Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rutten Folkpool ersatt av glasfiber pool  (läst 1828 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad syclone2550

  • Allt-i-allo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Swedes Garage
Rutten Folkpool ersatt av glasfiber pool
« skrivet: juli 12, 2022, 17:18:04:04 »
När vi köpte huset var det en misskött 4x8m Folkpool från 1982 på baksidan (söderläge). Jag har velat fram och tillbaka vad jag skall göra med den under årens lopp.

Till slut fick jag tag i en 3.68x8m glasfiber pool till rätt pris, så jag slog till och köpte den (sprillans ny från SPF Pool i Skellefteå).

Jag håller på med en video serie på YouTube när jag monterar och kopplar in den så billigt som möjligt. Jag är en gammal bilmeck så jag gör säkert en massa misstag i mina videos men man lär så länge man lever, har inte tid eller energi att rådfråga på nätet om allting.

https://www.youtube.com/channel/UCUWf74PuMq30n-N0-LKBLmg/featured


Mvh, Eric///

Poolgiganten

Utloggad syclone2550

  • Allt-i-allo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Swedes Garage
EDIT: Poolen rymmer 39 kubik

Vi kör en fortsättning på denna tråd istället för att starta en ny, så förra åren (2022) kopplade jag rör och annat samt fixade solpanelerna på taket. Lät poolen stå tom över vintern men nu är den fylld och jag har lite frågor som första pool ägare.

1. Pumpen (bytt av tidigare ägare) är en Hayward SP2808XE113, sandfilter Hayward S-200 från 80-talet. Nu har jag läst på nätet att pumpen är tillräcklig för en 4x8m pool, men är den tillräcklig när man har 7 st solpaneler på taket som den skall pumpa upp vatten till innan det kommer tillbaka till poolen? Orsaken jag frågar är för att jag har bara 14psi tryck på mätaren, kan pumpen vara för liten och därför blir trycket lägre? Vad är ett normalt tryck när sandfiltret är rent, 20psi eller??

2. Jag har en klar kupol högst upp på sandfiltret, och man kan se en hel del luftbubblor när poolen är igång. Skall det finnas luftbubblor där eller tar den tjuvluft någonstans?? Om den tar tjuvluft så blir ju trycket lägre också eller?

3.  Man ser tydligt att det är dålig fart på vattnet både i skimmern och i returen i poolen, en del mycket små luftbubblor från returvattnet i poolens andra kortända.

Personligen tror jag på tjuvluft men om pumpen är för liten för alla dessa paneler på taket kanske det kan vara en orsak också?

EDIT: Poolen rymmer 39 kubik
« Senast ändrad: maj 27, 2023, 14:39:08:08 av syclone2550 »
Mvh, Eric///

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag