VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Blue connect mäter fel ph?  (läst 2435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matbl

Blue connect mäter fel ph?
« skrivet: maj 09, 2021, 17:06:14:14 »
Hej

Misstänker att min Blue Connect mäter fel ph.
Jag har kollat med stickor (aquacheck gul) samt aquacheck trutest digital stickläsare. Båda de ger 6.8-7.0 men blue connect mäter 7.9.

Blue connecten är nyakalibrerad med ph4 och ph7 enligt instruktioner  och mäter temp, ORP och salthalt rätt.
Så sensorn verkar ok.
Sensorn har aldrig torkat ut, direkt från leveranslösning till poolvatten, KCL över vintern och sen poolvatten igen med ordentlig avsköljning mellan varje.
Inköpt för knappt ett år sedan och den gav lite småkonstiga ph-värden redan förra året tyckte jag. Men inte så här fel.

Kan man kontrollmäta i vanligt kranvatten? Eller blir det bara fel oavsett?

Andra idéer?

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad hokkepool45

SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2022, 13:02:31:31 »
Har samma problem. Nykalibrerad ,påstås vara så vid leverans, mäter PH 0,3 för högt. Har kollat med kalibrerad autocheck 10 kalibrerad med ph 7.01(hanna instruments) Blue Connect ger 8.1 medan kalibrerad mätare ger 7,7) Eländigt eftersom kalibreringskit kostar över 300 kronor och att jag måste stänga poolen för att kunna göra omkalibrering(BC monterad i rörsystemet.

Utloggad matbl

SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2022, 20:18:29:29 »
Man behöver inte köpa deras kalibreringskit. Samma kalibreringsvätskor används för många typer av kalibreringar så samma går att köpa från hembryggningssiter för ca en femtedel av priset.

Det visade sig föresten att min blue connect mötte rätt och de flesta andra poolmätare visade 0,4-0,7 för lågt efter kontroll av vattenprov på ackrediterat labb.

Utloggad hokkepool45

SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2022, 13:41:37:37 »
Har också köpt från annat ställe betydligt billigare. Blue connecten visade sig vara felkalibrerad vid leverans och är nu återställd av leverantören.

Utloggad hemirg

SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2022, 09:49:31:31 »
Har också köpt från annat ställe betydligt billigare. Blue connecten visade sig vara felkalibrerad vid leverans och är nu återställd av leverantören.
Även min Blue connect visade fel PH-värden och var felkalibrerad från fabrik. Den visade högre värden än de tabletter som jag kört med sedan tidigare och jag tyckte därför det kunde vara värt att kalibrera om den. Efter kalibreringen sjönk mätvärdena på poolvattnet med 0,3. Det är för dåligt av tillverkaren att inte ha bättre kontroll på sina grejer än att de ska visa så mycket fel när de skriver i manualen att de inte behöver kalibreras första säsongen.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2022, 23:47:56:56 »
Mätning av pH med sensor kräver kalibrering. vill man ha tiondelar krävs kalibrering varje vecka. Hundradelar varje dag. Naturligtvis att det visar fel med pH. Inte kalibrerad på flera veckor innan leverans.

Har inget med märke eller leverantör att göra.

Har varit mycket hugg på denna produkt senare tid.
Mitt tips!
Placera denna i en bypass och inte i ordinarie flöde.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2022, 06:00:25:25 »
Kan man ens vara säker på att vattenlabbets mätning är korrekt?
Visst, man kalibrerar mot en lösning, men den lösningen innehåller långt ifrån samma salter, metaller och liknande som poolvatten gör.
Eller kanske skall man säga, sånt som poolvatten INTE innehåller.
Jag är långt ifrån säker på att ett vattenprov skulle få samma resultat om du gick till 3 av varandra oberoende testlabb.
Inte ens inom 0.4 pH.
Det är oerhört svårt att mäta pH på ett vatten som är så rent som ett poolvatten är.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hemirg

SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2022, 09:11:01:01 »
Mätning av pH med sensor kräver kalibrering. vill man ha tiondelar krävs kalibrering varje vecka. Hundradelar varje dag. Naturligtvis att det visar fel med pH. Inte kalibrerad på flera veckor innan leverans.

Har inget med märke eller leverantör att göra.

Har varit mycket hugg på denna produkt senare tid.
Mitt tips!
Placera denna i en bypass och inte i ordinarie flöde.
Som helhet är jag nöjd med Blueconnect än så länge. Det var den vilseledande informationen om kalibreringen som jag reagerade på om någon har missförstått. Om man inte kan garantera att den är kalibrerad när den når konsumenterna så ska man inte skriva att den är kalibrerad vid leverans. Från manualen ”OBS! Kalibrering behövs inte göras vid leverans av enheten. Kalibrering rekommenderas i början av varje ny säsong, med start säsongen efter inköp.” Är inte detta forum till för att sprida information och bör inte andra kunder då få veta att det kan vara bra att kalibrera om den vid installationen?
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2022, 06:51:02:02 »
Jag uppfattar det inte som att Roger protesterar mot klagomålen, mer att det krävs kalibrering om en pH-sensor skall visa korrekt.
Typ att det är självklart.

Håller med om att tillverkaren inte borde skriva som de gör.
Kanske kan placering i en bypass göra att den visar mer korrekt? som Roger skriver.
Och, jag vet ju inte vilka krav tillverkaren har när de menar att man inte behöver kalibrera, kanske är deras specifikation att den skall visa mindre än 1 pH fel?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hemirg

SV: Blue connect mäter fel ph?
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2022, 08:01:07:07 »
Jag uppfattar det inte som att Roger protesterar mot klagomålen, mer att det krävs kalibrering om en pH-sensor skall visa korrekt.
Typ att det är självklart.

Håller med om att tillverkaren inte borde skriva som de gör.
Kanske kan placering i en bypass göra att den visar mer korrekt? som Roger skriver.
Och, jag vet ju inte vilka krav tillverkaren har när de menar att man inte behöver kalibrera, kanske är deras specifikation att den skall visa mindre än 1 pH fel?
Du har en poäng där. Jag hade nog för höga förväntningar på Blueconnect och när jag upptäckte det så skrev av jag min besvikelse här  ;D
Tycker dock att den sköter sig bra efter kalibrering. Men jag testar ibland även med tabletter eftersom Blueconnect styr min saltklorinator.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan