VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: CTC EcoZenith i555 PRO ska värma poolen, vad behövs?  (läst 1157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wentzel

CTC EcoZenith i555 PRO ska värma poolen, vad behövs?
« skrivet: december 21, 2021, 15:01:38:38 »
Hej

Någon här som har anslutit poolen till en CTC Ecozenith i555 Pro, luft/vattenvärmepump Ecoair 622M (frekvensstyrd på 22kw)?

Vad behövs?
Poolen är 8x4x1,5m

Värmeväxlare tips på modell?
Givare vilka?



« Senast ändrad: december 21, 2021, 15:20:21:21 av Wentzel »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CTC EcoZenith i555 PRO ska värma poolen, vad behövs?
« Svar #1 skrivet: december 21, 2021, 15:39:54:54 »
I manualen sidan 22 beskrivs det: https://ctc.se/file-download-product/5563
Som jag tolkar det så behövs bara en laddpump och en värmeväxlare, allt annat sköts av styrningen.

Du behöver en rätt rejäl värmeväxlare till en så kraftfull värmepump.
Över 100 kW skulle jag rekommendera.
(Effekt anges som regel vid 80/20 och i en pool/värmepumpansläggning vill du ha ca 40/30, alltså 40 grader från värmepumpen skall ge 30 grader i poolen)

Det man kan fråga sig är väl om man verkligen skall ta ut värmen till poolen i nedre uttaget, jag skulle nog vilja värma med så varmt vatten som möjligt - men jag kan för lite om tanken för att säga nåt säkert om hur den är designad och vad som är bäst.
Risken som jag ser det är att du för att få tillräckligt varmt i poolen behöver få upp värmen i nedre delen av tanken till norr om 40°C och d[ har du nog rejält varmt i toppen av tanken och det ger dålig COP på värmepumpen.

Var du ansluter har nog också att göra med om du skall värma hus och pool samtidigt eller bara det ena eller andra.
Jag skulle nog i alla fall starkt överväga att ta ut så högt upp i tanken som möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: CTC EcoZenith i555 PRO ska värma poolen, vad behövs?
« Svar #2 skrivet: december 26, 2021, 15:55:46:46 »
Eftersom din värmepump är frekvesstyrd så behöver man ju inte dimensionera växlaren för max effekt. I de flesta villavärme anläggningar brukar en Pahlen Maxi Flow 260 bli (MF260) ge bra driftsvärde.

Om du på primärsidan håller ett flöde på 25l/min och en temp på 40-grader så kommer en MF 260 överföra 10,7kW till sekundärsidan (poolen) om du i denna håller ett flöde på 160l/min och 28-grader in och få 29-grader ut.

Se bild nedan:

Självklart kan man gå upp till storebror MF400, det ger ännu bättre driftsvärden, men den kostar då några tkr ytterligare. Ring gärna om du vill bolla detta mer detta.

Med vänlig hälsning, Martin Oceanum

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Wentzel

SV: CTC EcoZenith i555 PRO ska värma poolen, vad behövs?
« Svar #3 skrivet: december 28, 2021, 13:30:08:08 »
Eftersom din värmepump är frekvesstyrd så behöver man ju inte dimensionera växlaren för max effekt. I de flesta villavärme anläggningar brukar en Pahlen Maxi Flow 260 bli (MF260) ge bra driftsvärde.

Om du på primärsidan håller ett flöde på 25l/min och en temp på 40-grader så kommer en MF 260 överföra 10,7kW till sekundärsidan (poolen) om du i denna håller ett flöde på 160l/min och 28-grader in och få 29-grader ut.

Se bild nedan:

Självklart kan man gå upp till storebror MF400, det ger ännu bättre driftsvärden, men den kostar då några tkr ytterligare. Ring gärna om du vill bolla detta mer detta.

Med vänlig hälsning, Martin Oceanum

Tack för input, är faktiskt de jag tittar på.
Ska köra rening med klor, men kikar ändå på titanium (verkar dock svindyr!) ifall jag i framtiden vill köra salt.

Temp i pool ska vara 30-31 grader.
Kommer ha tak.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CTC EcoZenith i555 PRO ska värma poolen, vad behövs?
« Svar #4 skrivet: december 28, 2021, 16:38:03:03 »
Har du koll på hur du begränsar effekten på värmepumpen vid poolvärme?
Tänk också på att du kanske vill kräma på max effekt när den skall värmas upp på våren.
Jag tror inte att du ångrar om du köper en större växlare om du så att säga har råd att göra det.
Tror du tjänar in det på några år genom att du får billigare drift på värmepumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan