CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avstånd pool/poolrum  (läst 722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy.k

Avstånd pool/poolrum
« skrivet: april 15, 2022, 11:30:57:57 »
Folkpool 4,5x9,00 saltgenerator. Har idag poolrummet under trall och känner att jag nu vill ha ovan mark. Tänker flytta allt ca 30 m från brädavloppet till gäststugan. (Estetiskt ) men kommer ha cirkulations pumpen kvar i gropen.Eller finns det någon cirkulations pump som klarar avståndet (gäststugan ligger även högre upp en poolen). Vill flytta på poolrummet då jag känner att jag tyvärr ej blir smidigare med åren .

Tacksam för lite info om ni tror det funkar .

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Avstånd pool/poolrum
« Svar #1 skrivet: april 15, 2022, 17:21:17:17 »
Det kan fungera men det ”beror på”, som vanligt. Liknande frågor har varit uppe tidigare men jag minns inte att någon har försökt att räkna på det.

Jag räknade på ett exempel med komponenter som har användbara data. Det återstår att räkna på de aktuella komponenterna om dessa ska återanvändas. Lätt att göra förutsatt att dessa har användbara datablad. Annars kan man ”låna” data från liknande komponenter och hoppas att det blir tillräckligt nära verkligheten.

Sandfilter Hayward S210TXE har enligt manualen rekommenderat flöde 10 m³/h och ger då 0,14 bar tryckfall (ref Folkpool). 10 m³/h = 10000/60 liter/minut = 167 liter/minut = 2,8 liter/sekund

100 meter PEM-slang 50 mm ger tryckfall 1,1 bar per 100 meter vid 175 liter/minut eller 0,86 bar per 100 meter vid 150 liter/minut (ref Rinkabyrör). Det blir 1,0 bar vid 167 liter/minut och 100 meter slang. Vid 60 meter slang fås då 0,6 bar vid samma flöde.

Pump Hayward Powerline 0,5 hk ger 9,8 m³/h vid 0,8 bar (8 meter vattenpelare). Dock bara 38 mm anslutningar. Folkpool rekommenderar max 40 meter totalt för 0,55 kW pump. 0,5 hk motsvarar 0,5 * 0,735  kW = 0,37 kW.

Summeras tryckfallen ovan, 0,14 bar för filtret och 0,6 bar för 60 meter 50 mm PEM-slang så fås 0,74 bar och den klena pumpen skulle räcka. Dock finns inget utrymme för tvära böjar som kanske inte går att undvika helt. Inte heller mycket marginal för när tryckfallet över filtret ökar med ökande nedsmutsning vilket medför att man får backspola lite oftare.

Hur stort blir tryckfallet i inloppsventilerna? Vattenhastigheten blir 3,7 m/s om flödet 2,8 liter/s. Flödet delas på 2 st 22 mm inloppsmunstycken. Detta ger tryckfallet 5000 Pa/meter enligt Lundagrossisten VVS-kunskap steg 2 (nomogram för kopparrör på sidan 29). Om kulan i inloppet är 4 cm lång (gissning) så blir tryckfallet 200 Pa eller 200/10000 bar = 0,002 bar d v s försummbart. 

Till ovanstående tryckfall tillkommer effekt av förgreningen mot de två inloppen. Frågan är om det överhuvudtaget påverkar att grena av med en T-koppling? Det är ju dubbla arean efter T-kopplingen. Det är små marginaler i ovanstående räkneexempel och tvära böjar måste undvikas. Troligen lämpligt att gå upp ett storlek på pump eller öka till 63 mm PEM. Kan man inte undvika tvära böjar så behöver man räkna på tryckfallet som dessa ger.

Edit: Värmepump vill man ha. Jag tog en titt på data för Gullberg&Jansson X-serien. De fyra modellerna vill ha flöde från 3,5 till 5,4 m³/h och ger då tryckfall 0,02 till 0,05 bar.
« Senast ändrad: april 16, 2022, 12:22:54:54 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag