VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lucka för skimmer i tralldäck  (läst 4584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Lucka för skimmer i tralldäck
« skrivet: augusti 21, 2021, 17:32:01:01 »
Någon som kan visa snygga/praktiska/bra lösningar på en lucka i tralldäcket för en skimmer som inte ligger i nivå med trallen?
Trodde att jag hittat en höjningsring men den var i fel storlek så nu funderar jag på någon annan lösning. Lucka eller ett lock i annat material.
Poolen är rund så det blir lite trassel med små passbitar känner jag. Därför tar jag gärna emot idéer, tips och inspiration.
Brädan i bilden visar trallriktningen i däcket.

Poolgiganten

Utloggad Basic

SV: Lucka för skimmer i tralldäck
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2021, 23:17:13:13 »
Haha härligt inlägg, jag är snart där också i mitt bygge.  >rulla<

Själv kommer jag bygga som en låda runt skimmern och på insidan av lådan sätta ett par kraftigare vinklar runtom. Därefter bygger jag luckan med trall med liggande 45x95 som vilar på vinklarna. Luckan kommer således ligga löst men vara avtagbar.

Typ som på bilden.

Utloggad joyride

SV: Lucka för skimmer i tralldäck
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2021, 09:57:23:23 »
Haha härligt inlägg, jag är snart där också i mitt bygge.  >rulla<

Själv kommer jag bygga som en låda runt skimmern och på insidan av lådan sätta ett par kraftigare vinklar runtom. Därefter bygger jag luckan med trall med liggande 45x95 som vilar på vinklarna. Luckan kommer således ligga löst men vara avtagbar.

Typ som på bilden.

Bra idé med vinklarna! Hur ser det ut mot poolkanten? Har du någon kantsten eller träsarg och hur gör du med ”luckan” där?
Jag har inget stort däck men tyvärr såväl skimmer, pumpbrunn och en dagvattenbrunn som måste bli åtkomliga med varsin lucka  <dontkn>
Lockorna till dagvatten- och pumpbrunnarna blir rätt stora men till skillnad från skimmern så kan jag göra dem vinkelräta i förhållande till trallen. Skimmerlocket blir mer trassligt känner jag.

Utloggad Basic

SV: Lucka för skimmer i tralldäck
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2021, 18:58:50:50 »
Bra idé med vinklarna! Hur ser det ut mot poolkanten? Har du någon kantsten eller träsarg och hur gör du med ”luckan” där?
Jag har inget stort däck men tyvärr såväl skimmer, pumpbrunn och en dagvattenbrunn som måste bli åtkomliga med varsin lucka  <dontkn>
Lockorna till dagvatten- och pumpbrunnarna blir rätt stora men till skillnad från skimmern så kan jag göra dem vinkelräta i förhållande till trallen. Skimmerlocket blir mer trassligt känner jag.

Jag kan se om jag hinner ta en bild ikväll på hur det ser ut nu. Själv kommer jag bygga en ram runt poolen som är fäst i trädäcket med liggande 45x95 som det ser ut just nu och 3-4 rader med trall. Den sektionen vid skimmer/pumpbrunn är lite trixig så jag får se hur jag löser det.

Utloggad Basic

SV: Lucka för skimmer i tralldäck
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2021, 22:30:36:36 »
Såhär ser det ut hos mig. Och nu ner jag ser bilden fick jag en ny idé...

Kanske sätter jag 45x45 längs med reglarna där skimmern är och bygger en plattform med hjul. Så slipper jag en tung lucka utan kan bara rulla iväg den så långt som behövs.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/transporthjul/fasta-lankhjul-322026/

Vet ej om det blir rangligt bara...

Ja du ser, jag har inte bestämt lösning än så tar gärna emot förslag också  :D



Utloggad joyride

SV: Lucka för skimmer i tralldäck
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2021, 06:26:17:17 »
Främst blev jag väldigt avundsjuk på den där breda topplisten, min är bara fem cm bred.

Jag kommer lägga betongsten som sarg, eftersom listen bara är fem cm så behöver jag få fast den i trädäcket vilket är utmaning i sig. Behöver också såga ur stenen vid skimmern så jag kommer åt locket. Men lite extra stöd för stenen kommer behövas längst in.

Blir nog som du säger att sätta reglar som ett U runt skimmern och sänka ner en lucka med 45*95 som styrning. Istället för småbitar in mot poolen så funderar jag på att lägga en trallbit på tvären. Bara för att bära stenen  <hmm>

Svårt att beskriva med ord.

Ingen som är förbi det här och kan visa hur ni löst det?


Utloggad Delta2004

SV: Lucka för skimmer i tralldäck
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2021, 17:13:11:11 »
Så här gjorde snickaren hos oss (trästomme)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan