VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höga energipriser = kan komma att innebära låg aktivitet i forumet?  (läst 6215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #10 skrivet: oktober 07, 2022, 13:51:50:50 »
Hej Rickard,

Tror inte avsaknad på aktivitet på ett forum helt beror på energipriser?

Tror det beror på att personer inte ger svar på frågor och i rätt tid. Håller med Tidigare att man inte ska behöva förklara hur man minskar sitt energianvändande. Upp till var och en. Alla betalar sitt. Kommer det krav kommer även jag att följa detta. Gör själv ingen politik av detta. Tänker på att avveckla med förnuft?

Har löst min energianvändning som jag inte berättar om.

Min slutsats är att det inte beror på energipris att det är ganska tyst på ett forum. Vad det beror på kan man fundera på?

Frågorna borde hagla på detta område om energi? De gör inte det?
Med vänlig hälsning
Roger

Visst är det väl rätt mycket av diskussionen som rör energibesparingar, t.ex. i trådarna om att stänga  ned SPA-baden, och denna årstid är det ju normalt en lägre aktivitet på forumet.
Det jag menar är att "lyxprodukter" som SPA-bad och pooler troligen inte kommer att vara lika i ropet kommande år, med höga bränslepriser, elpriser, matpriser - och stigande räntor.
Folk har helt enkelt inte hur mycket marginaler som helst, och det man sparar in på först brukar vara denna typ av lyxkonsumtion, samt bilbyten och liknande "sällanköpsvaror".
Att spara energi när det gäller pool och SPA är ju svårt, det förbrukar ju det som förbrukas, och att sänka tempen eller stänga helt är de mest effektiva åtgärderna, inte så svårt att räkna ut för de flesta.
Att investera i bättre pooltäckning, som ett pooltak, är inte billigt, och mot bakgrund av det jag skrev ovan, om ökade kostnader på alla plan, så är nog det inte det första man gör om man är rädd "att gå i konkurs" på grund av kraftigt stigande levnadskostnader och hot om arbetslöshet i en eventuellt kommande recession.

Tror inte timdebitering skulle passa mig heller, även om jag är utbildad styr/reglertekniker och säljer utrustningar just för att övervaka och styra energianvändning - tror att även jag skulle stressas av det.
Risken finns dock att vi snart alla tvingas in i det tänket, om inte för att vi har timdebitering - så för att vi får effekttaxa som kan fördyra hela senaste månadens elpris rejält, då gäller det att hålla toppeffektbehoven låga med strömvakter och bortkoppling av storförbrukare enligt så smart prioriteringslogik som möjligt.
« Senast ändrad: oktober 07, 2022, 13:56:56:56 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #11 skrivet: oktober 16, 2022, 09:31:21:21 »
Om trådens ämne var orsaken till bristande aktivitet på forumet kan jag ge min syn på det:

1. Forumet känns föråldrat i layout och funktion och det är för mycket reklam runt hela sidan för att man ska orka titta på den.
2. Den svenska poolgruppen på FB är stor, väldigt aktiv och mycket mer lättillgänglig.

Nackdelen med FB-gruppen är dock att inläggen från de som faktiskt kan något drunknar i en stormflod av svar från folk som gissar eller inte har läst frågan eller både och. FB mentaliteten att alla ju ska ha rätt att tycka vad de vill även om det saknas faktagrund är förhärskande.

Totalt sett är det nog lika många ordentligt kunniga här som på FB, men svaren drunknar i annan rappakalja på fb.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #12 skrivet: oktober 16, 2022, 12:34:46:46 »
Kan du länka till den gruppen ? hittar inte , finner bara smågrupper med få anslutna

Utloggad MathiasS

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #13 skrivet: oktober 16, 2022, 21:43:10:10 »
Kan du länka till den gruppen ? hittar inte , finner bara smågrupper med få anslutna

https://www.facebook.com/groups/315378582278232
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #14 skrivet: oktober 17, 2022, 06:35:59:59 »
Jo, facebook är ju lite som "forum" var tidigare, en massa frågor och svar som drunknar i vartannat, helt värdelöst om du frågar mig i alla fall.
Det som gör att aktiviteten är större är nog troligen notiserna som uppmärksammar alla deltagare på varje nytt inlägg, vilket triggar till ett planlöst tyckande från en massa personer som aldrig annars skulle komma på tanken att svara, av den enkla anledningen att de inte har det kunnande som efterfrågas.
Det är också svårt/omöjligt att söka efter specifika frågor, eller ämnen som handlar om det man vill veta.

Vill man ha notiser från formet så kan man begära underrättelse vid varje nytt svar på frågor man själv ställt, eller alla nya inlägg i kategorier man själv väljer.

Knappen där man aktiverar underrättelser hittas där man normalt klickar på "Svara" eller "Nytt inlägg" lite beroende på var i forumet man befinner sig.
I vårt supportforum för de Loggrar jag tillverkar och säljer har jag begärt underrättelse för alla nya ämnen i alla kategorier så jag relativt snabbt för reda på att det kommit in en ny fråga. Notiserna kommer via e-post.

Att forumet ser omodernt ut är medvetet, modern layout försämrar användarvänligheten och överblicken, det blir mer som facebook typ.
Reklamen betalar för serverkostnader, och min möjlighet att arbeta heltid med detta, och för att ha råd att ta in konsulter när så behövs, vilket behövs i allt större utsträckning i takt med att allt skall vara mobilanpassat.
Skillnaden mellan forumet och facebook är att jag försöker hålla så mycket reklam som möjligt vid sidan av diskussionen, på facebook har du reklamen i flödet, och det är svårt att veta vad som är reklam och vad som är innehåll.
Det står alla fritt att välja det man föredrar, jag personligen skulle tjäna mycket mer på att peppra forumet fullt med reklam i och mellan inlägg än att ha den vid sidan av, så där skulle jag mer än gärna modernisera forumet.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #15 skrivet: oktober 17, 2022, 12:53:31:31 »
Facebook är oerhört svårt att hitta tillbaka till ett specifikt svar på en specifik fråga. Nu är jag inte med i någon Poolgrupp där, men är med i andra grupper och vet hur svårt det är att hitta. Dessutom är jag nog gammaldags, trivs med den här typen av forum som har hyfsad lika struktur med ämnen som fylls på med svar och man lätt (i alla fall lättare) kan hitta tillbaka till ett specifikt inlägg.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #16 skrivet: oktober 17, 2022, 14:48:53:53 »
Håller med , kollade in FB , bara en jäkla röra av folk som kastar ut sig vad man tänker på för stunden och som sagt inget går att hitta eller dela upp

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #17 skrivet: oktober 17, 2022, 16:12:33:33 »
Min strategi för de forum jag driver är att de skall vara upplagda lite som "utforskaren" i datorn, det kanske är gammaldags, men det finns många som förstår logiken i den uppbyggnaden, i vart fall när man lärt känna forumet.
Det är dessutom inte helt fel när det kommer till sökmotoroptimering, att ha forum/kategori/underkategori/fråga/svar som alla triggar Googles algoritmer.

Sen förstår jag att det skulle gå göra lite snyggare och modernare, och det kanske jag gör om jag får lite att göra, men i huvudsak är jag rätt nöjd med det jag erbjuder idag.

Kan väl tillägga att jag bett ett par konsultfirmor som "lovar guld och gröna skogar" att komma med designförslag som absolut inte visar något som jag är intresserad av att sjösätta.
Det är inte lätt att navigera i den djungel av experter som lovar att de kan öka attraktionskraften si eller så många procent, och inte är det gratis heller - dessutom vill de flesta ha fasta månads-inbetalningar om de väl "tar sig an" mina sajter - så det blir inget kvar till mig.
Jag brukar kalla det att "alla vill skära mellan", alltså ha en del av slanten, men ingen vill göra jobbet.

Jag gör jobbet, och vill ha så stor del av slanten som möjligt.

Sen finns det säkert de som är villiga att jobba ideellt en tid, på facebook eller andra plattformar, men jag satsar långsiktigt på detta, och då kan man inte fördela intäkterna på för många aktörer om det skall vara lönsamhetsmässigt hållbart i längden.

Nu startade jag inte tråden för att debattera forumets "framgång" eller "misslyckande" utan mer för att konstatera att det nog kommer att bli kärvt för många företag som säljer pooler och SPA-bad de närmste åren.
Höga räntor, höga energipriser, höga matpriser kommer att pressa marginalerna hårt för många hushåll.
Visst, det kommer att finnas de som tjänar på detta också, men inte lika många som de som förlorar - så jag ser framför mig att det kan komma att bli lite lägre aktivitet i forumet det närmaste året, och att den aktivitet som trots allt finns, i mångt och mycket kommer att handla om hur man sparar energi, eller hur man ställer av SPA-bad och pooler "i förtid".
« Senast ändrad: oktober 17, 2022, 16:17:38:38 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #18 skrivet: oktober 18, 2022, 19:19:07:07 »
Ett problem med pooler nu när energikostnaden går upp är väl att det är ganska enkelt att isolera etc. när en pool byggs men väldigt mycket svårare att göra sådana förbättringar i efterhand. Pool är ju en extrem sällanköpsvara, möjligen med undantag för de billigaste ovanmarkspoolerna.  För nyanläggningar får nog leverantörerna ställa om till betydligt mera energiekonomiska lösningar för nya pooler och span. Man kan t.ex. tänka sig mycket mera isolering, kanske höj och sänkbara välisolerade lock även till pooler av måttlig storlek, kanske att det blir standard med utrustningar med timers eller andra styrsystem så att utrustningen bara körs när elpriset förväntas vara lågt. Nya utmaningar kommer att få fram ny teknik. Jag misstänker att just energieffektivisering kommer att bli ett återkommande ämne på forumet och det kan nog finnas en del som går att göra även åt befintliga anläggningar även om det är mycket svårare. Jag är glad att vi ändrade våra poolplaner en gång i tiden, från en större utomhuspool till en mindre inomhusvariant. Att värma en utomhuspool av den storlek vi hade tänkt oss idag skulle kostat betydligt mer än vad vi gör av med nu. Vi isolerade från början ordentligt, både runt poolen och i tak och väggarna i poolrummet.

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #19 skrivet: oktober 19, 2022, 13:15:27:27 »
Med full respekt för andras val o att alla uppskattar olika är min egen åsikt att en pool är det samma som sommar, utomhus och sol.....
Själv skulle jag inte ens tänka tanken på en pool inomhus , då avstår jag hellre o tar ett bad i jaccucin eller en dusch  :)

Jag håller med om att det måste finnas mkt man kan göra för att spara uppvärmningskostnader för en pool, fokus ligger för mkt på själva värmepumpen och mindre på konstruktionen ,visst tak är en bra början om nu nu vill ha ett sådant .

Man måste kunna kombinera ett säkert överdrag med bubbelplast , i olika skikt, man måste kunna isolerar väggar o botten mkt bättre än vad som i dag är vanligt .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag