CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: brunlaserat trallvirke  (läst 22804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Livsnjutaren

brunlaserat trallvirke
« skrivet: juli 31, 2007, 18:26:01:01 »
Hejsan.
Jag är i färd med att bygga trall runt min pool, och vill som dom flesta ha ett snyggt träslag. Ädelträ är att föredra men med en poolbudget som redan är spräckt så har jag ej råd. Jag har tittat på ett tryckimpregnerat virke som är brunt istället för grönt, kostar 17,96 m på K rauta, är det någon som har erfarenhet av detta? jag köpte en bit och provoljade den, med ett snyggt resultat, något mörk i mitt tycke. Hur tror ni den blir när den torkar?
VH Livsnjutaren

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2007, 15:10:57:57 »
Jag håller med om att brunoljat är snyggare än den vanliga gröna färgen. Jag har därför brunoljat min altan och en del annat. Resultatet blir väldigt snyggt de första åren. Därefter gör tyvärr väder, vind och övrigt slitage att det inte längre går att åstadkomma några större trollkonster med endast olja för att behålla ett perfekt utseende.

Själv har jag alltid utgått från vanligt tryckat virke. Därefter köper jag träolja som jag bryter till lämplig färg med brun brytpasta. Tänk på att när du sedan fått rätt nyans på färgen, så skall du inte fortsätta att stryka på med brun olja vid nästa strykningstillfälle, då blir det för mörkt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2007, 16:46:55:55 »

Hej du livsnjutare!

Har just börjat installera 400 meter brunlaserat från K-rauta. Även jag planerade för lärk eller ädlare men den krassa verkligheten kom ikapp. :( Dessutom gillar jag den räfflade profileringen som är snygg och borde minska halkrisken. Kvalitetsmässigt (rakhet och kvist) verkar det vara ungefär som normal standard på grönimpregnerat.

Hursomhelst så har jag ju ingen längre erfarenhet av detta trä, men hoppas någon annan har bra ideer om hur man ska få virket att hålla färgen - misstänker att det kommer att blekna rätt snabbt... Såpa har ju t ex blivit populärt även för utetrall. Dessutom ämnar jag kontursåga över poolsargen, dvs jag får en oimpregnerad trävit yta mot vattnet. Vet inte om du har liknande plan för din rektangulära pool, men även här mottages behandlingstips tacksamt.

mvh/
hundhajen
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Livsnjutaren

SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2007, 12:40:43:43 »
Hejsan.
Jag har ochså köpt brunimpregnerat från K rauta, 700 m2 det sved i plånboken. Jag har löst problemet med änd trät genom att doppa bitarna i grundolja och låta virket suga in oljan ordentligt.
« Senast ändrad: augusti 04, 2007, 13:38:56:56 av Livsnjutaren »

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #4 skrivet: april 29, 2009, 21:24:23:23 »
Hejsan!
Nu när ni har haft erat bruna trallvirke ett tag, hur verkat det?
Vi har precis fått hem vårat bruna räfflade trallvirke från K-Rauta och självklart är jag nyfiken på hur det verkar på sikt. Har ni behandlat det med något ännu

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #5 skrivet: april 30, 2009, 16:17:27:27 »

Hej Majja,

Efter 1 1/2 år så är det inte mycket brunt kvar i det brunlaserade virket från K-Rauta... Även viss vass sprickbildning i den räfflade profilen (som jag lagt uppåt närmast poolen). Var dessutom tvungen att byta flertalet skruvar (K-Rautas lågprisvariant) som rostade upp på ett år  >:(

Behandligsmässigt provade jag med lite (eller snarare mycket) såpa i höstas men vet inte om det gav någon bestående effekt. Vill dock inte gärna börja med vanliga tralloljan utan hoppas hitta något annat alternativ, typ den mahognyfärgade terassbets som visats i annan tråd. Cuprinol har ju en del brunfärgade impregneringsmedel som kanske funkar  <dontkn> Sånt använde jag till ändträ och vissa staketprofiler med bra resultat.

BTW: Premiärdopp idag - 21 grader!

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad suezen

SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #6 skrivet: april 30, 2009, 23:33:32:32 »
Livsnjutaren, du har inget kort på din minst sagt enorma uteplats? 700 m2 är verkligen superstort och jag kan knappt förställa mig hur en sån ser ut.

Utloggad Pea

SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2009, 10:54:36:36 »
Livsnjutaren, du har inget kort på din minst sagt enorma uteplats? 700 m2 är verkligen superstort och jag kan knappt förställa mig hur en sån ser ut.

han måste menat 700 löpmeter = ca 100 m2
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: brunlaserat trallvirke
« Svar #8 skrivet: maj 09, 2009, 22:55:10:10 »
Livsnjutaren, du har inget kort på din minst sagt enorma uteplats? 700 m2 är verkligen superstort och jag kan knappt förställa mig hur en sån ser ut.

han måste menat 700 löpmeter = ca 100 m2
Tjenare Pea!
Har du brun tryckimpregnerad trall? Det ser ut som det på din Profil bild.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag