CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Borra för poolvärmare  (läst 846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatteKnivsta

Borra för poolvärmare
« skrivet: maj 23, 2022, 14:48:55:55 »
Hej, vi har köpt ett fritidshus som har en pool. I källaren står poolpump och sandfilter, men nu tänker jag köpa en poolvärmare där de två slangarna ska dras in genom källarväggen.
Huset är byggt ca 1920 så det är en gjuten källare.
Hålen för slangen ska vara 50mm.
Hur gör jag enklast för att borra 2 hål, är det en borrhammare som gäller eller måste man använda "grövre" maskiner? Vilken typ av borr blir bäst att använda, finns det borrar/hålsågar som klarar av 50mm?

/Mattias

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Borra för poolvärmare
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2022, 15:08:41:41 »
Kör du med borrhammare finns nog inget borr som är 50 mm. Du måste nog köra håltagning, typ hålsåg. Såna kan hyras, men jag misstänker att en del i frågeställningen där är nog hur tjock väggen är.

En snabb googling ger att det nog kallas för kärnborrmaskiner. Kolla med Cramo eller liknande uthyrare vad du kan hyra. Jag hyrde en stenkap när jag skulle fixa poolsargen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad hemirg

SV: Borra för poolvärmare
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2022, 15:49:40:40 »
Hyrde en kärnborrmaskin med diamantborr när jag skulle borra hål i betongplattan i garaget för PEM-slang. Det funkade kanon och borret fixade även armeringen. Hyr ett borr som är lite större än slangen. Annars blir det svårt att dra slangen genom hålet om slangen är styv. Praxis verkar vara att man förutom dygnshyra även betalar för hur mycket av diamantborret som slits.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Borra för poolvärmare
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2022, 15:57:29:29 »
Jag hyrde en sådan hålsåg, borrade 110mm för en dräneringsslang som jag sedan tryckte pem igenom.
Mitt hus är från -40 och ditt är ännu äldre, dubbelkolla att det inte är en massa gjutna stenbumlingar du måste ta dig igenom. Det kan bli rätt svettigt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Borra för poolvärmare
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2022, 16:23:01:01 »
Jag använde en billig 52 mm hålsåg från Jula. Inte säker på om det var samma typ som denna men liknande:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189051/

Efter två hål i betonghålsten så var den ganska trött. Om det finns sten i betongen så är den kanske inte lämplig?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jandjpool

  • J & J Pool
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Borra för poolvärmare
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2022, 22:22:54:54 »
Vårt hus är från 1920-talet också och vi använde nyligen denna hålsåg: https://www.hornbach.se/shop/Halsag-WOLFCRAFT-hardmetall-68mm-inkl-skaft-och-centrumborr/8537010/artikel-detaljer.html plus en förlängare.
Det var betonghålsten i väggen och det gick smidigt med bara en slagborrmaskin
Bygger en 8x4 Tjälldén-pool som ska vara badklar till sommaren 2022

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag