CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Koppling till Hayward Aquarite cell?  (läst 977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quackpack

Koppling till Hayward Aquarite cell?
« skrivet: maj 07, 2022, 22:50:02:02 »
Hej på er!
Håller på att koppla in min Hayward Saltklorinator Aquarite.

Cellen som jag förstått skall kopplas in stående och vattnet rinner nedåt dock blir jag inte klok på vad jag skall ha för adapter här för att få ihop det med 50mm PVC rör?

På ingående rör så är det inga problem där passade en av deras adaptrar för termometern som är 63mm men på utgående öppning så är den 63 vilket gör varken 50mm eller 63mm passar.
Vad bör jag köra på här, någon som vet?


Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Koppling till Hayward Aquarite cell?
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2022, 09:01:16:16 »
en 63 muff alternativ 63-50 förminskning bör ju passa. förslagsvis tar du en 63 unionskoppling så kan du montera biten om du skulle behöva sen kör du en förminskning efter det.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad PeeWee

SV: Koppling till Hayward Aquarite cell?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2022, 21:01:19:19 »
Nu gillar jag inte att göra reklam för något som jag eg tycker är hutlöst dyrt (men man vänjer sig i poolvärlden) men Folkpool har denna sats som passar men det är precis som Oneill skriver att du behöver ha någon koppling som omsluter 63mm. Jag har samma system själv.

https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/saltklorinatorer/saltklorinator-hayward-aquarite/kopplingssats-saltklorinator-aquarite.html

Jag kör denna kopplingssats och sedan ansluter jag med en 2" gäng->Lim unionskoppling för att enkelt kunna ta isär hela kopplet av saltklorinator och givare och sånt.

Sedan kan jag tipsa om att exakt samma grejer säljs under namnet Kripsol KLX också som bla poolstore säljer och de har bra mycket mer humana priser på bla reservdelar. Tittar man på Folkpools reservdelslista och priser på tex en utbytescell för klorinatorn så tror man knappt att det är sant.
« Senast ändrad: maj 10, 2022, 21:09:18:18 av PeeWee »

Utloggad quackpack

SV: Koppling till Hayward Aquarite cell?
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2022, 22:35:22:22 »
Nu gillar jag inte att göra reklam för något som jag eg tycker är hutlöst dyrt (men man vänjer sig i poolvärlden) men Folkpool har denna sats som passar men det är precis som Oneill skriver att du behöver ha någon koppling som omsluter 63mm. Jag har samma system själv.

https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/saltklorinatorer/saltklorinator-hayward-aquarite/kopplingssats-saltklorinator-aquarite.html

Jag kör denna kopplingssats och sedan ansluter jag med en 2" gäng->Lim unionskoppling för att enkelt kunna ta isär hela kopplet av saltklorinator och givare och sånt.

Sedan kan jag tipsa om att exakt samma grejer säljs under namnet Kripsol KLX också som bla poolstore säljer och de har bra mycket mer humana priser på bla reservdelar. Tittar man på Folkpools reservdelslista och priser på tex en utbytescell för klorinatorn så tror man knappt att det är sant.

Tack för ditt svar PeeWee!
Problemet löstes lite som du också var inne på med en unionskoppling som går från 63 > 50mm i andra änden.
Jag undviker Folkpool så mycket det går med deras usla eller totala ignorans och har faktiskt köpt allt från Poolstore..!
Men tack för Tipset att KLX grejerna också passar det gör det lite lättare om man behöver reservdelar!

Men jag hade oflyt med att en limning till doserhållarna läckte (såklart när man fått ihop allt...) och en ny från Folkpool skulle kostat 1.100:-.. som tur var så kunde jag faktiskt såga av PVC rören och värma loss de limmade bitarna i dosehållaren och limma om allt igen och nu är det tätt! Jäkligt skönt..! Hoppas nu kunna få ihop allt och köra igång till helgen äntligen :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag