VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?  (läst 5688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2021, 14:11:31:31 »
Nu har jag varit på plats i 4 veckor.
Jardin del mar X heter området.
Först jag och sonen själva en vecka, mycket jobb med att få igång vattnet, städa (efter 2 covidår utan någon som bott där), och så hann vi få 3 AC och ny Varmvattenberedare installerade, och titta på bilar inför köp.
Vecka 2 kom min sambo och 4 av våra vänner ned, de har varit 3 veckor.
Efter 2 veckor åkte sonen hem för att sköta firman, och samma dag kom dottern och hennes pojkvän ned, de stannade en vecka.
Lyckades hitta en nyhet på Ikea, ny soffa som jag verkligen gillade, köpte hörnsoffa 3 + hörn + 2 sits med 2:an utbäddbar - så nu kan vi husera 8 personer i helt OK sängplatser.

Det har varit MÅNGA inköpsturer de första veckorna för att fylla upp ett hus med allt som behövs i form av verktyg, maskiner, husgeråd, möbler, belysning och så vidare.
De lämnade bokhylla, köksbord, sängar och sängbord som var helt OK, vi har kompletterat med bäddmadrasser, så nu är sängarna helt OK, i master bedroom faktiskt bättre än den vi har hemma...
Sofforna kastade vi.

Känns riktigt bra, hittade huset på ett kvarter liknande där vi bor här hemma, ingen trafik att tala om, nära till matbutiker, restauranger och shopping. 3 km till stranden, men där finns det gott om parkeringsplatser bara ett stenkast från stranden så det var inga problem.
Hyrde bil första två veckorna, sedan köpte vi en KIA Carnival, 7 sitsig bil. Perfekt för oss!

Nu när vi är hemma skall en av våra grannar som är "alltiallo" hantverkare reparera skadorna i fasaden och måla om hela huset, så det skall vara gjort när jag åker ned nästa gång i November. (med "killkompisar")

Dottern gjorde en film i mitten av vecka tre, vi har fixat till lite mer efter det, men i stort såg det ut så här när vi åkte därifrån:
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #11 skrivet: oktober 11, 2021, 20:49:49:49 »
Grattis till husköpet. Jag ser fram emot intressanta rapporter om hur det går.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2021, 08:24:35:35 »
Igår började hantverkar-grannen med flytta av tvättmaskin från utekök till inneköket, tidigare har den varit tjuvkopplad till dagvattnet från takterassen, vilket innebär att tvättvattnet åkte ut på trottoaren utanför vårt hus och sedan rann framför grannarnas entréer, jag kan förstå att det inte var så populärt - när vi var 8 personer där så gick ju maskinen minst ett par gånger/dag, och gråvatten "utanför dörrn" är väl ingen som egentligen vill ha.
De passar samtidigt på att höja golvet i underskåpen till uteköket så att det inte skall kunna samlas regnvatten där, det i sin tur gör att vi kan använda det som ett litet förråd istället för att ha tvättmaskinen där.
Det "roliga" var att grannen som gör jobbet är riktigt snål om elen, hela tiden han var hos oss gick han runt och släckte lampor i rum som vi inte vistades i...
Igår när han var klar för dagen så bryt han alla säkringar innan han lämnade huset, så vårt övervakningssystem är satt ur funktion - lite svårt att kommunicera med honom också, trots att jag försökt förklara med tre olika ordföljder och uttryck som sedan översatts till Spanska verkar han ha problem att förstå problemet.
Man skulle kunna förstå det om larm och videoövervakning var ovanligt där, men ALLA har det i sina hus, så det borde väl vara lika mer eller mindre överallt, att man inte kan bryta all ström utan att larmet deaktiveras - eller så är de inkopplade före alla huvudsäkringar - kan det kanske vara så?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #13 skrivet: oktober 16, 2021, 21:48:11:11 »
Fin video. Rätt stort hus!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #14 skrivet: mars 01, 2022, 07:21:04:04 »
Ny resa bokad den 19 april - 29 maj, denna gång kommer vi inte att lämna firman vind för våg alls, vi kommer att turas om i familjen så att någon alltid kan vara på jobbet.
Nu har vi alla tre Corona, så förhoppningsvis har vi gjort bort det för denna säsong i alla fall, jag har varit hemma i en vecka men känner mig väl 90% OK nu, men Sambo och sonen har fått det nu under helgen, så de är bara på jobbet och gör det allra nödvändigaste innan de åker hem igen.
VI har ju typ kontorsjobb alla tre, så det är väl inte allt för ansträngande jobb, jag har arbetat hemifrån några timmar/dag under tiden (De testade positivt först 4-5 dagar efter mig) så det har väl fungerat helt OK ändå kan jag tycka.
Nu är det månadsskifte och då är det en hel del administration som skall göras så fort som möjligt för att det inte skall bli struligt med månadsbokslutet, men annars är vi inne i en lite lugnare period, inte bara säsongsrelaterat, utan även beroende på en störning i våra annonskampanjer vars grun ligger i den uppgradering vi gjorde av webshoppen www.energibutiken.se i början av året.
Våra google shoppingkampanjer uppdaterades inte som de skulle, och med ny modul för den produktfeeden så har kontot mer eller mindre slutat fungera, och vi förlorar troligen minst 100 000 kr i omsättning/månad så länge problemen kvarstår - tyvärr är googles support under alla kritik, så där får man inte mycket hjälp.
Trots att de vet att vi förlorar ca 5000 kr/dag i omsättning verkar vårt ärende inte vara prioriterat - tyvärr.

Huruvida vi kan ta oss till Spanien eller ej i vår är väl dessutom inte helt klart, ingen vet ju vart kriget tar vägen, det kan ju hända precis vad som helst ser det ut som.
Jag är i alla fall än så länge rätt nöjd med att jag sålde alla aktier får en månad sedan, men skulle bara köpt bitcoin också...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #15 skrivet: april 14, 2023, 12:26:53:53 »
En av de avgörande skälen till att vi valde att köpa hus där vi gjorde var Youtubefilerna från Mike och Yvonne "between the lakes".
De har var sin elcykel och filmar när de åker runt på olika ställen i och omkring Torrevieja i Spanien.
Mike har ett förflutet inom videobranschen och har gjort jobb åt bland annat BBC, så det är bra kvalitet på de filmer de släpper.
Rekommenderar att ni tittar om ni har lite att göra, deras filmer ger en bra bild av området runt Torrevieja.
https://www.youtube.com/@BetweentheLakes

Här en film från "vårt område" och både deras och min favoritmatbutik.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan