VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är min pump 3-fas eller 1-fas?  (läst 2491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mendlock

Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« skrivet: maj 28, 2023, 13:42:32:32 »
Jag tänkte köpa styrning till min poolpump, men då finns det två varianter. En för 1-fas och en för 3-fas. Min poolpump är så gammal, dessutom har jag så dålig koll, att jag inte vet om det är en 1-fas eller 3-fas pump. Jag misstänker 3-fas, men inte helt säker.

De styrningar jag tittar på är:

https://www.mikeli.se/miami-pool/223-frekvensstyrning-isaver-1-fas.html
eller
https://www.mikeli.se/miami-pool/594-frekvensstyrning-isaver-3-fas.html

Tacksam för hjälp!
Bifogar bilder på pumpen

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2023, 15:43:51:51 »
om du inte vet eller ens vet hur man kollar upp detta bör du nog inte ge dig på att koppla styrningar själv anlita en elektriker

Märkskyltar kan vara luriga o de förekommer att det är märkta fel, men du måste väl ändå veta hur du matar pumpen ? om det är en 2 ledare med en säkring eller om det är en fyrledare med 3 faser o en nolla dvs 3 separata säkringar , lyft plintlocket annars så ser du

Utloggad Mendlock

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2023, 18:00:59:59 »
om du inte vet eller ens vet hur man kollar upp detta bör du nog inte ge dig på att koppla styrningar själv anlita en elektriker

Märkskyltar kan vara luriga o de förekommer att det är märkta fel, men du måste väl ändå veta hur du matar pumpen ? om det är en 2 ledare med en säkring eller om det är en fyrledare med 3 faser o en nolla dvs 3 separata säkringar , lyft plintlocket annars så ser du

Absolut. Tanken var att ta hjälp av elektriker för att installera men tänkte jag kunde beställa hem rätt variant först.

Utloggad nyburjare

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2023, 18:51:12:12 »
som sagt kolla säkringarna , slår du ifrån den med 1 eller 3 säkringar

Utloggad Erica

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2023, 01:23:01:01 »
Märkskylten anger helt klart att det är en trefasmotor. Den kan sedan kopplas i Y eller D och om den kopplas i Y så skall den drivas med 400 V trefas, då gäller det lägre av de två amperetalen. Om den kopplas i D (triangelkoppling) så skall den matas med 230 V trefas, alltså 230 V mellan fas och fas. Sådana nät förekommer normalt inte i allmän distribution i Sverige men används allmänt i Norge, dock inte överallt i Norge. Körs den i D-koppling gäller det högre av de två strömvärdena. Enda sättet som motorn kan köras med enfas matning är om den kompletteras med en kondensator. Observera att en sådan konvertering till enfasdrift sänker effekten den kan avge, då är det ju inte säkert att den orkar driva pumpen.

Skall du koppla på någon slags frekvensstyrning blir det ändå lite knepigare eftersom det finns olika slags omriktare: sådana som har trefas både in och ut och sådana som har t.ex. enfas in och ändå trefas ut, ofta då den "norska" varianten av trefas med 230 V fas-fas.

Observera risken för oönskad utlösning av jordfelsbrytare om du kopplar in en frekvensomriktare. Det finns omriktare gjorda för att köras mot jordfelsbrytare, men de kostar en del extra. För de flesta omriktare av industrityp anges det att de inte skall köras mot jordfelsbrytare. Det kan fungera helt visst men står det så i manualen går det ju inte att reklamera om det inte fungerar. Obs att jordfelsbrytare är ett absolut krav för elutrustningar till pooler både av uppenbara säkerhetskrav och enligt gällande starkströmsföreskrifter.

Utloggad nyburjare

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2023, 08:00:24:24 »
så skall den matas med 230 V trefas, alltså 230 V mellan fas och fas. Sådana nät förekommer normalt inte i allmän distribution i Sverige

Det var konstigt ? jag har haft 3 hus där samtliga elelement matades med denna spänning i Sverige

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2023, 08:42:16:16 »
Nja, 2-fas elradiatorer har 400 volt fas till fas.
Inte som i norge där de har 220-230V fas till fas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2023, 13:09:58:58 »
så skall den matas med 230 V trefas, alltså 230 V mellan fas och fas. Sådana nät förekommer normalt inte i allmän distribution i Sverige

Det var konstigt ? jag har haft 3 hus där samtliga elelement matades med denna spänning i Sverige

Om du har trefasgrupp till dina elelement så kan du antingen ha 400 V element och koppla dem fas till fas (D-koppling) eller så har du 230 V element och kopplar dem fas-neutral. Båda delarna fungerar. Däremot skall du aldrig i samma trefasgrupp ha båda typerna blandat.  När man anger spänning på trefas så anger man huvudspänningen, alltså spänningen fas-fas. Standard i Sverige är 400 V huvudspänning och 230 V fasspänning (fas - neutral). I Norge så har du på de flesta håll 230 V fas-fas, alltså ett trefasnät med 230 V huvudspänning. Ett element gjort för 400 V går ej att koppla in på ett sådant nät (ja det går inte sönder men det ger bara en tredjedel av sin effekt), 230 V element kopplas i det norska systemet fas-fas och fungerar helt ok. Eftersom man i det norska systemet inte har någon neutralledare så kan du aldrig ansluta någonting mellan fas och neutral där. Nackdelen med det norska systemet var tydlig när man hade smältsäkringar, det fodrades två för varje lamp- eller vägguttagsgrupp och missade någon det vid arbete och bara tog ur en säkring så fanns det fortfarande spänning kvar i t.ex. ett uttag. Smältsäkringar ("proppar") finns ju kvar i mängder av installationer och är fullt tillåtna, men numera byggs det nästan alltid med dvärgbrytare, även kallade automatsäkringar. Då har man i det norska systemet tvåpoliga sådana, vilket gör att båda faserna bryts samtidigt och den extra riskfaktorn jag nämnde är borta.

Men det norska systemet har en annan avgörande nackdel: lägre systemspänning betyder grövre ledningsareor och/eller ger större förluster i systemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2023, 08:23:09:09 »
Och anledningen till deras låga spänning var väl troligen säkerhet.
Mycket mindre risk för dödlig strömgenomgång om det bara är 110 V fas till jord.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Är min pump 3-fas eller 1-fas?
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2023, 00:18:53:53 »
Om man med säkerhet endast menar risk för elchock så blir ju risken mindre med lägre spänning. Samma nivå som i USA ungefär. Men å andra sidan ökar risken för brand p.g.a. misskontakt eller kortslutning eftersom man får högre strömmar att hantera. Så man minskar en riskfaktor och ökar en annan. Sverige hade ju förr nät som var 220/127 V, alltså ungefär som i Norge fast med framdragen neutral eller nolledare som den kallades förr.

Isolermaterial m.m. har ju förbättrats med åren och jordfelsbrytare har ökat säkerhet ett ordentligt steg till. Med ett korrekt utfört system så är vår spänningsnivå på 400/230 V inte något problem. Men Norge har väl historiska skäl till att ha kvar vad man har - det är kostsamt att lägga om ett helt lands elsystem. Sverige hade tidigare 380/220 V men när EU ville harmonisera systemen i Europa valda man 400/230, vilket alltså ger 230 V i vägguttagen i stället för 220 V. I Storbritannien fick man sänka i stället, från 240 V till 230 V. Skillnaderna är så pass små att folk inte behövde köpa nya elapparater..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan