VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?  (läst 5691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« skrivet: augusti 29, 2020, 10:48:21:21 »
Funderar på att hyra eller köpa någon form av hus i torrevieja-området när jag lämnar över företaget till sonen om sisådär 2-3 år.
Lite sugen på att hyra nåt redan i vinter för att se om det är något för mig (om Coronan ebbar ut) och undrar helt enkelt om det är någon här som brukar vistas där över vintern och kan recensera hur det är.
Tänker att det är mer "lågsäsong" än t.ex. på Gran Canaria och andra varmare platser?
Eller är det skaplig rörelse där året runt?
Jag är inte så beroende av höga temperaturer, 14-20 grader duger bra för mig.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Datalue

SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #1 skrivet: september 03, 2020, 16:19:46:46 »
varför just i det området till att börja med?
Ta först reda på lite mer om områdena vad som finns i närheten.
Finns svenska mäklare att fråga ut ordentligt innan du tar ditt beslut.
En vän bodde i många år i fuengiorola och benalmadena området året runt och där var behagligt klimat, mycket turister men även mycket svenskar och engelskmän som bor där året om.
Fuengiorola brukar kallas för svenska byn!
Off season så har du fortfarande mycket aktivitet i det området samt att du har ju vinodlingar i bergen osv.
Smaklösa från gotland är bäst

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #2 skrivet: september 04, 2020, 07:47:13:13 »
Allra mest Svenskar finns så vitt jag förstått i Torrevieja, det är dessutom billigare än runt Fuengirola och Malaga, att det är kortare flygtid har också en viss betydelse, även om det kanske är så liten skillnad att det inte har någon större betydelse.
Jag känner 3 personer som har boende där, och ingen på solkusten - det är ytterligare ett skäl.
Klimatet påstås också vara lika bra i Torrevieja som på solkusten.

Helst skulle jag nog vilja köpa nåt på Gran Canaria, San Agustin eller Playa Ingles, men dels så är det längre flygtid, dyrare flyg, och dyrare hus.
Ett hus som kostar 1.6 miljoner i Torrevieja kostar minst 2.6, troligen 3 miljoner på Gran Canaria.
Just kostnaden att köpa flygstol från Norra Sverige för mina vänner som jag hoppas skall hälsa på är ett rätt tungt vägande skäl att välja fastlandet istället för Gran Canaria, på senare år har det varit lika dyrt att köpa flygstol dit som det är att resa till Kreta eller Rhodos all inclusive en vecka...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #3 skrivet: september 04, 2020, 08:56:29:29 »
Varför hus? Ska ni vara där bara över vintern blir det mycket att oroa sig för under sommarhalvåret. En lägenhet är enklare och billigare.

Vill ni mest vara bland andra turister och svenskar är delar av solkusten och den södra delen av Gran Canaria förmodligen rätt. Men vill ni har mer spanskt är norra Gran Canaria bra.

Gran Canaria är bra för golfare och om man gillar att vandra i bergen. Mycket bra bussnät över hela ön. Billigare att leva här än på fastlandet. Lägre eller ingen moms. Varmare. Men det är en ö vilket kan ha sina fysiska begränsningar. Men det finns mycket att se ändå. Har du bil på fastlandet kan du göra längre avstickare.

En del fastlandsspanjorer åker till Kanarieöarna på vintern för att få värme och på sommaren för att få "kyla". I synnerhet de som bor inland på fastlandet. Klimatet på Kanarieöarna anses vara det bästa man kan få. Ljumma vintrar (som svensk sommar) och inte alltför varmt på sommaren. Temperaturen i Las Palmas ligger nästan alltid på 20-25° året runt. Kallare uppe i bergen.

Läs Palmas är en spansk stad med inslag av turister. På syd är det bara turism. Det är numera en sliten men ren stad (renare än Malmö). 350.000 innevånare och ett ganska lugnt tempo.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #4 skrivet: september 04, 2020, 11:45:32:32 »
Jo, visst är det mer att oroa sig för med ett hus/bungalow, men jag skulle absolut inte trivas i en lägenhet - om det inte vore i markplan och med rejäl terrass - och de är rätt ovanliga.
ALternativet är ju att hyra, men jag vill gärna komma in i en lokal gemenskap då jag troligen kommer att vara där skapligt mycket själv (Min Sambo skall jobba i minst 8 år till).
Att hyra på olika ställen år från år gör det svårare, även om det självklart inte är omöjligt, med lite tur kan man hyra samma hus flera år i rad, men då är det ju det där med att pengarna bara rinner bort när man hyr - känns som att jag är för snål för det.

Jo, Gran Canaria har ett svårslaget klimat, och jag får för mig att det är mindre kriminalitet där också, mer framtidssäkert vad gäller den delen dessutom.
Svårare att bygga upp kriminella nätverk på så pass begränsad yta utan att Polisen kommer dem på spåren.

En annan anledning för hus är att jag vill ha 3 sovrum och uteplats för att tillfredsställa vänners behov när de kommer och hälsar på kortare perioder.
Jag skulle inte känna mig lika bekväm med att ha inneboende om det inte fanns en eller ett par uteplatser att dra sig undan på. (Jag är extremt morgonpigg)



Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #5 skrivet: september 04, 2020, 13:32:33:33 »
Jag är husmänniska själv men en lägenhet med balkong i bra väderstreck är inte att förakta. Vi lever alla olika liv men i det klimatet vill man kanske inte sova i solen på egen terrass hela dagen utan ta sig runt och göra saker.

Är vännerna många finns det gott om mindre hotell att bo på om man tycker att det blir för trångt. Bäst är att först hyra på lite olika platser för att känna in platsen. I San Augustin och Las Palmas finns en aktiv skandinavisk klubb. Mycket grått hår där men alla är inte  intresserade av umgänge på det viset. Räkfrossa, julbord, boule på stranden, utflykter, vandringar i grupp.

San Augustin ligger öster om bergen så solen går ner tidigare där. Om man nu tycker att det är viktigt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #6 skrivet: september 04, 2020, 17:30:21:21 »
Jo, men flygstol + hotell blir dyrt för vännerna, om inte jag betalar - och det skulle de nog tycka vore skämmigt om jag betalade, om jag får gissa.
D¨blir det billigare med charter, det är ett av problemen med att bo avsides i Sverige, flyget blir dyrt från Norrbotten.
Är inte så mycket för att "göra saker", jag trivs bra med att jobba lite med mina forum på förmiddagarna, gå en promenad, ta en siesta, kolla på TV, prata i telefon, spela Boule och bara sitta och debattera.
Det finns ju en anledning till att man driver och är aktiv i tre forum, och det är bland annat att jag gillar bättre att snacka/debattera än att utforska varenda vrå i varenda affär i landet där jag vistas...
Gillar dock att köra olika typer av motorfordon, och kan köra runt och bara kolla, så länge jag slipper "göra saker" bara för sakens skull.
Skulle nog skaffa mig någon typ av elmoppe, som den jag har hemma kanske.  O0

Är inte så intresserad av att sola, men vill man så skall det gå att göra för minst 2 personer - det är mer eller mindre ett krav.

« Senast ändrad: september 04, 2020, 17:34:44:44 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2021, 08:24:01:01 »
Nu har vi köpt ett hus i Torrevieja, mellan saltsjöarna.
3 dubbelrum, vardagsrum o kök med uteplatser både i markplan, mellanvåning och takterass, ca 80 m2 boyta.
Funderar på ett sånt där uppblåsbart spabad att kunna blöta sig i om man skall vistas hemma på gården - någon som har erfarenhet av denna typ av SPA-Bad, borde väl finnas nåt som är lite mer premium även bland dessa?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2021, 08:33:47:47 »
Kan inte påstå att jag är expert, men vi köpte ett Lazy-Spa begagnat för att testa om det är något för oss för ett par år sedan. Förra och förförra året hade vi det uppe hemma, i år hade vi tänkt ha det igång på Gotland, men hittills har det inte blivit uppsatt. Så det dröjer nog innan vi köper ett riktigt premium.  ;D ;D

Men som bad funkar det, det jag var mest less på var den flytande klorbehållaren. I vintras fick jag syn på en hållare man sätter på inloppet och köpte den, men eftersom vi inte haft det uppe (än) i år så vet jag inte hur bra den fungerar. Håller värmen ganska bra så det är inte skit att isolera med luftkudde, funkar bättre än jag trodde innan.

Men jag har som sagt bara erfarenhet av det här, så jag vet inte vad som kan vara bättre som jag inte tänkt på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av långtidsboende i Torrevieja-området?
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2021, 08:11:27:27 »
Verkar som att Lazy-spa får rätt bra recensioner när man googlar, men kanske finns det annat där nere på plats, borde ju vara en skaplig marknad kan man tycka, eller så är folk hellre och badar i havet eller "community-poolen"?
Man skulle väl i och för sig kunna köpa ett riktigt SPA också, men det rymmer ju rätt mycket mer vatten, så det tar mer tid att fylla, värma, och tömma - om man bara skall vara där kortare perioder så känns det som att man vill ha det så snabbt som möjligt.
Och att kunna plocka undan det när man inte är på plats, så det inte blir så skitigt.

Det där med vattenbristen i Spanien får man väl också tänka lite på tycker jag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan