Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tyst invertorpump till liten pool på 14 kbm - från PoolExperten?  (läst 704 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreax

Hej!

Jag tänker köpa en poolvärmare till vår utomhus/ovanmark-pool på ca 14 m³. Jag tänkte investera i en invertor-pump för att få den tystgående, gärna med wifi-styrning.

Det var inte så lätt att hitta för en lagom peng till vår lagom lilla pool, alla förslag mottages tacksamt!

Jag hittade denna dock, kan det vara ett bra märke? Det var väldigt bra pris här fram till sista mars:
https://spaochpoolbutiken.se/product.html/poolexperten-varmepump-inverter-76kw

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tyst invertorpump till liten pool på 14 kbm - från PoolExperten?
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2022, 07:04:00:00 »
Det är ju troligen en billig Kinapump, mer eller mindre omöjligt att säga nåt om funktionen eller livslängden, men den pool du tittar på är ju inte så stor så den borde väl räcka till.
Jag har större erfarenhet av Kinesiska luft/luft-värmepumpar för att värma hus, och de brukar kunna fungera helt OK i några år - dock inte lika länge som det som räknas som kvalitetsmaskiner.
Jag gissar dock att du måste upp i dubbla priset för att få tag i en kvalitetsmaskin med den uteffekten, så det kan mycket väl vara ett bra köp.
Om du köper den, dela gärna med dig av dina erfarenheter.

Saker som man brukar kompromissa med är t.ex. (Vissa saker nämns i deras text, men det framgår inte där hur eller på vilket sätt deras egen pump styrs)

Kompressorn med väldigt litet "varvtalsområde" eller 2-3 fasta steg.
Fläkt med bara en eller några fasta fläktlägen.
Dålig eller obefintlig avfrostning kan göra att maskinen fryser ihop till ett ispaket om utetempen går under ca +7 grader
MYCKET lägre uteffekt om du t.ex. vill ha 32 grader i poolen (som vi har) och det är 15 grader varmt ute - då kanske uteffekten ligger på 4-5 kW eller nåt sånt.
Siffran för COP skall du ta med en stor nypa salt, räkna med på sin höjd COP 4-6 under en hel säsong.
« Senast ändrad: mars 24, 2022, 07:08:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag