Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump  (läst 1195 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zebb_83

Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« skrivet: januari 09, 2022, 22:00:19:19 »

Är i startgroparna för pool, och håller på utreder lite för egen och kanske andras nytta beträffande pumpsorter.
Reningen har jag en annan tråd om.


En frekvensstyrd pump kan spara mycket, men HUR mycket, finessen är ju att Drar du ner en 750w pump till
400w, så sjunker inte pumpeffekten linjärt, vilket i så fall gör en rejäl förbrukningskillnad.
Den höga effekten är mest beräknad för backspolning och liknande.

Men låt oss säga (utan att jag har något vet i ämnet ännu) att man kör en 750W pump på full effekt mellan
 07-17 Dvs 10h / dygn. Bör förbrukningen bli 750Wx10h=7.5kw

Frekvensstyr man denna på 450x10h=4.5kw
För att sedan ligga på 250w resterande 12h på dygnet så blir det alltså 250x12=3kw
Totalen 4.5kw+3kw=7.5kw
 
Alternativ 2 måste ge en renare pool då filtrets effektivitet stiger med ett lugnare flöde.



Nu kan jag ha helt fel, man kanske måste köra den betydligt fler timmar på full effekt för att rena ordentligt.
Och massor av parametrar som hur många kubik i timmen pumpen renar m.m saknas.

Men jag tror ni förstår vad jag är ute efter.

Det kan vara så att det är en betydligt större besparing jag inte förstår själv här.

Alla åsikter mottages varmt :)

Poolgiganten

Utloggad zebb_83

SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2022, 22:05:01:01 »
Lite allmän läsning.

The average residential swimming pool contains 25,000 gallons of water and has a suggested turnover rate of 24 hours. A single-speed pump drawing 2,000 watts, operating at 3,450 rpms and generating a flow rate of 66 gallons per minute can turn over the entire 25,000 gallons of water in roughly 6.3 hours.
(25,000 gallons / 66 gpm) /60 minutes = 6.3 hours
At this rate the single-speed pump would consume 12,600 watt hours or 12.6 kWh per day, to turn over the pool.
6.3 hours x 2,000 watts = 12,600 watt hours (12.6 kWh)
However, because of the Pump Affinity Law, slower flow rates create greater energy savings. In the field, a variable speed pump set at a flow rate of 22 gpm will draw 116 watts and turn the pool over in 19 hours but only consume 2.2 kWh of electricity.
(25,000 gallons / 22 gpm) /60 minutes = 19 hours 19 hours x 116 watts = 2,200 watt hours (2.2 kWh)

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2022, 22:44:10:10 »
Hej,
Du har helt rätt i att pumpen ofta är överdimensionerad för rening. De flesta väljer ett tillräckligt stort sandfilter för mängden vatten i poolen. Sedan en pump som orkar lyfta sandbädden vid backspolning.
Allmän rekommendation är att omsätta vattnet 4ggr/dygn, har jag för mig ”någon” får rätta mig. Med frekvensstyrning kan det ändå uppnås, stirra inte bara dig blind på förbrukningen. Ta även med att ett högt flöde ger ofta högre verkansgrad på värdeöverföringen när/om du ska värma vattnet.
Jag skulle säga att det vore optimalt att styra pumpen till högsta möjliga hastighet under uppvärmning och lägsta möjliga men tillräckligt för rening när du inte värmer. Ett ”stilla vatten” behåller även energin längre.
Rent ekonomiskt har det inte varit lönsamt att köpa en styrd pump hitintills. Men om elpriserna förutsätter öka så kanske det blir det. Personligen överväger jag istället att producera egen el, då behöver jag inte bry mig om hur mycket pumpen drar alls.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad zebb_83

SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2022, 23:40:20:20 »
Ja precis.

Framkommer annan fakta att det exempelvis går att takta 150W dygnet runt med en spik vid badtider kanske det
förändrar graden radikalt. Men just det du nämner med backspolningen anger ju folk för frekvensstyrda pumpar
är en av de starka själen till att man kan köra 1/3 av elen hela dygnet om det är så. Med ett klarare vatten som
resultat. Väntar med spänning på något som doktorerat i ämnet :angel:

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #4 skrivet: januari 10, 2022, 09:45:00:00 »
Det enda jag tänker på att med lägre flöde så rörs inte vattnet om så mycket, vilket kanske är bra för värmen men jag misstänker (utan att ha belägg för det) att klorat vatten inte kommer ut överallt i hela poolen, det finns risk för stillastående områden där det inte blir vattenombyte. Ren reflektion alltså, utan att ha vetenskapliga belägg för det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2022, 16:52:39:39 »
Hej,

Ett varierat flöde kan vara bra för desinfektionen.
Ett snabbt och konstant flöde gör att halokliner (salt) och språngskikt blir intakt.
Vilket betyder att vattnet inte blandar sig pga. för mycket flöde.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2022, 17:24:15:15 »
Hej,

Filtreringen kanske inte fungerar optimalt vid lägre flöde. Men inget problem med det. Resterande tid optimalt?
Hur bra filtreringen/sand fungerar kan bero på trycket.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2022, 17:54:16:16 »
Hej,

Tror de flesta har en pool av standardtyp? (förstrypningsmodellen, två jets och en skimmer).

Dessa är gjorda för att transportera yt-smuts till skimmern. Inte det som är längre ner. Dessa är ofta öppna pooler. De flesta har tak? Finns detta behov av transport av yt-smuts?

Har man uppvärmning och högt flöde så ger mina tester/försök att ca. 1/3 av vattnet cirkulerar. Detta är det övre vattnet. Spelar ingen roll om vattnet cirkulerar en eller tusen gånger. Det är bara den tredjedelen som passerar filtret.

Ingen fördel enligt mig med ett större filter och cirkulationspump. Allt vatten cirkulerar/blandas inte. Likaså desinfektion.

För att få vattnet att blandas bättre kan varierat flöde vara bra.

Annars behövs motriktade jets. Själv kör jag min simtränare varje dag. Skapar en turbulens hos vattnet som tvingar vattnet att blandas.

Eller så har man en bottenventil som går tillsammans med skimmern till cirkulationspumpen.

Detta var mina kommentarer till mina två inlägg på tråden.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad zebb_83

SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2022, 18:27:17:17 »
Är inne på din linje med att, temperaturskiktning kan ske, vilket stillar vissa delar av pumpen.

Man skulle exempelvis ha ett program tar pumpen kör full effekt 1 timme om dagen, bara föra att få en tryck variation.

Men får känslan att det inte är helt utforskat ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Payback på Variabel pump / Traditionell timer pump
« Svar #9 skrivet: januari 10, 2022, 21:47:15:15 »
Skiktningen kan ju undvikas genom att faktiskt använda poolen till det den är tänkt ;)

Skämt åsido, ska man vara riktigt vetenskaplig och räkna ut en optimal algoritm bör faktiskt användandet tas i beaktande. Skulle våga påstå att det är en av största variationen mellan olika pooler. Hur just din pool används och hur du vill ha upplevelsen är direkt avgörande hur ett optimalt schema skulle se ut. Badfrekvens, eventuella rutiner innan bad, hur många olika badare, ålder på dem etc styr ditt behov av rening. Sedan kan du lägga till fler faktorer som reningsmetod, temperatur, poolens utformning, miljö mm.

Vad jag vill säga med det är att det finns ingen perfekt lösning som passar alla. Enklast vore att inte låta någon bada i poolen, då får du betydligt förra variabler att ta hänsyn till. Men då försvinner ju poängen.

IOM att du verkar vara nyfiken och teknikintresserad skulle jag rekommendera att skaffa en pump som du kan styra. Men kör den med högt flöde första säsongen, lär känna ditt vatten och vilka faktorer som påverkar det samt vilka motåtgärder du kan styra det med. Mät mycket och ha tålamod, mycket vatten är trögt. Varefter ditt självförtroende ökar kan du experimentera mer och därmed lära dig mer hur det reagerar. Så mitt råd är att först se till att du kan ha kontroll över ditt vatten, sedan kan du försiktigt sänka flöden och tillsättande av kemikalier.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan