CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med uppvärmning med bergvärme  (läst 8388 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #40 skrivet: september 19, 2022, 22:13:56:56 »
Shunten kan jag med stor sannolikhet säga fungerar, har känt (innan jag fick mätutrustningen) när den öppnar mot poolen blir röret varmt hela vägen fram till växlaren och slingan ner mot golvvärmen blir kall. Det omvända sker när huset kallar på värme. So far so good antar jag.

Just nu står cirkpumpen på max (läge 6 på konstant drift). Har dock provat mig fram lite för att se vad lägre hastigheter gör. Vilket jag kan konstatera trycker upp framledningstemperaturen.

Har som sagt beställt en Maxi flo 400 (120kW) mot min Maxi flo 260 (75kW) som används idag, så håller tummarna att det löser mina bekymmer. <sol>

Jag är alldeles för grön för att kunna svara på frågan om flöde på primärsidan. Hur mäter man sådant? Poolsäljaren surrade om något verktyg för runt 90 000 kr som man kunde ta hjälp av. Men riktigt så mycket är jag inte beredd att lägga på en sådan sak. Så får invänta ny cirkulationspump och se om den har någon form av inbyggd mätare (vilket jag framfört önskemål om vid beställning).

Men mottager gärna tips om detta går att kontrollera på något fiffigt sätt  :)

Jag skickar länkar och information imorgon TommyC, väldigt snällt att bistå med hjälp. :) En fråga, vad menar du med styrbara ventiler? Så jag kan tillhandahålla rätt information  ;D
« Senast ändrad: september 19, 2022, 22:17:32:32 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #41 skrivet: september 19, 2022, 22:27:32:32 »
Styrbara ventiler gissar jag att det finns för att kunna sköta backspolningen automatiskt. Det sitter något till vänster om sandfiltret som jag gissar är ventiler. Jag kan såklart ha helt fel då jag aldrig har sett ett filter med automatisk backspolning  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #42 skrivet: september 19, 2022, 22:32:51:51 »
Då förstår jag, den är en stor färdig pvc del kan man säga. Det finns inga ventiler som jag kan styra. Det enda jag kan styra gällande backspolningen är via min Asin aseko. (En knapp för manuell backspolning eller använda på ett automatiskt schema)

Ska se om jag kan leta fram information/länk till den produkten imorgon  O0
« Senast ändrad: september 19, 2022, 22:43:07:07 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #43 skrivet: september 20, 2022, 08:45:23:23 »
Med en snabb titt nu på morgonen så får jag det också till 14 90-graders böjar. Alla rör/slangar i systemet har en ytterdiameter på 50mm.

Koppling mellan filter och övrig utrustning
https://www.pahlen.se/produkter/vattenrening-cirkulation/besgo-5-way-valve

Filter L60C
https://www.technol.si/en/swimming-pools/filters-for-private-pools-larix/

Flödesmätare (Jag har den som visar upp till 15m3/h)
https://www.stuebbe.com/en/bze-set/instrumentation/flowmeters/dfm-165-350/

Cirkulationspump
https://www.speck-pumps.com/en/p/badu-prime-eco-vs/?v=3a52f3c22ed6

Jag skulle bli väldigt förvånad om flödet är mindre än vad som anges i flödesmätaren(Att det skiljer några procent plus minus kan jag självklart acceptera), för jag upplever att våra inlopp levererar ordentligt högre tryck än alla våra bekanta som har pooler. Så med stöd av det finner jag det relativt troligt att flödet faktiskt är runt 10m3/h som flödesmätaren visar med nuvarande pump hastighet.

Som jag nämnt tidigare så har jag förstått att det normala är att kunna cirkulera sin pool 3-5ggr/dygn. Detta klarar vi alltså galant med 10m3/h trots vissa begränsningar i systemet och kan till och med gå ner lite då vi ligger på 6 ggr/dygn just nu med nuvarande inställningar. (Vill dessutom inte heller att pumpen ska gå för max hela tiden)
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #44 skrivet: september 20, 2022, 10:38:58:58 »
Jag förstår inte hur framledningstempen kan vara så hög som 51 grader och deltaT på 15? Jag har för mig att deltaT på primärsidan ska vara mellan 5-10 grader.

Jag har den större värmevxl på 120 kW och mina värden nedan:



Alltid bra med en så stor värmevxl som möjligt vilket ger bättre ekonomi (COP) för värmepumpen men jag tror inte att det löser dina nuvarande problem. Om nu sekundärflödet till poolen är bra vilket det tycks vara med avläsning av flödesmätare samt att känna med handen vid inloppen så skulle jag försöka öka primärflödet mellan värmepump och värmevxl:
- cirkpump på maxfart
- rensa ev. smutsfilter
- finns det strypventiler så maxa flödet
- avlufta
Ovanstående kan du ju försöka åtgärda själv.
« Senast ändrad: september 20, 2022, 10:43:20:20 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #45 skrivet: september 20, 2022, 10:54:45:45 »
Jag är alldeles för grön för att kunna svara på frågan om flöde på primärsidan. Hur mäter man sådant? Poolsäljaren surrade om något verktyg för runt 90 000 kr som man kunde ta hjälp av. Men riktigt så mycket är jag inte beredd att lägga på en sådan sak. Så får invänta ny cirkulationspump och se om den har någon form av inbyggd mätare (vilket jag framfört önskemål om vid beställning).

Men mottager gärna tips om detta går att kontrollera på något fiffigt sätt  :)


Några 90.000 kr behövs inte när en vattenmätare för en 500 kr gör jobbet ;D Kräver ju dock inkoppling på primärsidans kopparrör så en rörmokare bör ju tillkallas.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #46 skrivet: september 20, 2022, 11:38:46:46 »
Som vanligt så tackar jag ödmjukast för alla tips.

Dock så kan jag egentligen bocka av samtliga dina(ByggaNytt) punkter på en gång:
- Cirkulationspumpen står på inställning 6 (vilket jag fick förklarat av vvs:aren är max flöde, har 1-6 som inställning)
- Filtret är rengjort (två gånger), båda gångerna var det rent så inget fel där.
- Finns inga ventiler mellan bergvärmeanläggningen och växlaren (om nu inte shunten räknas som ventil)
- Systemet är luftat (Har även en liten liten läcka högst upp på växlaren så hade det varit luft där så tänker jag att den åkt ut där redan)

Men återigen, om det är tjall på cirkulationspumpen kan jag inte svara på. Ny är beställd hur som helst så kommer inte lägga pengar på den gamla då den nya ska vara påväg  :)

Ska försöka passa på att be min vvs:are klämma dit någon form av mätare så man kan avläsa flödet när vi ändå byter växlare. Tror dessutom säljaren som pratade om 90 000 menade på att det fanns något snitsigt verktyg som mäter flöden i redan satta system (fråga mig inte hur  >rulla<)

Tänker att jag ligger lite lågt nu i väntan på växlare och ny pump. Känns som jag fått värdefulla tips och idéer och provat mig fram så långt det går, vilket jag såklart tackar för.

Men är det något uppenbart som missats som någon kommer på så får ni såklart gärna skriva  ;D
« Senast ändrad: september 20, 2022, 11:42:51:51 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad TommyC

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #47 skrivet: september 21, 2022, 09:23:19:19 »
Tack för informationen om din utrustning. Det är alltid intressant att läsa om sånt som man inte känner till.

I manualen till flödesmätaren står att det ska vara raka rör före och efter flödesmätaren med minst 5 * DN eller t o m upp till 10 * DN beroende på skillnader i diameter hos mätaren och rören. Detta uppfyller inte din installation. Om och hur mycket det eventuellt påverkar mätfelet är nog omöjligt att bedöma.

Ett enkelt test kan vara att plocka bort mätkroppen i flödesgivaren och studera hur temperaturerna runt värmeväxlaren påverkas.

Det är kanske så att flödesmätaren visar fel och att flödet är väsentligt större på sekundärsidan än vad vi har trott. Den låga temperaturhöjningen antyder att det kan vara så  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #48 skrivet: september 21, 2022, 17:07:15:15 »
Att mäta temperatur är svårt, om deltaT är 0.5 grader eller 1.1 grad kan slå fel utan att det är nämnvärt stor skillnad på hur monteringen av vigvarna gjorts.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #49 skrivet: september 25, 2022, 09:05:58:58 »
En liten uppdatering i väntan på en större växlare för den som är nyfiken. Som jag nämnt tidigare så har jag beställt en kraftigare cirkulationspump. MEN till min förvåning så behövs detta inte, detta kunde snabbt konstateras av en oberoende vvs firma (dom som jag beställt nya pumpen av). Anledningen är tydligen att min tidigare vvs kille har gjort fel och kopplat fel vid bergvärme anläggningen. Idag sitter poolen efter den externa cirkulationspumpen som driver golvvärmen, detta är tydligen fel, slingan till poolen ska tydligen drivas av den interna cirkulationspumpen. Fick även skickat till mig ett kopplingsschema direkt av IVT som visar på detta.
Jag har hela tiden trott att detta är rätt och att den externa pumpen var för dålig >rulla<

Nu finns det säkert några av er som tänker, vilken idiot(jag) som inte visste det.  ;D Är det inte av sådana anledningar som man tar in dyra hantverkare för... Hade man varit proffs inom vvs hade man ju fixat allt själv  <hmm>

Nu vet jag dock egentligen inte vad skillnaden blir i praktiken för uppvärmningen. Och det kunde inte nya vvs firman säga heller  ;D Men detta kanske är en del i detta hela som spökat och jag har nu beställt så dom ska dra om allt enligt instruktionerna från IVT. Trevlig söndag gott folk!

TommyC, gällande flödesmätaren så jag har påpekat detta till montören som ska göra om det hela när vi vinterstänger och byter växlaren. Tack för din input!
« Senast ändrad: september 25, 2022, 09:10:16:16 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag