CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hayward sandfilter  (läst 888 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Hayward sandfilter
« skrivet: juni 01, 2023, 07:41:51:51 »
Hej!
Jag kan ingenting om maskineriet! Ångestladdad. Haft poolen i 7 år. Hayward sandfilter tryck brukar står på 10. Höjs till kring 20 när det är dax att köra backwash.

Nu vi uppstart är trycket kring 30! Har kört backwash 2ggr fast jag brukar köra det rent vid stängning @ årets avslut.

Varför är trycket så högt? Hur kan jag får ner det?
Byte av sand har inte gjorts sedan inköp. Har läst 5-7år. Kan det vara det som är problemet?

Tacksam för snabb svar :)

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hayward sandfilter
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2023, 10:54:32:32 »
Fösta tanken är att du stängt någon ventil , kanske har bypassen för mycket stängd så den försöker pressa mkt vatten genom smalare rör till värmaren m då stiger trycket

Har du kollat i skimmern om där ligger löv ? eller i pumphuset ?

Kan ju också vara en "kaka" i sanden , men att du får högt tryck bara pga av sandens ålder , nej

Eller så kan manometern vara trasig , du bör kunna se på utblåset av vatten i poolen om det är samma tryck som det brukar

Utloggad TommyC

SV: Hayward sandfilter
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2023, 12:37:44:44 »
Jag känner alltid med handen en liten bit framför utloppen i poolen. Där känner jag tydligt om flödet minskar. Tryckmätare på sandfilter brukar ha väldigt begränsad livslängd och är inte mycket att lita på. Vår tryckmätare har varit ur funktion många år nu och jag ser inget större vits med att byta till en ny  som håller några år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag