VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill  (läst 4262 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jayal1972

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #10 skrivet: april 13, 2023, 23:25:34:34 »
Systemet är molnbaserat och mycket enkelt att drifta. Här är lite videor från YouTube som ger dig ett hum :-)










Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2023, 20:41:52:52 »
Nuså! Allt är installerat och rullar fint!

Förutsättningar:

Ca 5000 liter fylld Bestway Steel Pro Max (3.05m diameter med 0.68m vattennivå).

Dock kallt utomhus här i Umeå, 5-10°C hela tiden, ibland 15°C och sol.

Det gör att Splash 35-poolvärmepumpen bara orkar upp till 27-29°C vattentemperatur på eftermiddagarna, (se bifogad graf) och jag ska ha poolparty för barnen i helgen, där 32°C är utlovat! Vädret ser inte ut att bli så mycket varmare...Panik!  <help>

Desperation calls!

Lösning? Testade sätta en 2kW-efterbrännkammare före poolvärmepumpen  ;D (eller är det en förebrännkammare då?)

Tur man har solceller på dagen, och billig el på natten!

Har ca 48h på mig att få upp tempen.
96 kWh såvida att spela med, pumpen blir ju även effektivare då den inte avfrostar lika ofta med denna extravärmare.  <sol>

Vad tror vi om (in)effektiviteten på detta?
(Ca 5.8 kWh krävs per grad varmare vatten).
10% => 9.6 kWh => 1.7°C :(
25% => 24 kWh => 4.15°C :/
33% => 32 kWh => 5.5°C :) Bingo!
50% => 48 kWh => 8.3°C =)


Tillslut la jag trippla lager bubbelplast på, då slutade temperaturen pendla som den gjort de första dygnen i grafen; grafen blev mer platt.

En del kanske tycker att jag skämmer bort barnen, 27°C är ju badbart, men det är inte så skönt när det är 10°C och moln ute...  :-\

Utloggad nyburjare

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #12 skrivet: maj 17, 2023, 22:50:32:32 »
Har du timdebitering på elen `? testat det , inget för oss

Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #13 skrivet: maj 17, 2023, 23:01:22:22 »
Har du timdebitering på elen `? testat det , inget för oss

Japp, kör värmepump, och elbil+laddhybrid på de billiga timmarna.

Det har gått 3h nu med "förbrännkammaren", och vattentemperaturen står stilla, trots att lufttempen sjunker ned mot 6°C...
Ska bli sol och 14°C imorgon, förhoppningsvis tokstiger pooltemperaturen då, som den gjort tidigare dagar!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2023, 08:11:32:32 »
Våra poolsolfångare kommer att plockas ned om ett par veckor (monterar solceller) , om de håller för den övningen tänkte jag sälja det för en symbolisk summa, kanske något för er lilla pool?
14.4 m2, ger runt 5 kW om solen skiner och man har 32 grader i vattnet med den taklutning vi har.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2023, 09:06:00:00 »
Våra poolsolfångare kommer att plockas ned om ett par veckor (monterar solceller) , om de håller för den övningen tänkte jag sälja det för en symbolisk summa, kanske något för er lilla pool?
14.4 m2, ger runt 5 kW om solen skiner och man har 32 grader i vattnet med den taklutning vi har.

Ah, jag har tyvärr ingen plats för poolsolfångare, annars hade det varit intressant!

Var 6°C kallt ute inatt, poolen ökade såklart ingenting, utan tappade från 27°C till 26.7°C, så nu är goda råd dyra!
Har en 2.8 kW elpatron som jag skulle kunna koppla in, men jag tror att poolvärmepump och "förbrännkammare" ger mer värme till billigare peng när väl solen lyser och det är 15°C på dagen.

Nästa säsong ska jag koppla så att både elvärmare och poolvärmepump går att köra i serie, då det behövs i maj & september.  >:D

Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #16 skrivet: maj 18, 2023, 11:04:59:59 »
Nu på dagen så ökar äntligen temperaturen, med ca +0.1°C/h änsålänge, så det kommer bli tight att hinna få upp den i 32°C innan barnens badkalas på lördag, på det här sättet med rådande väderprognos.

Har dock ännu ett desperat ess i rockärmen!  ;D

Kom på att jag kan trimma upp till +70°C i periodisk höjning i varmvattenberedaren, och jag kan därmed producera ca 200L/h.

100L 70°C varmvattenfyllnad motsvarar ungefär +1°C ökad pooltemperatur, inräknat värmepumpen/"förbrännkammare" per timme.

Har plats med ca 300L innan det svämmar över, så minst ca +3°C idag om jag tar till det tunga artilleriet!  >:D

Då återstår +2°C innan jag vunnit min Pyrrhusseger...

Enda trösten är att elpriset är nära 0 öre/kWh just nu... och att solen skiner på solpanelerna som skickar ut gratis el på nätet gör det hela än mer ironiskt.
MEN, jag glömmer ibland att jag har Jämtkrafts "Solsäkerabonnemang" och får därmed tillbaka dyrelen på vintern, muhahah!  >rulla<

Edit:
72°C i tanken, nu åker vi!   :D
« Senast ändrad: maj 18, 2023, 11:15:16:16 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #17 skrivet: maj 18, 2023, 12:33:04:04 »
29.1°C nu efter "72°C-fyllnad",  men gissar att vattnet ej homogeniserat ännu, så lite lägre än 29°C är nog rimligt.
(2000L/h filterpump, och ca 5000 L vatten).

Stängde kranen när det gått ungefär 1000 sekunder (120-150 liter?) och topptempen i varmvattenberedaren var 45°C.

Har plats för en lika stor fyllning till, sen om det inte räcker, så får jag börja offra vatten  :-\ det känns dock moraliskt fel på så många plan, så där sätter jag ned foten...


Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #18 skrivet: maj 18, 2023, 16:09:34:34 »
Bingo!  O0

Snacka om raketfart!

Efter andra 72°C-fyllningen (ca 150L), i kombination med 15°C och sol, förbrännkammare, poolvärmepump så nådde vi över 32°C i vattnet. Nu gäller det bara att hålla den temperaturen ikväll/inatt...

Poolen svämmade dock över lite vid fyllning, stängde av först då. :P

Nu har jag ju dock bränt krutet i och med att poolen är full..så nu får jag be till vädrets makter att det blir varmt och soligt imorgon också!  <help>  <sol>



Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #19 skrivet: maj 19, 2023, 15:59:22:22 »
Ca. 32.1°C kl 16.00 idag.

Trots att det bara var +3°C inatt så ser det ser lovande ut!  <sol>

Jag byggde även en lufttunnel mellan poolvärmepumpen och byggfläkten, tycker mig se en liten värmeboost sen dess (antar att varmluften annars studsade/spreds en del mot lamellerna på förångaren).


Har även laddat varmvattenberedaren med 72°C igen, utifallatt väderprognosen misstämmer.. får väl tvätta cyklarna och vattna gräsmattans torra fläckar med överflödsvattnet som annars rinner ut >:D

Imorgon gäller det! :o

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan