VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg  (läst 17286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #10 skrivet: januari 13, 2022, 10:45:04:04 »
Hej Rickard,

Den doseringsflottör som jag använder är från Delphin Spa (helblå) och ser ut så här: https://vattenbutiken.se/sv/doseringsflottor-for-spabad?gclid=EAIaIQobChMI0bDboZyu9QIVz-R3Ch1PnADtEAQYAyABEgL6uvD_BwE
Jag har använt den hela tiden och tycker att den ger ett jämt utflöde. Jag brukar ha flottören på nivå 1 eller 1,5 och det ger ett utflöde på ca 1,8 gram brom per dag vilket ger en bromnivå på ca 3 om vattnet är 38 grader (och en nivå på ca 6 om temperaturen är sänkt till 27 grader). Jag använder bromtabletter från Folkpool. Anledningen till att jag inte angav nivåerna i rekommendationen ovan är att olika fabrikat på tabletter upplöses olika fort och det fanns en fara i att nybörjare fokuserar på nivån på doseringsflottören istället för på bromnivån i vattnet (som ju är det viktiga). Tack Urban för den poängen!

Jag bytte från klor till brom för att slippa byta vatten så ofta så ditt antagande stämmer att det i grund och botten var höga CYA-värden som ställde till det. Började då läsa på amerikanska forum och kom fram till att jag borde prova brom. I USA verkar principen att klor ska man ha i pool och brom ska man ha i spa. Min lokala spa-handlare var dock skeptisk och hade ingen kund som använde brom (det här var visserligen 2015 - senare konverterade även handlaren till brom i sitt spa). Bonus i sammanhanget var att brom luktade betydligt bättre. Fritt klor luktar visserligen fräscht men bundet klor luktar riktigt illa. Med brom luktade det mindre och bättre och jag har aldrig känt att det skulle vara någon skillnad på lukten avseende fritt brom jämfört med bundet brom (inom brom brukar man normalt inte skilja på bundet och fritt). Hur något luktar är visserligen subjektivt och en fråga om personliga preferenser. En annan sak som är svårt att testa som privatperson är hur mycket fortare klor (jämfört med brom) förkortar livet på locket. Bytte nyss lock och det kostade över 9 000 kr. Jag har läst att klor är mer skadligt för locket men inte hur stor skillnaden är (jämfört med brom). Tappar locket i livslängd med 3%, 30% eller 60% (eller inte alls)? Även om locket ”bara” tappar 1 års livslängd med klor (jämfört med brom) så innebär det i praktiken att klor är mycket dyrare eftersom den totala bromkostanden för mig ligger på ca 200 kr/år (en burk bromtabletter räcker i 19 månader för mig). Att klor är effektivare än brom verkar vara oomtvistat men kloret är också lite kinkigt i och med att det kräver stabilt pH. Jag skulle tex inte vilja köpa sommardäck som är bäst i test under optimala förhållanden, torr asfalt mellan 20-25 grader varmt, men som inte är att lita på när det är våt vägbana, grusväg, varmt eller kallt. Då väljer jag hellre ett sommardäck som fungerar bra även när förhållandena inte är optimala. Enligt min mening är det viktigare att det fungerar när förhållandena inte är optimala. På torr asfalt är det ändå som lättast att avvärja en olycka.

Så även om jag är skeptisk till klor i spa så är jag ju till naturen en person som är intresserad av att testa olika metoder så är jag även beredd att testa klor en gång till. Men det förutsätter nästan att det finns klorpuckar/tabs utan CYA som man kan ha i en doseringsflottör. Om du har något förslag på lösning får du gärna meddela mig. Läste om tempo sticks som du tipsade om men de verkar endast fungera för pool. De skulle sannolikt överdosera i ett spa. Eller kan det lösas på något finurligt sätt?

Har du provat brom i ditt spa - och i så fall varför bytte du tillbaka till klor? Jag gick från klor till brom och såg enbart fördelar men skulle gärna höra om dina erfarenheter om du gjort motsatt resa från brom till klor. Även om du inte testat båda så är jag nyfiken på att höra om någon annan bytt från brom till klor - och i så fall varför?

Intressant att du skriver att du sköter filtren dåligt och haft samma filter i 10 år. Troligen är du/ni välduschade innan ni badar. När jag skaffade spa så fick jag uppfattningen att regelbunden filtertvätt och att köpa nya filter varje år var det viktigaste av allt. Det har jag haft anledning att ifrågasätta. Tvättar du aldrig filtren med filtertvätt? Vattenbyte och filtertvätt är de mest tidskrävande underhållet. Vattenbyte har jag minimerat till mindre än 1 gång per år (sist gick det 16 månader) men filtertvätt gör jag fortfarande regelbundet. Kanske för ofta? Jag har hört om de som haft tonårsfest med hudkrämer, smink och brun utan sol som gjort att filtren inte gick att rengöra oavsett metod. Så renlighet övertrumfar trots allt regelbunden filtertvätt.
« Senast ändrad: januari 13, 2022, 15:03:53:53 av Kenneth »

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #11 skrivet: januari 13, 2022, 19:33:27:27 »
Hej Rickard,

Den doseringsflottör som jag använder är från Delphin Spa (helblå) och ser ut så här: https://vattenbutiken.se/sv/doseringsflottor-for-spabad?gclid=EAIaIQobChMI0bDboZyu9QIVz-R3Ch1PnADtEAQYAyABEgL6uvD_BwE
Jag har använt den hela tiden och tycker att den ger ett jämt utflöde. Jag brukar ha flottören på nivå 1 eller 1,5 och det ger ett utflöde på ca 1,8 gram brom per dag vilket ger en bromnivå på ca 3 om vattnet är 38 grader (och en nivå på ca 6 om temperaturen är sänkt till 27 grader). Jag använder bromtabletter från Folkpool. Anledningen till att jag inte angav nivåerna i rekommendationen ovan är att olika fabrikat på tabletter upplöses olika fort och det fanns en fara i att nybörjare fokuserar på nivån på doseringsflottören istället för på bromnivån i vattnet (som ju är det viktiga). Tack Urban för den poängen!

Jag bytte från klor till brom för att slippa byta vatten så ofta så ditt antagande stämmer att det i grund och botten var höga CYA-värden som ställde till det. Började då läsa på amerikanska forum och kom fram till att jag borde prova brom. I USA verkar principen att klor ska man ha i pool och brom ska man ha i spa. Min lokala spa-handlare var dock skeptisk och hade ingen kund som använde brom (det här var visserligen 2015 - senare konverterade även handlaren till brom i sitt spa). Bonus i sammanhanget var att brom luktade betydligt bättre. Fritt klor luktar visserligen fräscht men bundet klor luktar riktigt illa. Med brom luktade det mindre och bättre och jag har aldrig känt att det skulle vara någon skillnad på lukten avseende fritt brom jämfört med bundet brom (inom brom brukar man normalt inte skilja på bundet och fritt). Hur något luktar är visserligen subjektivt och en fråga om personliga preferenser. En annan sak som är svårt att testa som privatperson är hur mycket fortare klor (jämfört med brom) förkortar livet på locket. Bytte nyss lock och det kostade över 9 000 kr. Jag har läst att klor är mer skadligt för locket men inte hur stor skillnaden är (jämfört med brom). Tappar locket i livslängd med 3%, 30% eller 60% (eller inte alls)? Även om locket ”bara” tappar 1 års livslängd med klor (jämfört med brom) så innebär det i praktiken att klor är mycket dyrare eftersom den totala bromkostanden för mig ligger på ca 200 kr/år (en burk bromtabletter räcker i 19 månader för mig). Att klor är effektivare än brom verkar vara oomtvistat men kloret är också lite kinkigt i och med att det kräver stabilt pH. Jag skulle tex inte vilja köpa sommardäck som är bäst i test under optimala förhållanden, torr asfalt mellan 20-25 grader varmt, men som inte är att lita på när det är våt vägbana, grusväg, varmt eller kallt. Då väljer jag hellre ett sommardäck som fungerar bra även när förhållandena inte är optimala. Enligt min mening är det viktigare att det fungerar när förhållandena inte är optimala. På torr asfalt är det ändå som lättast att avvärja en olycka.

Så även om jag är skeptisk till klor i spa så är jag ju till naturen en person som är intresserad av att testa olika metoder så är jag även beredd att testa klor en gång till. Men det förutsätter nästan att det finns klorpuckar/tabs utan CYA som man kan ha i en doseringsflottör. Om du har något förslag på lösning får du gärna meddela mig. Läste om tempo sticks som du tipsade om men de verkar endast fungera för pool. De skulle sannolikt överdosera i ett spa. Eller kan det lösas på något finurligt sätt?

Har du provat brom i ditt spa - och i så fall varför bytte du tillbaka till klor? Jag gick från klor till brom och såg enbart fördelar men skulle gärna höra om dina erfarenheter om du gjort motsatt resa från brom till klor. Även om du inte testat båda så är jag nyfiken på att höra om någon annan bytt från brom till klor - och i så fall varför?

Intressant att du skriver att du sköter filtren dåligt och haft samma filter i 10 år. Troligen är du/ni välduschade innan ni badar. När jag skaffade spa så fick jag uppfattningen att regelbunden filtertvätt och att köpa nya filter varje år var det viktigaste av allt. Det har jag haft anledning att ifrågasätta. Tvättar du aldrig filtren med filtertvätt? Vattenbyte och filtertvätt är de mest tidskrävande underhållet. Vattenbyte har jag minimerat till mindre än 1 gång per år (sist gick det 16 månader) men filtertvätt gör jag fortfarande regelbundet. Kanske för ofta? Jag har hört om de som haft tonårsfest med hudkrämer, smink och brun utan sol som gjort att filtren inte gick att rengöra oavsett metod. Så renlighet övertrumfar trots allt regelbunden filtertvätt.
Hej kenneth,

Citerar ditt sista inlägg till Rickard så han inte missar det.

Vill ge dig en kommentar om att rensa rören från biofilm/bakterier. De finns där hur bra man än sköter sitt bad. De hittar utrymmen där desinfektionen inte är så hög. Likaså i en pool.

Det finns produkter som pipeclean. De är tensider som vanligt diskmedel. Enligt mig inge bättre än klor, brom eller aktivt syre. Biofilmen är ett skydd/filter för dessa bakterier. Mekaniskt kan man förstöra denna. Sen fungerar desinfektionsmedlet.

Det finns en produkt som inte brukar användas i detta land. Det är natriumklorit som bildar klordioxid. Det är lite om och men med detta. Klordioxid har en förmåga att vara ett bättre desinfektionsmedel än allt annat vi tagit upp på din tråd. Klordioxid har förmågan att förstöra biofilm och komma åt det som producerar denna. Enligt mig som inte testat men har detta hemma, borde den vara en utmärkt pipeclean?

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2022, 08:45:55:55 »
Hej Rickard,

Den doseringsflottör som jag använder är från Delphin Spa (helblå) och ser ut så här: https://vattenbutiken.se/sv/doseringsflottor-for-spabad?gclid=EAIaIQobChMI0bDboZyu9QIVz-R3Ch1PnADtEAQYAyABEgL6uvD_BwE
Jag har använt den hela tiden och tycker att den ger ett jämt utflöde. Jag brukar ha flottören på nivå 1 eller 1,5 och det ger ett utflöde på ca 1,8 gram brom per dag vilket ger en bromnivå på ca 3 om vattnet är 38 grader (och en nivå på ca 6 om temperaturen är sänkt till 27 grader). Jag använder bromtabletter från Folkpool. Anledningen till att jag inte angav nivåerna i rekommendationen ovan är att olika fabrikat på tabletter upplöses olika fort och det fanns en fara i att nybörjare fokuserar på nivån på doseringsflottören istället för på bromnivån i vattnet (som ju är det viktiga). Tack Urban för den poängen!

Jag bytte från klor till brom för att slippa byta vatten så ofta så ditt antagande stämmer att det i grund och botten var höga CYA-värden som ställde till det. Började då läsa på amerikanska forum och kom fram till att jag borde prova brom. I USA verkar principen att klor ska man ha i pool och brom ska man ha i spa. Min lokala spa-handlare var dock skeptisk och hade ingen kund som använde brom (det här var visserligen 2015 - senare konverterade även handlaren till brom i sitt spa). Bonus i sammanhanget var att brom luktade betydligt bättre. Fritt klor luktar visserligen fräscht men bundet klor luktar riktigt illa. Med brom luktade det mindre och bättre och jag har aldrig känt att det skulle vara någon skillnad på lukten avseende fritt brom jämfört med bundet brom (inom brom brukar man normalt inte skilja på bundet och fritt). Hur något luktar är visserligen subjektivt och en fråga om personliga preferenser. En annan sak som är svårt att testa som privatperson är hur mycket fortare klor (jämfört med brom) förkortar livet på locket. Bytte nyss lock och det kostade över 9 000 kr. Jag har läst att klor är mer skadligt för locket men inte hur stor skillnaden är (jämfört med brom). Tappar locket i livslängd med 3%, 30% eller 60% (eller inte alls)? Även om locket ”bara” tappar 1 års livslängd med klor (jämfört med brom) så innebär det i praktiken att klor är mycket dyrare eftersom den totala bromkostanden för mig ligger på ca 200 kr/år (en burk bromtabletter räcker i 19 månader för mig). Att klor är effektivare än brom verkar vara oomtvistat men kloret är också lite kinkigt i och med att det kräver stabilt pH. Jag skulle tex inte vilja köpa sommardäck som är bäst i test under optimala förhållanden, torr asfalt mellan 20-25 grader varmt, men som inte är att lita på när det är våt vägbana, grusväg, varmt eller kallt. Då väljer jag hellre ett sommardäck som fungerar bra även när förhållandena inte är optimala. Enligt min mening är det viktigare att det fungerar när förhållandena inte är optimala. På torr asfalt är det ändå som lättast att avvärja en olycka.

Så även om jag är skeptisk till klor i spa så är jag ju till naturen en person som är intresserad av att testa olika metoder så är jag även beredd att testa klor en gång till. Men det förutsätter nästan att det finns klorpuckar/tabs utan CYA som man kan ha i en doseringsflottör. Om du har något förslag på lösning får du gärna meddela mig. Läste om tempo sticks som du tipsade om men de verkar endast fungera för pool. De skulle sannolikt överdosera i ett spa. Eller kan det lösas på något finurligt sätt?

Har du provat brom i ditt spa - och i så fall varför bytte du tillbaka till klor? Jag gick från klor till brom och såg enbart fördelar men skulle gärna höra om dina erfarenheter om du gjort motsatt resa från brom till klor. Även om du inte testat båda så är jag nyfiken på att höra om någon annan bytt från brom till klor - och i så fall varför?

Intressant att du skriver att du sköter filtren dåligt och haft samma filter i 10 år. Troligen är du/ni välduschade innan ni badar. När jag skaffade spa så fick jag uppfattningen att regelbunden filtertvätt och att köpa nya filter varje år var det viktigaste av allt. Det har jag haft anledning att ifrågasätta. Tvättar du aldrig filtren med filtertvätt? Vattenbyte och filtertvätt är de mest tidskrävande underhållet. Vattenbyte har jag minimerat till mindre än 1 gång per år (sist gick det 16 månader) men filtertvätt gör jag fortfarande regelbundet. Kanske för ofta? Jag har hört om de som haft tonårsfest med hudkrämer, smink och brun utan sol som gjort att filtren inte gick att rengöra oavsett metod. Så renlighet övertrumfar trots allt regelbunden filtertvätt.

Har aldrig provat brom, har fått för mig att det desinficerar sämre, och jag har haft väldigt lätt att hålla rätt pH, så det har inte varit ett problem sedan jag började med CYA-fritt klor (innan fick jag justera kanske var 6:e vecka?)
De problem jag hade innan var nog de flesta CYA, alltså allt mer klor behövdes, och det sänkte pH - och vattnet blev grått och luktade illa p.g.a. för lite klor/för hög CYA.

Med CYA-fritt verkar det än så länge fungera mycket bättre.

Om Temposticks går ned i en flytande dosör kanske det inte är är omöjligt att det skulle fungera, det är ju bara en öppning i plasten i varje ända som är ca 2.5 cm, så ytan på öppningen blir ju inte större än ytan på några 20 gr puckar i dosören?
Men att tillsätta lite granulat två gånger/vecka tycker jag också är OK när man är hemma i alla fall.
När vi är borta måste vi ha någon som sköter det åt oss däremot, och nu med huset i Spanien så kanske det kan bli ett lite större problem.
Men än så länge driver vi ju ett familjeföretag, så någon av oss måste ändå alltid vara hemma och jobba, så för oss kommer det att lösa sig.

Jag har nog bara tvättat min filter med medel 1 gång på denna tid, tyckte inte jag såg någon nämnvärd skillnad när jag gjorde det, och har därför inte fortsatt - det blir bara mer kemikalier i vattnet, tror det är svårt att få bort allt "tvättmedel" ur filtret efter rengöring.

När jag byter så blir det ju diktigt skitigt i hållaren för filtret när jag tar upp det, så jag renspolar säkert för sällan, å, andra sidan har jag under mina år i industrin fått lära mig att ett skitigt filter (slutna porer) renar bättre än ett rent (öppna porer).
Så länge det inte lever bakterier i filtret så är alltså min bedömning att det är ofarligt med lite skitiga filter, och eftersom jag doserar klor i skimmern just ovanför filtret så räknar jag med att bakterier får det kämpigt att överleva just där.

Jag känner inte för att prova Brom, men förstår självklart att du kör med det baserat på den erfarenhet du delat med dig av.

Pipecleaner har det nog bara körts med 2 eller 3 gånger sedan vi köpte badet och vi har inga avlagringar som flyger runt i vattnet för det.
Hur det ser ut i rören har jag ingen aning om.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #13 skrivet: januari 24, 2022, 13:41:22:22 »
Vad gäller avlagringar i rören så är min erfarenhet att Brom+aktivt syre innebär betydligt mer avlagringar jämfört med saltklorinator. Efter att ha kört saltkloriantor i drygt ett år så körde jag en pipeclean och det var nästan inga avlagringar i vattnet när pumparna körts dubbla omgångar (dvs 30 min). Efter att ha gjort samma manöver efter ca 1 år med Brom+Aktivt syre så var det rätt mycket skit som löst upp från rörsystemet. Det som lösts upp ser ut som "pollen" avlagringar, alltså som en gul sörja. Notera att det inte syntes nått skillnad på vattnet innan pipeclean användes. Vattnet såg alltså helt ok ut även innan vattenbytet. Jag använde samma pipeclean-märke (Nitor) och samma mängd vid båda tillfällena.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #14 skrivet: januari 24, 2022, 18:39:05:05 »
Hej Urban,

Du har säkert 100% rätt i det du beskriver. Håller helt med dig här.

Jag tror att skillnaden är klor eller brom? Dessa mäts i ppm (mg/l). Brom är ca. dubbelt så tung som klor. Vilket betyder att bromhalten i ppm bör vara minst dubbelt så hög som för klor (utan CYA).

3ppm Fritt klor motsvarar då 6ppm fritt brom. Tror de flesta ligger lägre med lägre desinfektion som följd? Vidare är brom ett svagare desinfektionsmedel än klor.

Vilket betyder att för att ha lika mycket av desinfektionsmedlet brom bör uppmätt massa vara dubbelt så hög. Detta för att ha lika mycket.

Klart att det växer till sig i rören med brom om man följer riktlinjer?
Fritt klor 1-3ppm motsvarar då brom på 2-6ppm. Var ligger riktlinjerna här?

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #15 skrivet: januari 24, 2022, 20:10:24:24 »
Hej igen Urban,

Utan dig hade jag inte kunnat något om brom eller aktivt syre i spabad. Nu har jag koll på dessa.

Som trådens skapare med fler har jag en nyfikenhet att vilja förstå och veta mer.

Riktlinjer för fritt brom i ett spabad verkar ligga på 1-4ppm.
Om klor och brom skulle ha samma desinfektionseffekt så motsvarar då detta fritt klor på 0,5-2ppm.

Tror många skulle tolka det som lite lågt i ett varmt bad? Samtidigt har brom lägre desinfektionseffekt. Fördelen är att den är ganska oberoende av pH. Vidare inte innehåller CYA.

Klor och brom är bra. De skapar inte antibiotikaresistens eller biocidresistens. Däremot triggar en låg halt av detta att bakterier att bilda en tjockare biofilm. Då blir både klor och brom verkningslöst.

En medlem på forumet ligger på ca 0,5ppm fritt klor i sin pool. Har hittat gränsen i sin pool vad som är lägsta möjliga för att inte få en hal yta (bakterier/biofilm) i poolen. Samtidigt klart, rent och säkert vatten. Detta med automatik. Säkerställer att värdet inte går under 0,5ppm FC.

Kör man manuell dosering skulle jag hellre vilja ligga lite högre för att undvika att komma för lågt i desinfektion.
Då förökar sig det fort i vattnet.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #16 skrivet: januari 29, 2022, 01:08:00:00 »
Underbar tråd Kenneth! Älskade din tråd om mätmetoder också.
Klockrent beskrivet om alkaliniteten, det är ett mysterium att branschen rekommenderar så hög alka i spa.

Rickard: Nitor/Fixor säljer cyafritt klor i tabletter, de kallar det ”dagsklor”. 7grams tabletter tror jag, har sett det på Bauhaus. Innehåller kalciumhypoklorit. Jag har dock inte provat dem själv.

Har inte lika lång praktisk erfarenhet av spa som många av er andra, men fwiw så funkar detta för mig hittills:
Jag använder diklor vid start för att få lite cya, sedan mestadels kalciumhypoklorit i pulverform för regelbunden dosering. (jag har mkt mjukt vatten, så har ingen oro för kalken). Lite diklor ibland för underhåll av cya nivå som annars sjunker långsamt. Lite klorin ibland för klorunderhåll mellan baden, enklare än kalciumhypoklorit - bara hälla i utan att ta av lock o utan starta stora pumpen, men dyrare.
När man är bortrest: Har provat 20g triklorpuckar ngn gång för att få långsam klordosering, men hittills har de löst sig lite för fort i det varma vattnet tycker jag. Tror det är effektivare att klorera rejält och sänka temperaturen till 20 grader, då bryts kloret ner mkt långsammare som Kenneth skriver.
Generellt tycker jag det är bra att ha lite cya i vattnet, ca 20-50ppm. Behöver då inte vara orolig för lite högre klorhalt, jag får en klorbuffert, och kloret blir också mindre beroende av pH värdet.

Edit: en varning om kalciumhypoklorit som tål att upprepas; Starkt oxiderande och bildar klorgas över tid. En burk förvarad i garaget kan få det mesta att rosta (egen erfarenhet!). Blandas pulvret med andra ämnen kan man få mycket kraftig reaktion (t.ex. om man blandar med triklor tabletter - men utspätt i spavattnet kan det kombineras)
« Senast ändrad: januari 29, 2022, 01:20:48:48 av SingingSailor »
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Cobra427

SV: Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
« Svar #17 skrivet: april 17, 2023, 11:47:55:55 »
Oj vilka kunskaper ni har, otroligt. :)
Funderar på att köpa ett spa, har pool sedan 2014.
Skall man köpa billigare typ Bauhaus 40´ eller annat märke 100-200`
Min fråga när jag läser här, är det värt att satsa på saltvatten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan