VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022  (läst 4215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnMa

Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« skrivet: januari 07, 2022, 22:38:29:29 »
På onsdag i nästa vecka alltså v3 2022 drar vi igång med vårt poolbygge men även med att gjuta 20 m2 grund intill huset och bygga uterum.

Vi har rätt liten tomt så vi har inte gjort något annat än vridit och vänt på en presenning hela hösten för att se bättre hur poolen kommer ligga och för och nackdelar.

Till för några veckor sen var vi helt på det klara att bygga i Leca block. Men har också parallellt sökt mkt och har snöat in på att jag verkligen vill ha en pool i granitkeramik, antingen med mosaikplattor eller 30*60 plattor. Efter att ha pratat med Tjällden och de har några förstärkningar i elementen med hjälp av samarbete med Mapei här i Vellinge som tätar bättre mot grund och vägg vilket normalt sett är den svaga länken.

Tack för otroligt bra och matnyttiga trådar.

Känner mig trygg att välja granitkeramik både med tanke på priset vilket idag är specat till ca 90000 kr för mosaik samt allt material som krävs för att få en optimal fästning av plattorna och trots att många verkar dra sig för att sätta detta. Tycker det ger en oslagbar känsla MEN jag vill heller inte vara dumdristig så input tas gärna emot. Jag har tiden dvs en av fördelarna är att sätta ex mosaik är att jag slipper vänta till maj med att lägga i en platssvetsad liner.

En fråga är också kring teknikrummet, vad är bäst, lägga det nära poolen nergrävt i marken eller i förrådet. Har ca 3 meter till förrådet från poolen. Vill ha det så praktiskt som möjligt och då tänker jag att sätta det i förrådet är lättare så man slipper hoppa ner i ett hål de gånger man ska kolla till något.

Kommer bilder på tomten och en skiss hur poolen blir och tar tacksamt emot ris och ros!
« Senast ändrad: januari 10, 2022, 19:53:59:59 av AnMa »

Poolgiganten

Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2022, 21:53:19:19 »
Nu är trädäcket borta. Där ska det gjutas en grund för uterummet. Mätte som hastigast upp poolen. Det kommer rätt nära huset, 1200 mm. Funkar det mån tro? Om jag gräver ur 50 cm är det bara 70 cm kvar.


Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2022, 19:45:45:45 »
Imorgon kommer maskin artilleriet! Sjukt taggad! Var ute och mätte(och kontrollmätte igen) blev så att vi ökade upp poolen till 3,5 m bred istället för 3 meter. Blir lite tight in mot husgrunden men får sätta nån förstärkning där i värsta fall och inte gräva ut allt för mkt där omkring.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2022, 22:01:28:28 »
Hej och välkommen!

Jag kanske missförstår dig gällande 1200mm mellan hus och pool. Betyder det att du kan kan vara i huset, ta ett stort kliv och vara i vattnet? Det är ”rätt gött” att ha lite space i mellan att röra sig på eller ha solstolar odyl. Själv har jag 3,5m och vill inte ha mindre.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2022, 11:39:20:20 »
Ja det är gott om space det är bara 40 cm av poolen som kommer vara 117 cm från ena fasaden. Där vi ändå inte är. Ifrån uterummet blir det 3,6 till poolen så man ledigt kan ha lite solstolar mm.
« Senast ändrad: januari 11, 2022, 22:36:13:13 av AnMa »

Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #5 skrivet: januari 11, 2022, 22:41:22:22 »
Första grävdan. Sjukt bra maskiner! Stort tack till Lyft och Byggmaskiner i Malmö för smidig hyrning. Akka frakt står för bortforslingen. Bra dialog med chauffören ang tömning mm.

Dagvatten brunnen kunde inte kommit bättre. Fråga. Hade tänkt att sätta mitt dräneringsrör vid den blå markeringen. Är det för nära. Bör jag flytta mitt dräneringsrör lite ex på andra kortsidan poolen där det också är gott om utrymme

Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2022, 22:43:36:36 »
Ok. Lite offtopic i min egen tråd men hur gör
Jag så bilderna blir rätt? Försökte vända de två sista rätt innan jag bifogade dem men även de fel. Tips?

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2022, 10:55:44:44 »
Bra att ni ökade bredden till 3,5 meter. Vi har 3,4 meter. Det går att mötas simmande med en liten marginal vilket inte skulle gå så bra med 3,0 meter utan att man slår i varandra lite då och då.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2022, 07:29:27:27 »
Grävandet gick som sagt smidigt. Nu ligger dräneringsrör, dräneringsbrunn, markduk och ett tunt lager makadam. Det ska på mer makadam. Beställde poolen komplett från Tjällden i torsdags och fick den levererad på fredagen. Snacka om snabb leverans! Utsågade hål för 2 lampor. Blir en gaveltrappa på 1 m och sen en sittyta på 2,5
M a 40 cm längs gaveln. Beställde en mer slimmad skimmer för att få upp vattennivån.

Hade Akka frakt som hjälpte med att köra bort schaktmassorna och måste säga att det funkade klockrent. De löste allt super smidigt. Jag hade en 1,8 Tons grävmaskin som kunde gräva 2,3 och en Wiedeman 1280 lastare. Gräve upp två rejäla högar med grävmaskinen och sen tog jag lastaren och körde ut massorna. Hade två st containrar på gatan som jag sen fyllde på under 1 timma och sen ringde jag chauffören som kom och satte ut nya och körde bort. Totalt 8 container blev det. Sparat en hel del schaktmassor för återfyllning. Sista omgången lämnade de 12 kubik makadam till pool och uterums grunderna.


Poolgrunden kan snart börja läggas och gjutbilen är bokad till den 25 januari.

Utloggad AnMa

SV: Tjälldén pool 6*3,5m i granitkeramik i Skanör 2022
« Svar #9 skrivet: februari 02, 2022, 17:45:16:16 »
Legat däckad i Covid denna veckan men hann precis gjuta klart grunden till både poolen och uterummet gjöts förra veckan. Det vart en hel del mätande och trixande att ’linjera” grundelementen med huset men också att få det jämt, rakt och våg. Min korslaser visade sig vara ovärderlig. Hatten av till Anna på Tjällden. Beställde grunden och Dan efter var den på plats även med hål för insug, lampor. Det är sjukt snabb service! Så det var ett lätt val att även gjuta uterumsgrunden med deras system.

Här är lite bilder på bygget so far. Nu ska jag bara friska till mig sen ska det sättas element mm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan