska själv lägga lärk. Vad var det för leveranstid? Har precis grävt klart gropen så det är väl dags att beställa trä snart  :) Ska bara slita häcken av mig med bygge och återfyllnad först.
Har beställt en 4.5x9m pool från Svenska poolfabriken inkl 3m romersk trappa och automatiskt poolskydd. Byggstart 22 Maj.

Utloggad Fia

SV: Trädäck
« Svar #16 skrivet: december 17, 2006, 23:12:36:36 »
Hej Poolarn :)

Hur har det gått för er? Har ni badat något i sommar?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag