VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trädäck  (läst 21726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolarn

Trädäck
« skrivet: februari 27, 2006, 08:00:22:22 »
Hej gott folk!

Nu har grävaren varit på plats och bygget har startat :)

Med huvudet fyllt av planer på hur det färdigställda poolområdet ska se ut dyker nya frågor upp.
Vi har bestämt oss för en njurformad pool och jag funderar lite över hur vi ska bygga trädäcket runt poolen. Att däcket ska sticka ut precis över poolkanten, som på RLA:s tjusiga pool, är bestämt. Men hur ska den "fästats"?

Tidigare funderade jag på att sätta bärläkten på plintar men har nu funderingar på om det går att lägga hela däcket på en sand- eller singelbädd istället utan att fästa det i marken. Ur hålet som grävaren gjort kom inget annat än lerjord ;D Vi hade tur.!

Anledningen till att jag funderar är att det blir väldigt mycket plintar innan däcket kan monteras eftersom poolen är njurformad och vi dessutom ska ha en trappa.

Har ni erfarenhet av det ena eller andra så vill jag gärna dela dessa O0

Tack!

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Trädäck
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2006, 10:30:07:07 »
Hej Poolarn!
Kul att bygget är igång. :) Nu har du några "svettiga" veckor framför dig,men sen rena paradiset!

Vi fyllde med sand, sen begagnade plattor, med ca. 60cm mellanrum, därefter lade vi trägolvet på plattorna. I o m att vi fyllde med sand så väntade vi en säsong innan vi gjorde trägolvet, så att sanden verkligen sjönk ihop innan golvet kom på plats. (Vi gjorde då färdigt garaget)

Anledningen till att vi valde att göra så här var att vår tomt består av sten!!!, stora som små.
Detär hopplöst att få ner julgransfoten på hösten, man kommer ju aldrig ihåg exakt var den satt. Att då försöka få ner plinter med jämna mellanrum gav vi oss inte på.

Jag vet inte vilket som är bäst att göra men kanske det är att plinta så trägolvet kommer upp mer från marken.

Vi får se vad de andra tycker. Det vi gjorde fungerar iallafall bra.



 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trädäck
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2006, 16:22:32:32 »
Hej !

Att lägga ett trädäck löst uppepå plattor eller betongsten är en mindra bra lösning ur tjäl-synpunkt.
Det gör att däcket kommer att röra sig i höjdled om man har otur. (Väldigt vanligt när det tar lång tid och kostar mycket.)
Jag skulle nog rekommendera plintar nergrävda till frostfritt djup.
Man blir lätt ledsen om verandan börjar luta efter några år.....
//Janne

Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Poolnicke

SV: Trädäck
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2006, 20:36:02:02 »
Visst blir det mycket plintar men ni kommer att veta att allt står på en stadig grund. Hyr en jordborr så blir detta ett lätt jobb. Själv grävde jag alla hål förhand. Ett ganska hårt arbete men gratis!

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Trädäck
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2006, 21:52:22:22 »
Jag lade betongplattor underst och klossade till rätt nivå, hitills har endast en liten del av trädäcket satt sig, det var på nygrävd mark!
På "gammal" mark har inget hänt (ännu) peppar, peppar...

Sen är ju mina reglar bultade i hus/uterumsplatta i ena ändan och i poolstommen i den andra vilket förståss hjälper till bibehålla formen!

Om jag inte haft så förtvivlat med sten i marken (se mina bilder) skulle jag nog ha gjutit plint (då), nu verkar det ju fungera som det är varför jag inte ångrar beslutet!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolarn

SV: Trädäck
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2006, 22:42:39:39 »
Tack för alla tips!   O0

I mitt fall låter det som en jordborr är ett gott alternativ. Inte så mycket som en näve grus kom upp ur hålet utan i stort sett bara lerjord :D

I närheten av poolen kan man nog lägga en liten trädgårdsplatta i botten och sätta gjutrör på denna innan man återfyller. Det borde duga. Vi har rejält med plats under trädäcket varför det kanske kan vara vits att gå upp en dimension i bärläkten.

Näääääääääääär kommer VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅREN? 

Poolarn  8)
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Pelle

SV: Trädäck
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2006, 11:15:53:53 »
Jag har så förbannat svårt att bestämma mig trädäck eller stenläggning.
Trädäck kan jag nog fixa själv, men lägga sten... ja det är nog över min kapacitet ;)
Blir väl svindyrt att låta någon göra det...någon som vet vad det kan kosta?
Har dom m2 pris eller timpris på sådana jobb?

Mvh Per

Utloggad Fia

SV: Trädäck
« Svar #7 skrivet: mars 17, 2006, 19:06:37:37 »
Pelle, marksten är super snyggt men vi valde trä för att slippa ogräs och myror.
Jag har en altan med plattor som jag är urless på att rensa, plus att myrorna drar upp sanden mellan plattorna. Nu har väl inte alla som jag, problem med myror får jag hoppas!
Sen tycker jag att trä är skönare att gå på och lättare att hålla rent.

Men som sagt var, sten är snyggt!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trädäck
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2006, 20:02:52:52 »
Jag håller med Fia, vi har trä, är nöjda, men visst blir man lite "avis" när man besöker de som har (välskötta) plattläggningar runt sin pool.

Trädäck = mer lättskött, varmare och samlar mindre skräp.

Plattor = snyggare, mer långlivat, kallare och skräpigare/mer jobb att hålla snyggt.

Valet är inte lätt, men det är ditt  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Trädäck
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2006, 07:29:38:38 »
En nackdel med plattor måste väl vara att det gör förbannat ont om man ramlar.  :'(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan