VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Goda råd av erfarna poolbyggare!  (läst 3005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2022, 16:45:38:38 »
Hej!

Vad bra. :)
Tack för info. Då blir det väl till att gjuta platta och bygga upp med cellplast block och gjuta. Om jag välja saltklorinator mm från en och samma leverantör så borde väl dom förhoppningsvis ha koll på att inlopp, värmeväxlare mm ska tåla det? Vad det gäller uppvärmning få det bli en separat enhet. Av vilken anledning behöver inte du roboten? För att du har pooltak?

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2022, 17:42:09:09 »
Frågar du mig är poolroboten en fullständigt meningslös produkt. Visst den fungerar och åker runt och skrubbar osv men det är en produkt som är skapad utan att det finns ett behov. Möjligtvis att det tillgodoser ett visst behov av prylnörderi, det var nog därför jag köpte en. Möjligtvis kan den vara till nytta av någon som inte har koll på sitt vatten och därmed behöver skrubba bort påväxt skapad av för lite klor eller för mycket annat i vattnet.
Så mitt tips är att spara 10-15 tkr första säsongen och köp en senare om du inte håller med mig. Långt utlägg om robot där, haha.

Ett annat tips är att inte ha för hög tilltro till återförsäljares kunskap om vad som fungerar och inte, det finns många skojare och många andra som tror sig veta och ger felaktiga råd. Det kryllar av trådar med missnöjda kunder som litat blint på olika säljare. Jag har inte personligen blivit drabbad men många har det, jag kanske har haft tur. Om du väljer saltklorinator ska du vara medveten om att du faktiskt renar med klor. Många tror att klor är farligt, det är det till viss del, och tror att med saltet är det klorfritt. I slutändan handlar det trots allt om att ta död på oönskat liv i vattnet och då behövs farliga saker, det finns inga genvägar som fungerar bra. Men man kan hålla nivån av farliga saker så pass låg att det inte stör de som badar där. Valet av rening är lite som val av religon ibland här på forumet, själv är jag lite av en klorautomatikstaliban men tycker ändå att otrogna är värda att finnas till, fastän jag inte håller med dem ;)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2022, 08:06:07:07 »
Hahaha... okej då avvaktar vi med poolrobot tills vi ställt till det rejält.

Jo lite klor antog jag att det faktiskt måste till för att det ska funka. Dom jag känner som har det är supernöjda. Men du menar att det finns samma funktion som saltklorinator. Fast det är en "klorinator" helt enkelt?

Och varför tycker du att "klorinator" är bättre än saltklorinator?  :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2022, 08:21:07:07 »
Vad gäller robot så är nog det att man har tak som gör stora skillnaden. Jag dammsuger kanske 3-4 ggr per säsong. Jag tycker att det är mindre besvärligt än att stoppa i en robot men som sagt det är olika från person till person.

Saltklorinator kräver i princip plast i inlopp m.m. då saltvatten i de temperaturerna man vill ha är aggresivt. JE på forumet skrev en lång utläggning om rostfritt stål, som egentligen är rosttrögt. De rostfria produkter som finns på marknaden idag är inte tillräckligt rosttröga för saltvatten. Dock, det kan hålla, men får man en repa eller att det börjar rosta så går det ganska fort.

Salt är ju NaCl, och vad som görs är att man bryter isär Natrium och Klor så att man får klor som dödar grejorna i vattnet. Efter ett tag binder de ihop sig igen till salt.

I övrigt är det antingen manuellt görande med klorpuckar eller automatik med flytande klor (Natriumhypoklorit, typ som Klorin) som i sig är pH-höjande, och därför har man också flytande syra som sänker pH.

I mitt fall har jag en automat där jag kan stoppa många klorpuckar i. och så kommer lite vatten i taget så att de upplöses långsamt. Jag har gått över till puckar av Kalciumhypoklorit för att inte öka på mängden Cyanursyra (kan bli för mycket) som binder klor och skyddar det mot UV-strålning, men det löser upp sig lättare så jag har fått problem i min burk att de kläggar ihop. Ska kolla igenom det senare, men just nu kör jag som många andra med en puck i bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2022, 08:31:16:16 »
Tack för infon Erik!

Utslängda pengar på en saltklorinator helt enkelt. Eller om man vill ha det, måste alla delar som är i kontakt med vattnet vara i plast.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #15 skrivet: augusti 04, 2022, 08:40:10:10 »
Nja, det är inte klorinator jag har, snarare automatisk dosering. En klorinator tillverkar klor, jag köper mitt klor på dunk och sedan mäter mitt system vattnet kontinuerligt och tillsätter klor efter ett beräknat behov. Detta har givetvis både för och nackdelar jämfört andra tekniker. Jag har inget salt i vattnet och absolut inga variationer av saltmängden då. Iom kontinuerlig mätning har jag bättre kontroll = mindre variationer på vattnets kvalitet. Med mindre variationer behöver jag inte lika hög andel tillsatta kemikalier.
Tänk dig att parkera en bil i garaget. Bilen kan vara för stor eller porten för liten. Vissa förare kan inte styra rakt vissa bilar är jättesvåra att styra eller har ett eget liv i form av naturlig variation. Min bil blir alltid perfekt parkerad med exakt lika mycket plats på alla sidor.
Många klarar sig dock utmärkt ändå, de har inga problem med att sin slitna Datsun kör emot porten då och då men jag vill inte att min Bentley utsätts för det och vårdar den därefter.
Nackdelar då, precis som att en Bentley kostar mer så kostar autodos lite mer men inte så mycket. Jag behöver också förvara viss mängd av kemikalier ganska koncentrerat hemma. Det finns risker i det men gör man en ordentlig riskanalys och hanterar kemikalierna på ett säkert sätt så blir nackdelarna ganska små i mitt tycke.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #16 skrivet: augusti 04, 2022, 08:48:41:41 »
Okej Leonard, jag är med. Men är det stor prisskillnad på en automatisk klor dosering och en saltklorinator? Mellan tummen och pekfingret. Och om man nu ska ha stora mängder kemikalier hemma bör man kanske inte ha allt på samma plats, eller veta hur dom ska hanteras. :)

Tack för info!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #17 skrivet: augusti 04, 2022, 08:59:41:41 »
Jag betalade runt 10-10kkr för mitt system, samma som du sparar på roboten ;) vet inte vad det kostar idag.
Du har helt rätt gällande förvaring. Jag har klor och syra och de ska förvaras på ett sätt så de inte kan blandas av misstag. Om det ex brinner i rummet där de står och dunkarna smälter, ska inte innehållen rinna ut på samma plats. De ska vara i separata behållare. Ett annat knep som jag lärde mig här för länge sedan är att späda med vatten. Jag har 50/50 vatten/syra och 50/50 klor/syra då blir det genast snällare men kräver ändå viss respekt.
Gällande material tidigare så ska titan tåla salt med, men allt som säljs som titan är tyvärr inte titan.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #18 skrivet: augusti 04, 2022, 09:16:31:31 »
Bra, tack för info! :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan