VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Förbereda för pool bergvärme och husgrund  (läst 1346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enskruvlös

Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« skrivet: januari 17, 2022, 12:25:47:47 »
Hej!

Vi är i färd med att bygga hus och jag skulle vilja förbereda för att bygga pool så fort huset står klart.
Tanken är att nyttja bergvärmen för uppvärmning, så vi kommer komplettera med en nibe 40 och värmeväxlare.

Nu till några frågor. Nu när vi gjuter plattan till huset, vad bör vi förbereda för att kunna bygga pool? El är en sak, men det som gör mig mest förvirrad är nog uppvärmningen. Kulvert? PEM? Var placeras värmeväxlaren, inomhus tillsammans med bergvärmepump eller i ett teknikrum tillsammans med övriga produkter till pool (pump osv)?

« Senast ändrad: januari 17, 2022, 12:54:20:20 av Enskruvlös »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2022, 19:37:50:50 »
Hej,
Låter som ni har en massa kul framför er. För att kunna ge bea svar på frågorna behöver du komplettera med mer info, det beror nämligen på..

Vilken pooltyp tänker ni? Det kan vara bra att samordna gjutning tex.

Gällande kulvert och placering skulle det underlätta om du laddade upp en ritning och ha några önskemål, det mesta går ju att göra.

Jag kör själv med med BVP och Nibes Pool40 men har bea förutsättning så min VVX är i mitt teknikrum i källaren så nära man kan komma poolen inomhus. Om jag hade sämre förutsättningar med avstånd eller behövde ha pumpen i en grop tex hade jag nog övervägt en separat VP till bara poolen.

Var noga med att borrhålet dimensioneras för poolen iallafall.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Enskruvlös

SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2022, 21:51:09:09 »
Hej!

Tack för svar! Det ska bli väldigt spännande.

Vi tänker att det blir någon form av pool med thermoblock, oklart vilken leverantör men principen bör ju vara densamma. Vi har diskuterat lite med firman som ska göra markarbetet om att gräva och gjuta platta för poolen direkt. Det vi känner talar lite emot det är att vi inte är helt hundra på placeringen. Finns det någon annan fördel mer än ekonomisk med att gjuta den samtidigt?

Jag skissade upp en liten ritning, svårt att få det både rakt och skalenligt med touchpad, men det bör framgå iaf ungefär vad vi tänker. Den "poolen" med hela linjer är alternativ 1, den med lite streckade är alternativ två. Avstånden mellan pump och alternativ 1 är inte många meter, och inte så väldigt långt till alternativ två heller. Tveksam till att vi får plats med särskilt mycket teknik för poolen i tvättstugan, fördelaktigt hade nog varit att ha något teknikrum under mark som jag sett vissa gör.

Säg att vi skulle satsa på teknikrum under altan, var placeras värmeväxlare? I teknikrummet eller i tvättstuga med värmepump? Gissar att valet av placering av värmeväxlaren kanske styr vad vi behöver dra för ledningar ut till teknikrummet? Som sagt, dålig koll :D

Storlek på pool blir 3,5*7 alt 4*8. Ska absolut tänka på att dimensionera borrhålet, tack för tips!
« Senast ändrad: januari 19, 2022, 21:21:55:55 av Enskruvlös »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2022, 22:40:27:27 »
Oavsett hur du gör så ska du vara medveten om att det blir det en riskkonstruktion. Det är som bekant stora mängder vatten.
Man kan säga att primärsidan till växlaren delas med kretsen för radiatorer och golvvärme. Du ansluter till samma retur men Nibes Pool40 kommer styra framledningen till poolens växlare när den ska växlas. Om din växlare då är utomhus behöver du säkra att rör till och från samt växlaren aldrig fryser. Har du istället växlaren i tvättstugan kommer poolens pump trycka in vatten från poolen in i huset. Det kan bli förödande om något brister och börjar läcka. Händer det kommer pumpen fortsätta att pumpa in vatten tills nivån kommer under breddavloppet.
Det är säkrare att ha en poolvärmepump ute och därmed hålla allt vatten ute.
Jag skulle nog ändå välja att ha all utrustning inomhus. Utrustningen är mer skyddad inomhus och mer tillgänglig för service och underhåll. Se till att det finns en golvbrunn som kan hantera ett eventuellt missöde bara. Men det tar ju lite plats..
Gällande gjutning av plattorna så bör det vara enklare för grävaren att komma fram när tomten är tom, beror ju på hur mycket plats du har såklart. Men en grävmaskin stökar till en del och det kan vara skönt att få allt överstökat på en gång.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Enskruvlös

SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2022, 08:21:19:19 »
Oavsett hur du gör så ska du vara medveten om att det blir det en riskkonstruktion. Det är som bekant stora mängder vatten.
Man kan säga att primärsidan till växlaren delas med kretsen för radiatorer och golvvärme. Du ansluter till samma retur men Nibes Pool40 kommer styra framledningen till poolens växlare när den ska växlas. Om din växlare då är utomhus behöver du säkra att rör till och från samt växlaren aldrig fryser. Har du istället växlaren i tvättstugan kommer poolens pump trycka in vatten från poolen in i huset. Det kan bli förödande om något brister och börjar läcka. Händer det kommer pumpen fortsätta att pumpa in vatten tills nivån kommer under breddavloppet.
Det är säkrare att ha en poolvärmepump ute och därmed hålla allt vatten ute.
Jag skulle nog ändå välja att ha all utrustning inomhus. Utrustningen är mer skyddad inomhus och mer tillgänglig för service och underhåll. Se till att det finns en golvbrunn som kan hantera ett eventuellt missöde bara. Men det tar ju lite plats..
Gällande gjutning av plattorna så bör det vara enklare för grävaren att komma fram när tomten är tom, beror ju på hur mycket plats du har såklart. Men en grävmaskin stökar till en del och det kan vara skönt att få allt överstökat på en gång.

Tack för svar!
Verkar som att fler rekommenderar att värmeväxlaren placeras inomhus men en säljare från en större poolleverantör menade på att den sitter utomhus tillsammans med pump osv så det blir lite förvirrande för en nybörjare. :)
Förstår jag det rätt:
Värmeväxlare utomhus i nedgrävt teknikrum -> frysrisk, behöver se till att det inte fryser.
Värmeväxlare inomhus -> risk för mycket vatten inomhus vid eventuellt läckage

När det kommer till förberedelser nu när vi ska gjuta plattan till huset, påverkar placeringen av värmeväxlaren vilka ledningar/rör som bör gå ut från tvättstugan där BVP/eventuell värmeväxlare kommer stå? Antar att VVS:arna har koll på detta också men vill ha lite koll innan jag lyfter önskemålet.

Utloggad TommyC

SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2022, 18:46:12:12 »
Antag inte att någon som du anlitar för att göra jobb med pool eller annat har full koll och levererar den för dig bästa lösningen. Risken är alltför stor att du blir besviken. Läs på och fråga och läs igen tills du själv har full koll och vet vad du köper. Alla har inte samma preferenser så det behöver inte vara oskicklighet som gör att du inte blir helt nöjd.

Jag tror inte att jag skulla våga placera värmeväxlaren i källaren till ett "vanligt" hus. Vår tomt gränsar till en brant så jag har inte det problemet. Hade vi haft en mer traditionell tomt så skulle jag antagligen bygga ett separat litet hus till maskinrum. Den lösningen är ganska vanlig om man läser byggtrådar här. Jag gillar inte att jobba nere i en trång grop i marken. El i en grop har en del speciella utmaningar och kan innebära problem med elsäkerheten. Inte olösbart men jag skulle undvika den lösningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Enskruvlös

SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2022, 18:08:21:21 »
Antag inte att någon som du anlitar för att göra jobb med pool eller annat har full koll och levererar den för dig bästa lösningen. Risken är alltför stor att du blir besviken. Läs på och fråga och läs igen tills du själv har full koll och vet vad du köper. Alla har inte samma preferenser så det behöver inte vara oskicklighet som gör att du inte blir helt nöjd.

Jag tror inte att jag skulla våga placera värmeväxlaren i källaren till ett "vanligt" hus. Vår tomt gränsar till en brant så jag har inte det problemet. Hade vi haft en mer traditionell tomt så skulle jag antagligen bygga ett separat litet hus till maskinrum. Den lösningen är ganska vanlig om man läser byggtrådar här. Jag gillar inte att jobba nere i en trång grop i marken. El i en grop har en del speciella utmaningar och kan innebära problem med elsäkerheten. Inte olösbart men jag skulle undvika den lösningen.

Tack för svar! Exakt så jag tänker och det är därför jag lusläser trådar och ställer frågor här, jag vill ha lite koll.

Har förstått att ett nedgrävt teknikrum kommer med vissa utmaningar. Kanske är det bättre att placera detta i ett separat poolhus/ framtida förråd.

Låt säga att vi bygger ett poolhus, placerar värmeväxlare och övrig teknik till poolen där. Vad behöver man dra för slang/ledningar mellan BVP och poolhuset?

Utloggad TommyC

SV: Förbereda för pool bergvärme och husgrund
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2022, 21:26:14:14 »
Installationsexemplen hos Pahlén är tydliga och ger en bra överblick över några typiska installationer. https://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

Slangar i mark ska vara PEM som tål att frysa. I teknikrum går man gärna över från PEM till PVC rör eller slang. Klämkopplingar används mot PEM slang. Mot PVC blir det snyggast och billigast med kopplingar som limmas med tangit-lim.

I installationsexemplen ser du vilka slangar som behöver dras mellan pool och teknikrum. Några har lagt 110 mm avloppsrör i marken och lagt PEM slangar i avloppsrören. Jag har inte sett någon sådan lösning i verkligheten men skulle troligen göra så om jag någon gång bygger en ny pool.

Vi har tre PEM slangar som tittar fram ur teknikrummets inre vägg. Teknikrummet är beläget under poolen vilket är ovanligt men beror av tomtens belägenhet på ett berg. Bottenavlopp är ovanligt så oftast har man en slang från breddavlopp till teknikrum och en slang från teknikrummet till två inlopp i poolen.

Drag gärna (minst) ett extra tomrör mellan teknikrummet och poolen för eventuella framtida utökningar som automatisk påfyllning av vatten (som dunstar), temperatursensorer m m.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan