VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Överdimensionera värmepump  (läst 1315 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zebb_83

Överdimensionera värmepump
« skrivet: januari 27, 2022, 20:55:23:23 »
Hej

Önskar era åsikter. Enl. Teorin gällande inverterpump, så ökar cop effekten radikalt när man sänker varvatalet rejält på
kompressorn. Börjar bygga pool som är 4x6x1.4=33.6kbm

Tänker mig köpa en 11kw inverterpump. vid 15c cop:4.6 / 28c cop:6.
Alternativt 9.5 kw 15c cop:5 / 28c cop:6.7

Den sist nämnda pumpen är en finare Mitsubishi kompressor, som har högre cop.
Dock kanske överkapaciteten på 11kw tar ut cop vinst på den nedre högre prissatta pumpen, och vinns tillbaka
på en pump som arbetar på lägre effekt.

Delar ni teorin med att överdimensionera för att få en lägre förbrukning ? 

Exemepel bild är inte relevant för pumparna, men för teorin.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Överdimensionera värmepump
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2022, 09:30:26:26 »
Hej.

Jag har inte mycket erfarenhet av inverterstyrda poolvärmepumpar, men kan tänka mig att de inte reglerar så "perfekt" som en vanlig luftvärmepump gör.
Anledningen är att temperaturen i en pool är mycket trögpåverkad, så jag kan tänka mig att varvtalet på invertrarna varierar rätt mycket innan man får "svar" på en faktiskt temperaturhöjning och det kan göra att varvtalet i princip använder hela reglerområdet oavsett effekt på värmepumpen.

Någon annan som har en inverter och kan verifiera eller dementera min tankar kring detta?

Det som kan påverkar mer än val av värmepump är när du väljer att köra den, om du bara värmer under de 12 varmaste timmarna så kan du nog påverka rätt mycket, får den gå dygnet runt så lär den gå som hårdast när det är som kallast ute, och då har den sämst COP.

Å andra sidan, om du låter den stå på natten, och startar den säg klockan 09.00 på förmiddan så kommer vattentempen att vara låg, och den lär gasa på för fullt för att nå inställd temperatur så snart som möjligt.

COP avgörs nog dessutom mer av förångarens och kondensorns "storlek" än av kompressorn, vissa värmepumpar har 2-lagers förångare och andra har 3-lagers, samma för kondensorn som överför värmen till vattnet, om den är klent dimensionerad så måste kompressorn arbeta med högre gastemp och tryck, med sämre COP som följd.

I princip kan man säga att du nog kan titta på COP för att få en bild av hur effektiv maskinen är (OM man kan lita på siffrorna), men lika bra kan det nog vara att titta på hur stor själva maskinen/förångaren är - och hur den är konstruerad för att avgöra om en pump är effektiv eller ej.

Det bästa kanske vore om man kunde prova sig fram hur mycket effekt som behövs för att hålla poolen så varm som man vill ha den, och att maskinen klarar att hålla den värmen även om den bara tillåts gå under dygnets 12 varmaste timmar.
Så om det går maxbegränsa kompressorn på ett visst varvtal så skulle det kunna vara det bästa.
Så gör jag på min jordvärmepump, den går med 60% effekt när den värmer poolen, det täcker gott för oss, det ger ungefär 10 timmars drifttid/dygn.
För oss spelar det ingen roll om den värmer på natten eller dagen, för marktemperaturen är stabil.

Idealet vore alltså att hitta en värmepump som du kan ställa under vilka tider på dygnet den tillåts gå, och med vilken maxfrekvens den tillåts ha vid värmeproduktion.
Att okulärt försöka bilda sig en uppfattning om förångarens storlek och konstruktion kan också ge lite ledtrådar om huruvida maskinen är väldesignad eller ej.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad zebb_83

SV: Överdimensionera värmepump
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2022, 21:40:37:37 »
Tack för svar :)


En av idéerna var att man kör pumpen på så lågt varv som möjligt för att bibehålla en bra pooltemp.

Nu är det redan för sent. Köpte 11kw :)

Eftersom förbrukningen sjunker radikalt, men stora delar av effekt kan kvarstå, provar jag teorin.

Får återkoppla lite när jag har mer kött på benen.

på 80% effekt levererar den ändå 8.8kw, vilket är ganska mkt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag