VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?  (läst 3710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« skrivet: januari 06, 2021, 19:02:24:24 »
Vår ovanmarkspool ska äntligen grävas ner (till våren). Vi har skissat fram och tillbaka på vilken plats som är bäst och har två kandidater. Vi passar även på att göra om vår utemiljö lite, den ser idag enbart ut som en stor altan på baksidan, resten gräs.

Två alterntiv finns bifogade

Alternativ 1)
Här ligger poolen nära huset. Problemet är att just här finns en liten knalle som måste knäckas/sprängas bort. Andra nackdelar är att det är ca 12 meter till värmepumpen bakom staketet, och att vi inte har något bra ställe att ställa pump och filter. Fördelar är att vi har poolen nära, den är ett blickfång och frun tycker bäst om denna placering då det är enklast att hålla uppsikt över barnen när de badar. Poolen hamnar även nära matplats och paviljong. De flesta verkar välja denna placering om man kollar på byggtrådar och huskataloger.

Alternativ 2)
Poolen hamnar lite längre bort på tomten, dock tänker vi bygga ihop de båda altanerna med trall, och denna plats har bättre markförhållande, vi kan gräva ner till fulldjup, (vilket vi inte kan på alt 1 då det ligger sprängsten vid runt 1 meters djup + en liten knalle). Vi tänker i detta alternativet placera ett spabad på knallen och rama in detta med lite fina växter. Vi tänker att vi kommer använda spa-badet året runt och poolen endast 3 månader, då att det därför är viktigare/smartare att ha spa-badet närmast. En annan fördel som kanske finns är att man slipper allt skrik och stoj som blir när barnen och deras kompisar badar, men man har även uppsikt över dem från paviljongen eller vardagsrummet. Vi har nära till tekniken som finns bakom staketet (värmepump, filter, salt och pump).

Vad tänker ni som redan har gjort denna resa?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2021, 10:13:04:04 »
Svårt att råda, men för värme-ekonomin är det ju bra ju större del av dagen poolen har sol på sig.
Vi byggde vår pool på "baksidan" utan överblick från kök/vardagsrum och jag har inte upplevt det som något större problem, när de var små (3 och 5 år när vi byggde) fick de aldrig bad själva, och jag har inget minne av att det var en "jobbig" sak att vakta över dem.
I så fall skulle jag nog komma ihåg den dag vi bestämde oss för att det var "vaktat" färdigt.
Små barn, eller andras barn (ganska högt upp i åldern) har vi aldrig lämnat ensamma i poolen, som regel har vi haft som krav att kompisarna har en förälder som vaktar, eller att vi tar på oss fullt ansvar och inte lämnar poolen så länge de badat.
De egna barnen får man en bra känsla för vad de klarar av så länge de badar själva.

Läge 1 känns väl som mest "trevligt" med tanke på närheten, men dina rationella förklaringar till den alternativa placeringen väger ju också tungt...

På dina bilder ser det ut som att ni har trallen i samma höjd som golven inne, stämmer det med dina planer, och i så fall - hur mycket "ovan mark" kommer poolen i så fall att ligga?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2021, 17:36:14:14 »
Vi lät gräva för vår pool så att poolkanten hamnar ca 5 m från fasaden. Jag hade gärna haft poolen ännu längre från huset, men nu har vi råkat köpa ett hus med för liten tomt så ert problem är ju rena lyxproblemet.  ;)

När man sätter en skopa i marken så börjar saker röra på sig. Ni verkar iofs ha en stadig berggrund under huset men behöver å andra sidan ta bort en del berg. Hur nära ligger er lilla bergknalle? Går det ens att spränga utan att skada byggnader? Att spräcka eller spätta kanske kan funka om det är en pytte-pytteliten knalle.

Om ni inte redan har gjort det så skulle jag kontaktat en sprängare och få lite mer fakta om det är möjligt och prisindikation på vad det i så fall skulle kosta. Det svaret kanske gör att alternativ 1 inte längre är ett alternativ.

Sedan fins ju annat att fundera på som om det är mer lä på någon av platserna. Vi har konstigt nog mest blåsigt närmast söderväggen. Konstiga virvelvindar.

Lycka till!

Utloggad Delta2004

SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2021, 20:09:00:00 »
Liten off-topic  :)
Får man fråga vilken programvara du använde för att göra dessa fina skissar?
Är guld värd att få se hur utemiljö kan se ut, när man planerar för pool

Utloggad TommyC

SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2021, 08:19:52:52 »
Alternativ 1 med ca 4-5 meter mellan hus och pool beroende på hur det området ska användas. Vi har bara ca 2,5 meter mellan hus och pool. Det fungerar men är lite trångt när det står bord och stolar där. Vi har inte valt lösningen själva, poolen byggdes av förra ägarna. Tomten är dock så begränsande att ingen annan lösning hade varit möjligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2021, 18:21:05:05 »
Hej,

Mycket kul att se hur ni planerar. Vidare lycka till!

Brukar säga att tänk till mycket noga med placeringen. Det är svårt att ändra sig när allt är i backen.

Idag hade jag placerat vår pool på samma ställe som jag gjorde. Vårat val var platsen med mest sol och mycket gräsyta kvar.

Vår pool tar inte en central plats. Den ligger lite av i hörnet på tomten.

Vår tanke var mest bad och mindre estetik. Tomten kan då användas för andra aktiviteter och alternativ.

Många placerar sin pool centralt på tomten. Kanske kan det då bli många små ytor som inte är användbara då?

Roger




Utloggad henrik79

SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2021, 12:19:03:03 »
Liten off-topic  :)
Får man fråga vilken programvara du använde för att göra dessa fina skissar?
Är guld värd att få se hur utemiljö kan se ut, när man planerar för pool

Har använt homebyme, väldigt trevlig programvara, även om den har sina nackdelar så som att det inte går att gruppera olika objekt så att de går enkelt att flytta i efterhand t.ex. möbelgrupper, att den mest fokuserar på innemiljöer. Mycket får man bygga av enkla geometrier som t.ex. yttertak.

/H

Utloggad henrik79

SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2021, 12:20:53:53 »
Svårt att råda, men för värme-ekonomin är det ju bra ju större del av dagen poolen har sol på sig.
Vi byggde vår pool på "baksidan" utan överblick från kök/vardagsrum och jag har inte upplevt det som något större problem, när de var små (3 och 5 år när vi byggde) fick de aldrig bad själva, och jag har inget minne av att det var en "jobbig" sak att vakta över dem.
I så fall skulle jag nog komma ihåg den dag vi bestämde oss för att det var "vaktat" färdigt.
Små barn, eller andras barn (ganska högt upp i åldern) har vi aldrig lämnat ensamma i poolen, som regel har vi haft som krav att kompisarna har en förälder som vaktar, eller att vi tar på oss fullt ansvar och inte lämnar poolen så länge de badat.
De egna barnen får man en bra känsla för vad de klarar av så länge de badar själva.

Läge 1 känns väl som mest "trevligt" med tanke på närheten, men dina rationella förklaringar till den alternativa placeringen väger ju också tungt...


På dina bilder ser det ut som att ni har trallen i samma höjd som golven inne, stämmer det med dina planer, och i så fall - hur mycket "ovan mark" kommer poolen i så fall att ligga?

Altanen är ungefär i samma höjd som innegolven, vi gillar inte små trappor när man ska in och ut. Har haft det innan och det var bökigt och vi snubblade några gånger. Tomten är lite märkligt gjord på så sätt att marken lutar in mot huset, det är kanske 40 cm till mark inne vid huset men bara 25 cm till mar 5 meter ut från huset. Vet inte vad den som anlade tomten hade druckit...

Jo men så är det vi övervakar alltid barnen i poolen, och kommer inte att låta dem bada ensamna medans vi står i köket och bakar bullar. Det är mest att det är trevligt när de blir lite större att ha lite "koll".

Oavsett läge 1 eller 2 har vi tänkt ha en fikagrupp med några stolar och litet bord så vi vuxna kan sitta och prata medans barnen roar sig.

/S
« Senast ändrad: januari 17, 2021, 12:28:19:19 av henrik79 »

Utloggad henrik79

SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2021, 12:25:39:39 »
Vi lät gräva för vår pool så att poolkanten hamnar ca 5 m från fasaden. Jag hade gärna haft poolen ännu längre från huset, men nu har vi råkat köpa ett hus med för liten tomt så ert problem är ju rena lyxproblemet.  ;)

När man sätter en skopa i marken så börjar saker röra på sig. Ni verkar iofs ha en stadig berggrund under huset men behöver å andra sidan ta bort en del berg. Hur nära ligger er lilla bergknalle? Går det ens att spränga utan att skada byggnader? Att spräcka eller spätta kanske kan funka om det är en pytte-pytteliten knalle.

Om ni inte redan har gjort det så skulle jag kontaktat en sprängare och få lite mer fakta om det är möjligt och prisindikation på vad det i så fall skulle kosta. Det svaret kanske gör att alternativ 1 inte längre är ett alternativ.

Sedan fins ju annat att fundera på som om det är mer lä på någon av platserna. Vi har konstigt nog mest blåsigt närmast söderväggen. Konstiga virvelvindar.

Lycka till!

Det är ingen stor knalle, den går antagligen att knäcka bort men det kommer att kosta ca 30000 kr. Grannen råkade ut för samma sak, så han valde att höja upp poolen ca 40 cm. Det funkade för dem med deras läge, men inte för oss då det ser knäppt ut att ha poolen så nära huset högre upp än altanen.

Det blåser tveklöst mer på läge 1 nära huset. Västanvinden sveper konstant då området ligger ganska högt upp. Tanken är att paviljongen ska stoppa detta lite, men läge 2 lägre bort har mer hjälp av skogen att stoppa vinden.

Det är ett lyxproblem att ha så många platser att välja mellan, men det skapar samtidigt mycket huvudbry, då man inte vill stå där en massa tusenlappar fattigare och ångra sig. Det har vi redan gjort med så många delar av huset...


Det jag främst är orolig för att att det kommer att kännas "avigt" att poolen i läge 2 ligger så pass långt bort. Men samtidigt är det ju långt ifrån alla dagar man badar men ändå är ute på altanen och då kanske det känns som om poolen är ivägen om den är för nära huset, och att det är bättre att ha badtunnan nära huset.

/H

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Dags att gräva ner poolen, bästa platsen?
« Svar #9 skrivet: januari 18, 2021, 23:53:17:17 »
Tycker att du gör rätt i att fråga om andras erfarenheter, det kan ge nya perspektiv, men vad som är rätt för er vet ju bara ni. 30.000 är kanske hanterbart också så ni kan få det som ni vill.

Nu ska du ta mina funderingar med en stor nypa salt. Jag har ingen erfarenhet av pool sedan tidigare men håller på och bygger en nu. Vi fick tydliga sättningar i marken 2,5 m från poolkanten. Överdrivet orolig som jag är tyckte jag därför att det var lite läskigt med huset ett par meter bort bara. Det är klart att marken där huset står är stabilare än den är runt poolen och när allt är fyllt så blir det ju stabilt igen, men ändå... Vi hade inte så många alternativ till placering men försökte hitta den mest vindskyddade platsen. Sol har vi nästan överallt!  <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan